Hej,
Fasaden börjar bli sliten. Aldrig målat fasad innan så lite kluven om den behöver målas om (dvs skrapas/slipas) eller om räcker med fasadtvätt och måla om med samma färg igen.
Mina lekmannaögon tycker att de ljusa partierna är pga torrsprickor i träet och inte för att färgen släppt.
Vad säger expertisen?
Fasaden börjar bli sliten. Aldrig målat fasad innan så lite kluven om den behöver målas om (dvs skrapas/slipas) eller om räcker med fasadtvätt och måla om med samma färg igen.
Mina lekmannaögon tycker att de ljusa partierna är pga torrsprickor i träet och inte för att färgen släppt.
Vad säger expertisen?
Produkter som diskuteras: "fasadtvätt"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 454 kr inkl moms
Läs mer
Vad gäller proceduren så följ vad färgtillverkaren rekommenderar då det är olika.
Jag ser bara trä som skriker efter olja och grundolja på trärena ytor ör det minsta jag skulle vilja göra. Fast allt sådant beror på valet av färgtyp och vad den kan ge för skydd.
Jag ser bara trä som skriker efter olja och grundolja på trärena ytor ör det minsta jag skulle vilja göra. Fast allt sådant beror på valet av färgtyp och vad den kan ge för skydd.
Tack för svar!
Tänker borsta med stålborste på hela, fasadtvätt, grundfärg x1, ytfärg x2.
Ni som ser detta, vad tror ni det tar i tid för yta på 20-25 kvm på övre plan på 1,5-plansvilla? Nedre plan har tegelfasad och norrsidan inte lika sliten så behövs inte målas i år.
Tänker borsta med stålborste på hela, fasadtvätt, grundfärg x1, ytfärg x2.
Ni som ser detta, vad tror ni det tar i tid för yta på 20-25 kvm på övre plan på 1,5-plansvilla? Nedre plan har tegelfasad och norrsidan inte lika sliten så behövs inte målas i år.
Ny fråga; vad tror ni blir den minst arbetssamma åtgärden?
Frågan ställd då småbarnsförälder med extrem tidsbrist. Känns då vettigt att göra ett okej jobb som går snabbare vs ett perfekt jobb som tar lång tid. Helt okej att kanske behöva göra om det om 5 år istället för 10 år då i helt annat läge med barn som är mer självständiga och kanske även kan hjälpa till lite om intresset finns.
Frågan ställd då småbarnsförälder med extrem tidsbrist. Känns då vettigt att göra ett okej jobb som går snabbare vs ett perfekt jobb som tar lång tid. Helt okej att kanske behöva göra om det om 5 år istället för 10 år då i helt annat läge med barn som är mer självständiga och kanske även kan hjälpa till lite om intresset finns.
Hur ser man det?GoC skrev:
Lite fler bilder på annan vägg som är lite mer skyddad och inte lika sliten.
Det är ett tunt lager och du ser träets struktur och ruggighet efter sågningen.Belmlu skrev:
Enklaste som finns att underhålla, borsta bort lös färg och kleta på ny täcklasyr. Håller väl åtminstone 10 år, kanske lite kortare på södersidan.
Första bilderna ser ut som det med tiden blir på solutsatta sidor.
Tack för svar!GoC skrev:
Första bilderna är mitt på södersidan och senaste bilderna är ute vid kanten närmast takfot på norrsidan så stämmer!
Som amatör måste jag säga att jag blivit blind för hur pass slitet det ändå var. Exakt samma färg men där vänstra är en bräda som ska bytas ut och högra är en som fick hänga med ett tag till efter två strykningar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Slipa ner och måla om befintliga snickerier eller köpa nya och måla?
Färg, Måla & Tapetsera -
Förvara målarfärg inomhus eller på isolerad vind
Färg, Måla & Tapetsera -
Bubblor och yta syns igenom renoveringstapet. Spackla, riva eller måla
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla om glaslister eller byta
Fönster & Dörrar -
Tips hur "klä in" eller måla om takstolar
Tak & Vind