Hej!

Jag är inte nöjd med kulören på huset som jag nyligen köpt (rött med svarta knutar) och eftersom jag behöver byta träfasaden på ena kortsidan pga dåligt skick så funderar jag på om det är värt att måla om hela huset i samma veva. Känns ovärt att byta ut fasaden på kortsidan och måla den med färgen jag inte gillar, även om resterande fasad inte är i direkt behov av ommålning.

Är det någon som gjort detta och har en uppskattning på hur lång tid det tar? Och om det ens är värt att göra detta själv.

Totalt är det runt 182kvm fasad att måla på sutteränghuset som kräver ställning på 3 av 4 sidor. Just nu är det oljefärg och jag vill måla med en ljusare kulör en den befintliga röda

- Hur noga måste man göra förarbetet? Skrapa eller enbart tvätta?
- Hur många strykningar behöver man göra om man vill byta mot en ljusare kulör.

Jag har en del andra grejer jag behöver fixa med huset, så försöker se till att inte ta vatten över huvudet när det kommer till tid att avvara. Så råd och tips huruvida detta är realistiskt mottages tacksamt.

Tack!
/Viktor

BirgitS
Eftersom du nog inte kan måla så här års i alla fall så har du gott om tid att komma fram till hur du vill göra.

Bor du t.ex. i detaljeplanelagt område så att du behöver ansöka om bygglov?

Allt som är löst måste skrapas bort.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vad har du för typ av färg på huset? Slamfärg brukar gå bra att måla nu i sept/oktober men om du har en oljefärg skulle jag nog vänta till i maj

F fribygg skrev:
Vad har du för typ av färg på huset? Slamfärg brukar gå bra att måla nu i sept/oktober men om du har en oljefärg skulle jag nog vänta till i maj
Det är oljefärg, så tanken var att vänta till våren.

Det jag däremot vill förstå är hur mycket jobb det är, hur många strykningar man behöver göra uppskattningsvis

R Rydback skrev:
Det är oljefärg, så tanken var att vänta till våren.

Det jag däremot vill förstå är hur mycket jobb det är, hur många strykningar man behöver göra uppskattningsvis
Med en kvalitetsfärg bör det räcka med två strykningar. Eventuellt behövs även grundfärg.

För att det ska gå lite fortare skulle jag rekommendera byggställning. Att klättra upp och ner på en stege tar tid. En kompis målade sitt hus i somras och uppskattade det till drygt 400 timmars arbete, men dom har stort hus med mycket fasad och klättrade runt på stege. När vi hade folk här som målade om vårt hus tog det en dryg vecka för 3-4 killar att skrapa bort gammalt och smeta dit ett lager grundfärg och två lager färg. Dom använde byggställning. Jag minns inte hur stor yta dom räknade på men huset är 125 kvm enplans med vind.

Naftabaserad oljefärg har jag målat med vid temperaturer under +5°C. Tom minusgrader 2018-2019.
Felfritt resultat. Kostar 10% mer men det kanske det kan vara värt om man vill undvika riskerna med vattenbaserad färg vid kallare väder.

Skrapa behöver man bara göra om färgen idag inte fäster ordentligt.
Brukar räcka med att tvätta med målartvätt/soda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.