Hej!
Jag har satt upp en ny vägg i min lägenhet genom att jag har "skarvat" den gamla väggen till en sovalkov. Den gamla väggen är en bärande vägg som består av betong eller dylikt. Den nya tillbyggda väggen är av gipsskivor. Det har varit knepigt och krävt väldigt mycket spackling för att få det något sånär i plan. Tanken är ju att den nya väggen blir enhetlig och i plan med den gamla och att det inte ska synas någon skarv eller skiftning i färgen där den nya väggen börjar.
Nu är spacklingen så gott som klar. Den gamla delen av väggen är vitmålad, ganska slät, men något skrovlig, antagligen rollad tidigare. Den nya vägen är ju ganska slät, den är ju till stor del nyspacklad ovanpå gipsskivorna eftersom jag var tvungen att spackla så mycket. Hur ska jag måla för att det ska bli enhetligt vitt? Måste jag spackla den gamla delen som är vitmålad redan? Den nya delen är ju mörkare av spacklet. Jag vill att väggen ska bli helt vit i samma nyans över hela förstås!
Jag har satt upp en ny vägg i min lägenhet genom att jag har "skarvat" den gamla väggen till en sovalkov. Den gamla väggen är en bärande vägg som består av betong eller dylikt. Den nya tillbyggda väggen är av gipsskivor. Det har varit knepigt och krävt väldigt mycket spackling för att få det något sånär i plan. Tanken är ju att den nya väggen blir enhetlig och i plan med den gamla och att det inte ska synas någon skarv eller skiftning i färgen där den nya väggen börjar.
Nu är spacklingen så gott som klar. Den gamla delen av väggen är vitmålad, ganska slät, men något skrovlig, antagligen rollad tidigare. Den nya vägen är ju ganska slät, den är ju till stor del nyspacklad ovanpå gipsskivorna eftersom jag var tvungen att spackla så mycket. Hur ska jag måla för att det ska bli enhetligt vitt? Måste jag spackla den gamla delen som är vitmålad redan? Den nya delen är ju mörkare av spacklet. Jag vill att väggen ska bli helt vit i samma nyans över hela förstås!
L Larsson3 skrev:Hej!
Jag har satt upp en ny vägg i min lägenhet genom att jag har "skarvat" den gamla väggen till en sovalkov. Den gamla väggen är en bärande vägg som består av betong eller dylikt. Den nya tillbyggda väggen är av gipsskivor. Det har varit knepigt och krävt väldigt mycket spackling för att få det något sånär i plan. Tanken är ju att den nya väggen blir enhetlig och i plan med den gamla och att det inte ska synas någon skarv eller skiftning i färgen där den nya väggen börjar.
Nu är spacklingen så gott som klar. Den gamla delen av väggen är vitmålad, ganska slät, men något skrovlig, antagligen rollad tidigare. Den nya vägen är ju ganska slät, den är ju till stor del nyspacklad ovanpå gipsskivorna eftersom jag var tvungen att spackla så mycket. Hur ska jag måla för att det ska bli enhetligt vitt? Måste jag spackla den gamla delen som är vitmålad redan? Den nya delen är ju mörkare av spacklet. Jag vill att väggen ska bli helt vit i samma nyans över hela förstås!
Jag undrar om jag behöver spackla över hela den gamla vita rollade väggen för att det ska se enhetligt ut? Eller kan jag måla nu ovanpå den gamla vita färgen och på den nya spacklade gipsväggen. Om jag målar typ två gånger över hela kan det räcka? Eller bör jag kanske måla den nya gipsväggen en extra gång för att färgen ska bli enhetlig?L Linnnea1 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Välkommen till forumet!
Om du tror att strukturskillnaden nu beror på att den gamla väggen är rollad så bör ju skillnaden försvinna om du rollar den nya väggen också?
Den nya väggen behöver väl grundmålas och sen två lager med täckfärg, det är i alla fall vanligt att färgtillverkarna anser det. Det bör räcka med att den gamla delen målas en gång, samtidigt med sista lagret på den nya väggen.
Om du tror att strukturskillnaden nu beror på att den gamla väggen är rollad så bör ju skillnaden försvinna om du rollar den nya väggen också?
Den nya väggen behöver väl grundmålas och sen två lager med täckfärg, det är i alla fall vanligt att färgtillverkarna anser det. Det bör räcka med att den gamla delen målas en gång, samtidigt med sista lagret på den nya väggen.
Ok, tack för svaret. Tanken är att rolla båda delarna av väggen. Behöver jag grundmåla om jag har täckt hela den nya delen med ljust spackel?BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!
Om du tror att strukturskillnaden nu beror på att den gamla väggen är rollad så bör ju skillnaden försvinna om du rollar den nya väggen också?
Den nya väggen behöver väl grundmålas och sen två lager med täckfärg, det är i alla fall vanligt att färgtillverkarna anser det. Det bör räcka med att den gamla delen målas en gång, samtidigt med sista lagret på den nya väggen.
Tack, nej, ytan är inte så stor. Ska både slipa och spackla lite mera innan jag börjar måla!😊J Johan456 skrev:
Klicka här för att svara