52 583 läst ·
21 svar
53k läst
21 svar
måla om fabriksmålad ytterdörr?
Hur blev resultatet? Är nämligen inne på att göra något liknande.K krito skrev:Kan man måla om en fabriksmålad ytterdörr, tex denna:
[länk]
Och isåfall hur? Jag tänker att man bara kan rugga upp ytan och täckmåla med den färg vi vill ha. Eller vad säger ni? Anledningen är att vi vill ha fatt i en svart eller grå ytterdörr som är billig och som vi kan få levererad nu på momangen.
Jag har precis målat om två nya ytterdörrar på utsidan. Slipade lite och målartvättade sedan. Slipa mer än du tror du behöver, är mitt tips.MulleMeck_Skruvar skrev:
Har nu målat två lager (grönt på vit dörr), nu ser den ganska fin ut (jämn på avstånd). Färgen har runnit på några ställen, så det har jag slipat bort mellan lagren. Jag ska måla ytterligare ett tunt lager färg. Har målat med pensel, för det är ett gammalt hus och ville få struktur och komma bort från det fabriksnya. Vi får hålla tummarna att färgen sitter kvar om några år.
Kommer göra ungefär samma sak senare i sommar på ett antal dörrar och fönster. Ska målas gröna. Tvåfärgslackering skulle kosta 75000kr extra så blir till att måla lite själv istället. Tillverkaren har målat i vattenbaserad färg. Kommer målas om med Jotun Drygolin .. alltså en "äkta" alkydfärg. Flyter ut riktigt fint så lätt att få ett bra resultat till skillnad mot andra färger som torkar för fort. Kollade med Jotun att man kunde använda denna färg ... gick bra men man ska göra en lätt slipning innan för att rugga upp ytan.
Smart med research på vilken färg man ska använda! Det gjorde inte jag -tyvärr. Hade blivit snyggare resultat, men nu får det bli som det blir…il_duce skrev:
Kommer göra ungefär samma sak senare i sommar på ett antal dörrar och fönster. Ska målas gröna. Tvåfärgslackering skulle kosta 75000kr extra så blir till att måla lite själv istället. Tillverkaren har målat i vattenbaserad färg. Kommer målas om med Jotun Drygolin .. alltså en "äkta" alkydfärg. Flyter ut riktigt fint så lätt att få ett bra resultat till skillnad mot andra färger som torkar för fort. Kollade med Jotun att man kunde använda denna färg ... gick bra men man ska göra en lätt slipning innan för att rugga upp ytan.
Tack för informationen, jag skulle precis börja googla på vilken färg jag skall använda till min dörr.
Jag har dock ett par skador i den också, så jag kommer att använda mig av våtrumsspackel innan målning. Det bör fungera tänker jag.
Nästa problem är att undvika insekter, dels tänker jag vänta en bit in på hösten, dels så plockar jag ned dörren och målar den i garaget. Men då torktiden på Jotun-färgen är runt ett dygn så blir detta en aktivitet över en hel helg.
Jag har dock ett par skador i den också, så jag kommer att använda mig av våtrumsspackel innan målning. Det bör fungera tänker jag.
Nästa problem är att undvika insekter, dels tänker jag vänta en bit in på hösten, dels så plockar jag ned dörren och målar den i garaget. Men då torktiden på Jotun-färgen är runt ett dygn så blir detta en aktivitet över en hel helg.
Klicka här för att svara