Jag och min sambo flyttar till ett hus om två månader som troligtvis är byggt -45. Lite renoveringar har gjorts och badrummet är original från någonstans mellan -65-70. Det är egentligen dags att slita ut hela skiten, men då vi inte har köpt huset, utan bara ska hyra det av min pappa, så får vi väl finna oss i en standard som är lite under den normala :p

Däremot så hade jag lite funderingar på om man kan fräscha upp den gamla plastmattan med våtrumsfärg. Allt är intakt, alltså skarvar osv så mattan har inte släppt någonstans. Allt går i gult, mörkbrunt, beige och grått. Min tanke är att man målar väggarna i en våtrumsfärg, byter handfat och toalett och sätter upp en ny spegel, så har man snabbfixat det, men det kommer nog att bli 20 gånger fräschare än nu.

Jag läste i förbifarten att man skall tvätta all plastmatta med målartvätt och sedan torka av med t-röd för att slippa problem med mjukgörarna i plasten. Sedan måla på färgen. Stämmer detta? :)

Japp jag har gjort så, och det ser bra ut 2 år senare.

Har också gjort så och det fungerade bra. Jag tror inte det är så mycket mjukgörare kvar i en plastmatta från 60-talet men det kan ju aldrig skada att tvätta med sprit. Jag slipade av lätt med fint sandpapper för att rugga upp ytan också.

Jag var i färgaffären igår och frågade lite i förbifarten (vi ska inte riktigt ta tag i badrummet än, men jag tänkte fråga runt lite innan) och dom kunde INTE rekommendera just för att man kan få problem med mjukgörarna sa hon. "En målare skulle inte göra det och vi kan inte rekommendera det, men du kan ju såklart chansa". Sedan kom det en annan som målare som hade hört våran diskussion och som sa: "jo, men om du grundar med en riktigt bra grundfärg så håller det", varpå den andar inte höll med. Och där stod man. :D

Det som dom kom fram till i slutändan var att om det finns mjukgörare kvar i attan (jag är ju också väldigt skeptisk till att det skulle finnas det kvar i efter 55 år) så kan ytskiktet kännas lite "klibbigt", jag förstod vad hon menade då det blivit så hemma hos mina föräldrar. Det känns på ytan som att färgen inte riktigt har torkat, fast det har den ju, den färgar ju inte av sig eller något. Men jag chansar, för det kan omöjligt bli värre än vad det är just nu.

De i butiken har rätt i att det är en chansning. Så köp lite färg och testa där det inte syns.

Jag har gjort så i mitt badrum, hade en ful matta (beige med röda stänk efter att ngn spill nagellack..) som dock var hel och inte släpp nånstans. Tvättade ordentligt, körde med t-röd och slipade sedan lätt. Sen t-röd igen för att få bort allt slipdamm. På med häftgrund och låt torka ordentligt innan du målar. Måla sen med två lager.

Vad som är viktigt; få bort all ev silikon som kan finnas på golvet, samt låt alla färglager torka ordentligt. I mitt fall målade jag sista skicket innan jag drog på 1 vecka semester.

Putt skrev:
Jag har gjort så i mitt badrum, hade en ful matta (beige med röda stänk efter att ngn spill nagellack..) som dock var hel och inte släpp nånstans. Tvättade ordentligt, körde med t-röd och slipade sedan lätt. Sen t-röd igen för att få bort allt slipdamm. På med häftgrund och låt torka ordentligt innan du målar. Måla sen med två lager.

Vad som är viktigt; få bort all ev silikon som kan finnas på golvet, samt låt alla färglager torka ordentligt. I mitt fall målade jag sista skicket innan jag drog på 1 vecka semester.
Hej Putt!

Tack för engagemanget!

Dom i butiken var knappast noga med att säga att man skulle tvätta och köra med t-röd, men det förstår jag ju själv att man måste vara noga med det. Jag funderar på att först skura och tvätta badrummet som vanligt, sedan köra målartvätt och sedan t-röd (när jag skulle måla lister så fick jag ta målartvätt i 5 omgångar innan duken var vit).. Men däremot så nämnde dom ju häftgrund i affären (eller ja, målarna var ju oense men en utav sade att man skulle ha det, den andre sade att det kvittade) så där är jag lite skeptisk till hur jag ska göra.. Det kan ju vara värt det i slutändan.. Hur länge har ditt resultat hållt? Och den stora frågan är väl om det blev fint? :p

Vad menar du med att få bort silikon från golvet?

MariaRagnar skrev:
Hej Putt!

Tack för engagemanget!

Dom i butiken var knappast noga med att säga att man skulle tvätta och köra med t-röd, men det förstår jag ju själv att man måste vara noga med det. Jag funderar på att först skura och tvätta badrummet som vanligt, sedan köra målartvätt och sedan t-röd (när jag skulle måla lister så fick jag ta målartvätt i 5 omgångar innan duken var vit).. Men däremot så nämnde dom ju häftgrund i affären (eller ja, målarna var ju oense men en utav sade att man skulle ha det, den andre sade att det kvittade) så där är jag lite skeptisk till hur jag ska göra.. Det kan ju vara värt det i slutändan.. Hur länge har ditt resultat hållt? Och den stora frågan är väl om det blev fint? :p

Vad menar du med att få bort silikon från golvet?
Hej, bara kul att kunna hjälpa till.

Exakt vilken ordning man tar och skurar av golvet på kvittar väl egentligen, viktigast är att golvet är rent vid målning. Skulle definitivt köra häftgrund, nu kanske det skiljer sig mellan olika golv men på mitt blev det en mycket bättre yta att måla på. Jag hade en del gammal silikon kvar efter en tidigare duschvägg, är ju lätt att få bort men kan vara svårt att se om den är genomskinlig. Färgen fäster inte alls på silikon så av den anledningen är det viktigt att få bort allt.

Mitt badrum målades förra vintern ( i november) och färgen håller bra. Jag ställde in en duschkabin så kan inte svara på hur en målad duschhörna håller. Har fått nåt färgskav när jag flyttat lite på duschkabinen men det är lätt fixat med lite ny färg. Skulle jag göra om det skulle jag köra en lite ljusare färg, nu har jag gråsvart och damm syns tyvärr ganska bra.

• Gilla
MariaRagnar
  • Laddar…
Jaha, du menade så! Det finns inget silikon någonstans, badrummet är typ helt original och någon duschvägg lyxade dom nog aldrig till med, det sitter bara ett draperi :)
Däremot så hade jag en liten tanke att jag skulle lägga i lite övermålningsbar silikon i mattskarvarna innan jag målar, så att man liksom även renoverar skarvarna när man ändå håller bra. Bra eller dålig idé?

Du har inte fått problem med mjukgörare heller? (det som kan kännas som att det inte är torrt?), det är ju det jag är lite rädd för. Vi ska måla helt vitt, då badrummet är ungefär 80 cm gånger 2 meter och på denna pytteyta så är det toalett, handfat och dusch, så lite vit färg öppnar nog upp och tar förhoppningsvis bort den klaustrofobiska känslan när man sitter där inne :cool: ofta gör man felet i att man tar för mörk färg i affären, när man valt ut en färg som man tycker är fin så ska man alltid ta nyansen ljusare!

Putt skrev:
Hej, bara kul att kunna hjälpa till.

Exakt vilken ordning man tar och skurar av golvet på kvittar väl egentligen, viktigast är att golvet är rent vid målning. Skulle definitivt köra häftgrund, nu kanske det skiljer sig mellan olika golv men på mitt blev det en mycket bättre yta att måla på. Jag hade en del gammal silikon kvar efter en tidigare duschvägg, är ju lätt att få bort men kan vara svårt att se om den är genomskinlig. Färgen fäster inte alls på silikon så av den anledningen är det viktigt att få bort allt.

Mitt badrum målades förra vintern ( i november) och färgen håller bra. Jag ställde in en duschkabin så kan inte svara på hur en målad duschhörna håller. Har fått nåt färgskav när jag flyttat lite på duschkabinen men det är lätt fixat med lite ny färg. Skulle jag göra om det skulle jag köra en lite ljusare färg, nu har jag gråsvart och damm syns tyvärr ganska bra.

MariaRagnar skrev:
Jaha, du menade så! Det finns inget silikon någonstans, badrummet är typ helt original och någon duschvägg lyxade dom nog aldrig till med, det sitter bara ett draperi :)
Däremot så hade jag en liten tanke att jag skulle lägga i lite övermålningsbar silikon i mattskarvarna innan jag målar, så att man liksom även renoverar skarvarna när man ändå håller bra. Bra eller dålig idé?

Du har inte fått problem med mjukgörare heller? (det som kan kännas som att det inte är torrt?), det är ju det jag är lite rädd för. Vi ska måla helt vitt, då badrummet är ungefär 80 cm gånger 2 meter och på denna pytteyta så är det toalett, handfat och dusch, så lite vit färg öppnar nog upp och tar förhoppningsvis bort den klaustrofobiska känslan när man sitter där inne :cool: ofta gör man felet i att man tar för mörk färg i affären, när man valt ut en färg som man tycker är fin så ska man alltid ta nyansen ljusare!
Det borde finnas något silikon/spackel som är övermålningsbart och tåligt för väta, bäst är nog att kolla i en proffsbutik. Det kan väl aldrig skada att skydda skarvarna lite extra tycker jag.

Färgen jag körde med var en golvfärg för industriellt/kommersiellt bruk, den är till att användas på både betong och platsmaterial och var mkt lättarbetad.

Mitt golv känns ungefär som innan jag renoverade, något strävare (pga färgen), inga problem alls med mjukgörare.
I början kunde man känna att mattor etc sög fast sig lite extra om de legat på samma ställe länge, det har dock avtagit och nu märks det inte alls av. Jag är försiktig vid rengöring och kör främst med såpa, även om färgen verkar klara av det mesta (spillde ut lite klorin på golvet som låg under natten, inga märken alls). Badrummet är vitt i övrigt och 2,75 m i takhöjd med ett stort fönster, så tänkte bryta av lite med mörkt golv. Ser bra ut men är inte praktiskt!

Hej, tänkte dela med mig av mina erfarenheter.
Målade ett badrum för ca ett år sedan och är väldigt nöjd med resultatet.
Provmålade på golvet under kommodskåpet innan jag gjorde hela badrummet.

Jag använde mig också av målartvätt och T-Röd men ruggade även ytan lite lätt med sandpapper.
För mig räckte det med två strykningar och jag använde mig av vanlig golvfärg från Becker.
Skarvarna är svetsade och går bra att måla över.

Det enda dåliga jag kan komma på är att:
- Om man tappar något hårt i golven så kan det bli märken så att gamla mattan syns.
- Om det får ligga vatten en längre tid på golvet så ser det ut som en ljusare fläck, även efter att man torkat upp vattnet. Är dock inget som kvarstår.
- Silikon går ej att måla över.

Lycka till!

• Gilla
Putt
  • Laddar…
Hej!

Tack för engagemanget!

Jag blir mer och mer säker på att detta är sättet att göra det på. Målatvätt + t-röd, sedan måla och låta torka ordentligt. Skall nog även unna mig häftgrund, då blir förhoppningsvis resultatet bra. Skall göra som dig, skall provmåla på en bit först och se hur det blir...

pajelimo skrev:
Hej, tänkte dela med mig av mina erfarenheter.
Målade ett badrum för ca ett år sedan och är väldigt nöjd med resultatet.
Provmålade på golvet under kommodskåpet innan jag gjorde hela badrummet.

Jag använde mig också av målartvätt och T-Röd men ruggade även ytan lite lätt med sandpapper.
För mig räckte det med två strykningar och jag använde mig av vanlig golvfärg från Becker.
Skarvarna är svetsade och går bra att måla över.

Det enda dåliga jag kan komma på är att:
- Om man tappar något hårt i golven så kan det bli märken så att gamla mattan syns.
- Om det får ligga vatten en längre tid på golvet så ser det ut som en ljusare fläck, även efter att man torkat upp vattnet. Är dock inget som kvarstår.
- Silikon går ej att måla över.

Lycka till!

Jag tycker mig ha sett silikon som är övermålningsbart, men jag skall absolut dubbelkolla. Jag tycker inte heller att man kan skydda underlaget för mycket, snarare tvärtom, ett bra grundjobb brukar resultera i ett bra resultat. Sedan så vet jag inte hur mycket övertid vårt badrum egentligen går på, det är ändå 55 år gammalt, men inte ett enda tecken på att mattan har släppt osv. Det är lite underligt, att det är så "torrt" i vårt badrum...

Lät väldigt snyggt för övrigt med mörkt golv och vita väggar. Trevligt med lite höjd också... :thumbup:

Putt skrev:
Det borde finnas något silikon/spackel som är övermålningsbart och tåligt för väta, bäst är nog att kolla i en proffsbutik. Det kan väl aldrig skada att skydda skarvarna lite extra tycker jag.

Färgen jag körde med var en golvfärg för industriellt/kommersiellt bruk, den är till att användas på både betong och platsmaterial och var mkt lättarbetad.

Mitt golv känns ungefär som innan jag renoverade, något strävare (pga färgen), inga problem alls med mjukgörare.
I början kunde man känna att mattor etc sög fast sig lite extra om de legat på samma ställe länge, det har dock avtagit och nu märks det inte alls av. Jag är försiktig vid rengöring och kör främst med såpa, även om färgen verkar klara av det mesta (spillde ut lite klorin på golvet som låg under natten, inga märken alls). Badrummet är vitt i övrigt och 2,75 m i takhöjd med ett stort fönster, så tänkte bryta av lite med mörkt golv. Ser bra ut men är inte praktiskt!

Hej!

Vilken bra tråd, jag är också på väg att måla i ett badrum från 60-talet och på samma vis som för dig äger min mamma sommarstugan så jag vill ha en quickfix!

Väggarna är i dagsläget grön-blommiga i alla dess färger och grön platsmatta på golvet. (Dessutom grön toa och handfat, men som kommer bytas till vitt!) Jag tänkte nog bara måla väggarna i en ljus beige färg och låta golvet vara som det är!

En fundering, ni pratar om häftgrund, är det detsamma som våtrumsgrund? Jag har samma fundering om det behövs på en våtrumstapet som känns sträv och torr?

MariaRagnar, posta gärna hur det har gått med din målning! Är nyfiken att se resultatet sen!

Hej!

Det var ju en stund sedan jag startade tråden här, men jag har fasiken inte kommit till skott med att måla ännu, haha!

Badrummet vi ska måla har också en blommig plastmatta, den är typ mellanbeige, gul, brun och någon ljus kräkfärg och färgerna är rätt intensiva i blommönstret, inte jättesnyggt alls...

När jag var i färgaffären så fick jag två tips, den ena som jobbade där sade att man kan måla med våtrumsfärg direkt (efter rengöringsstegen då), medan den andra målaren sade att någon form av häftgrund (våtrumsgrund antar jag att hon menade..) var att föredra. Dock så har inte våtrumsgrunden någon effekt om mjukgöraren skulle råka tränga igenom, så vi tänkte skippa det...

I ett badrum från 60-talet, som vi båda har, så har jag en känsla av att våtrumsgrund är onödigt. Vår tapet är också "sträv" i känslan och jag tror att två lager med våtrumsfärg räcker, precis som den första målaren i affären sade. Jag skall på några få ställen täta lite extra (se till att täta med övermålningsbart silikon om du ska göra det!)

Har du fått några tips från någon fackman eller är du fortfarande i nybörjarstadiet? :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.