Vilken färg ska man använda sig utav när man ska måla mdf?
Jag har målat med vattenbaserade färger med dåligt resultat pga att träfiberna reser sig och det blir inget fint slutresultat.

I dom flesta byggprogram på tv så byggs det hyllor mm som sedan målas och jag har väldigt svårt att tro att dom fiberresningarna hade blivit godkända av hantverkarna:)

Jag har svårt att tro det men kan det vara oljebaserad färg dom målar med?

Finns det någon som känner till hemligheten till det perfekta resultatet?:D

• Gilla
Anton30
  • Laddar…
Slipa mellan målningarna samt 2 komponentsfärg

• Gilla
lihak
  • Laddar…
Det kan jag ju prova men tror du verkligen att dom använder det i byggprogram mm?

Ingen aning vad de använder i dessa program, men jag vet att det funkar även på nerslipad MDF.

Jag använder mig av den vattenbaserade grundfärgen V-slip.

1) På med rikligt med färg på ytor och kanter. Låt torka ordentligt.
2) Ytan är nu portäppt och lätt skrovlig. Slipa ytan lätt med ett 120-papper tills den blir skrovelfri.
3) Grunda en gång till med rikligt med färg. Efter denna omgång är ytan nästan helt slät. Låt torka.
4) Slipa lätt med 240-papper, och nu är ytan slät som en babyrumpa.
5) Påför täckfärgen.
Nu är behandlingen klar med en superfinnish om du gjort rätt. :)

• Gilla
maskeradeproggaren och 6 till
  • Laddar…
Det ska jag prova. När jag testade förra gången använde jag mig också utav V-slip men jag lade ner projektet när det inte blev bra och började prova olika färger med samma dåliga resultat.

Jag trodde att fiberresningen var för kraftig för att kunna slipas till ett bra resultat ;o)

Tack för tipsen.....

Raceman skrev:
Jag använder mig av den vattenbaserade grundfärgen V-slip.

1) På med rikligt med färg på ytor och kanter. Låt torka ordentligt.
2) Ytan är nu portäppt och lätt skrovlig. Slipa ytan lätt med ett 120-papper tills den blir skrovelfri.
3) Grunda en gång till med rikligt med färg. Efter denna omgång är ytan nästan helt slät. Låt torka.
4) Slipa lätt med 240-papper, och nu är ytan slät som en babyrumpa.
5) Påför täckfärgen.
Nu är behandlingen klar med en superfinnish om du gjort rätt. :)
Kör samma koncept men använder den vattenbaserade grundfärgen: snickerigrund.

Jag undrar hur kökstillverkare och andra möbeltillverkare går till väga?

Jag tror att det finns en dold hemlighet någonstans:D

• Gilla
JustForFun och 1 till
  • Laddar…
scar69 skrev:
Jag undrar hur kökstillverkare och andra möbeltillverkare går till väga?

Jag tror att det finns en dold hemlighet någonstans:D
Det finns inga dolda hemligheter vad gäller målning. Möbeltillverkare, billackerare och andra går till väga på samma sätt. Först en portäckande grund sedan slipning.
Den ända skillnaden är att slipningen och målningen sköts maskinellt.

Här har du ett klipp på hur man åstadkommer en målad högglansyta.
http://www.youtube.com/watch?v=YU-DmTfe1Lk

• Gilla
Christian V12
  • Laddar…
Helt otroligt, vilket resultat:D

Nu vet jag hur jag ska gå tillväga i fortsättningen, tänkte göra någon form av sänggavel till lilltjejen när tid, lust och ork faller på:)

Har för tillfället 13 stepkit steg som ska monteras....

Tack än en gång för hjälpen:)

Bra tips! Men när jag slipar fastnar oundvikligen målarfärg i slippappret och repar ytan. :-(
För billigt slippapper? (Kör med eccenterslip och nå't billigt papper från Bauhaus)

Läste något om våtslipning? Är det rätt väg att gå? Hur gör man då? Bara skickar på lite vatten och kör med ett våtslippapper?

Andersast skrev:
Läste något om våtslipning? Är det rätt väg att gå? Hur gör man då? Bara skickar på lite vatten och kör med ett våtslippapper?
En hink med vatten som du doppar ned slipkloss och våtslippapper i. På med lite vatten på arbetsstycket initialt, sen är det bara att slipa. Doppa papprer och kloss relativt ofta i hinken, du får inte slipa torrt. :)

Andersast skrev:
Bra tips! Men när jag slipar fastnar oundvikligen målarfärg i slippappret och repar ytan. :-(
För billigt slippapper? (Kör med eccenterslip och nå't billigt papper från Bauhaus)

Utsug tycker jag gör mycket när man slipar med maskin

Andersast skrev:

Kan du ha gått på med slipningen för tidigt så att färgen "krullar" sig istället för att damma?

• Gilla
Hmbyggab
  • Laddar…
Kör med stearatbehandlat slippapper istället så kommer det inte sätta igen lika mycket. Bosch vita excenterslippapper t.ex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.