Byggahus.se
Jag håller på att renovera ett förrådsrum i källaren. Det används som matkällare så inget behov för perfekt resultat. I taket sitter det en utanpåliggande kopplingsdosa samt tre elkablar (en till lysrörsarmaturen), samt två kablar som går genom rummet för att gå ut till laddbox respektive hönshus. Kabeln till hönshuset är en N1XV men de andra vet jag inte fabrikatet på. Hade ni målat över kablarna eller lossat på klammer och hängt ned kablarna för att sedan måla taket och efter det klamrat om kablarna?
 
Målat över dom, lossar du på dom för att sedan sätta tillbaka kommer det att se oerhört amatörmässigt ut. Det är inga som helst problem "förekriftsmässigt" att måla på kablar.
 
E elmont skrev:
Målat över dom, lossar du på dom för att sedan sätta tillbaka kommer det att se oerhört amatörmässigt ut. Det är inga som helst problem "förekriftsmässigt" att måla på kablar.
Stort tack för svar! Då får de målas över.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
E
M Maledictus skrev:
Stort tack för svar! Då får de målas över.
Är det inte bra - @elmont - att försiktigt lossa kabel och vika ut den, därefter med fint slippapper runt hela och spraymåla?

Därefter köpa klammer i rätt färg och åter montera? Eller lägg en ränna utanpå?
 
E El-Löken66 skrev:
Är det inte bra - @elmont - att försiktigt lossa kabel och vika ut den, därefter med fint slippapper runt hela och spraymåla?

Därefter köpa klammer i rätt färg och åter montera? Eller lägg en ränna utanpå?
Nej, det är inte bra att lossa kabälarna. De kan bli glappkontakt och leda till varmgång/brand eller i bästa fall avbrott vid kulodosor.

Sprayfärg är heller ingen bra idé eftersom de innehåller starka lösningsmedel aceton, n-butyacetat etc som kan påverka de moderna kablarnas hölje.

Kan du inte fråga ESV om det är okay att slipa ytan lite på installationskablar och måla dem med sprayfärg?

Vattenbaserad väggfärg bör vara mildare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E
blackarrow blackarrow skrev:
Nej, det är inte bra att lossa kabälarna. De kan bli glappkontakt och leda till varmgång/brand eller i bästa fall avbrott vid kulodosor.

Sprayfärg är heller ingen bra idé eftersom de innehåller starka lösningsmedel aceton, n-butyacetat etc som kan påverka de moderna kablarnas hölje.

Kan du inte fråga ESV om det är okay att slipa ytan lite på installationskablar och måla dem med sprayfärg?

Vattenbaserad väggfärg bör vara mildare.
Ganska normalt att sprejmåla en kabel tycker jag. Jag sa inte lossa anslutning klämmor så ingen "kortslutning".
Du kan måla på ditt sätt men kommer släppa inom några veckor.

Du får höra med tillverkare gällande målning, det är inga problem.
 
Jag har sett övernitiska hemmålare som lossat på kablaget för att måla och tapetsera och det har sett förskräckligt ut. Oavsett vilken färg man använder så blir det bättre, och skulle färgen släppa på några ställen så kan man ju enkelt måla en gång till. Nu är väl risken inte så stor då kabeln kommer att ligga still och troligen inte "nötas". Samt jag har mycket svårt att se någon påverkan på en elkabel med den typ av färger som i det här fallet kan förekomma.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag hade målat försiktigt under och sen varit nöjd. Då uppfyller man regelverket med....

Tycker övermålade kablar är groteskt fula och i ett sådant utrymme är det inte värt att ta ner dem. Jag tycker det är svårt att lossa man kommer inte åt att måla och det blir mest kladd. Såvida du inte har kabeln i nån form av L eller U så man kan böja undan den.
 
Ska det bli riktigt bra så fogar man in den med tex latexfog innan man målar, då slipper man även den "svarta" skuggranden.
Kablar i L eller U form??? kablar är väl normalt mer eller mindre runda.
 
  • Haha
  • Gilla
Maledictus och 2 till
  • Laddar…
Har fogat in och målat med vanlig väggfärg i källare på betongvägg, fungerar utmärkt.
 
  • Gilla
Volvo v70
  • Laddar…
Kan tillägga att kablarna mycket riktigt är dragna som ett "L" i mitten av taket så det skulle gå att lossa alla klammer i taket och låta kabeln hänga ned lite. Jag gillar dock tanken på att måla över kablarna om det inte är något bekymmer rent tekniskt. I och med att en kabel (N1XV) är svart så sticker den ut lite mot det vita taket.
 
Latexfogad och målad kabel, är nog N1XV då det är matning till elcentral.
Gjort för 10-15 år sedan.
Monokrom bild på en vitmålad kabelklämma som håller en böjd kabel mot en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Latexfogad och målad kabel, är nog N1XV då det är matning till elcentral.
Gjort för 10-15 år sedan.
[bild]
Snyggt! Får väl köpa mig en tub med latexfog med. Tackar!
 
E elmont skrev:
Målat över dom, lossar du på dom för att sedan sätta tillbaka kommer det att se oerhört amatörmässigt ut. Det är inga som helst problem "förekriftsmässigt" att måla på kablar.
Så gjorde jag i garaget.
Det är en blandning av betongvägg och spånskiva.
I och för sig bara 4 år sedan, men det är fortfarande inget färsläpp, och resultatet blev "tillräcklig bra".
Så jag förordar din lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.