Hej,
Är en absolut amatör. Funderar på att måla om min vit trappa, då den börjat bli ganska tråkig. Frågan är
1. Måste man grundmåla efter slipningen eller kan man bara köra direkt med snickerifärgen på?
2. Vilken färg är bäst och lättarbetad?

Tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar
Natty

S
Jag målade om vår u-trappa i höstas med Nordsjö Diamond Floor , suveränt lättarbetad o stark yta , känns inte halkig heller, fråga färghandeln om grund eller inte

S stenna skrev:
Jag målade om vår u-trappa i höstas med Nordsjö Diamond Floor , suveränt lättarbetad o stark yta , känns inte halkig heller, fråga färghandeln om grund eller inte
Tack så jättemycket för svaret och tips. Har läst här om att golvfärg är svårarbetad just på trappan då den rinner mkt och det är bättre med snickerifärg (Nordsjö Ambiance Superfinish). Hur många trappsteg och hur mkt färg behövdes det hos dig?

S
Bonatty Bonatty skrev:
Tack så jättemycket för svaret och tips. Har läst här om att golvfärg är svårarbetad just på trappan då den rinner mkt och det är bättre med snickerifärg (Nordsjö Ambiance Superfinish). Hur många trappsteg och hur mkt färg behövdes det hos dig?
17 trappsteg + vangstyckena + de vertikala bräderna mellan trappstegen , inga rinningar , köpte 2 st 1L burkar men har kvar färg i den sista , golvfärgen är betydligt starkare än Ambiance Finish , kommer nog att använda golvfärgen till blombräderna i fönstren också dom slits ju fort med vanlig snickerifärg

• Gilla
Bonatty
  • Laddar…
S stenna skrev:
17 trappsteg + vangstyckena + de vertikala bräderna mellan trappstegen , inga rinningar , köpte 2 st 1L burkar men har kvar färg i den sista , golvfärgen är betydligt starkare än Ambiance Finish , kommer nog att använda golvfärgen till blombräderna i fönstren också dom slits ju fort med vanlig snickerifärg
Tusen snälla du för sånt utförligt svar. Jag kör med golvfärgen då.

S stenna skrev:
Har du slipat mycket? Har du demonterat något?

S
gammal trappa +100 år inget att demontera , ganska grov yta så jag handslipade bara bort det blanka på den gamla bruna färgen ( såg ut som nån sorts oljetäcklasyr ..
såhär ett par år senare så har färgen funkat jättebra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.