Byggahus.se
Hej!

Då har turen kommit till att renovera (måla) mitt garage. Det finns ju redan otaliga asbesttrådar och jag har ju gjort nån själv också i min noja (som nu har blivit betydligt bättre efter jag utbildat mig inom ämnet). Men jag behöver fortfarande några korta råd inför målning och säkerhet så att jag gör saker rätt helt enkelt.

Jag har sånna här uppspikade eternitplattor i taket som man ser på bilden nedan. I en perfekt värld sanerar man väl dessa men det tänker jag är för meckigt/dyrt så jag vill helst bara måla dem så de ser fräscha ut.
Ett rått källartak med synliga rörledningar, isolerplattor och ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Över åren så är det ju en del saker uppsatta i taket. Dessa tänkte jag ju såklart undvika att röra. Men det finns lite random gamla borrhål, krokar och sånt uppsatta (se nedan). Är det väldigt dumt att ta ner några krokar som inte ska användas och därmed gamla borrhål som blottas och ev asbestfibrer som kommer flängas runt överallt? Och bör man sen fylla dessa hål med något för att få bort det blottade asbestet eller är det bara måla över sen? Jag tar såklart bort dem med en rejäl mask och allt som hör därtill.

Slitet mörkt golv med små skador eller sprickor som skapar ansiktsliknande mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett elskåp med en öppen kabelkanal och synliga trådar. Nedsmutsning och skuggor syns på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd metallkrok med två skruvar fast i en brunaktig vägg, nära ett vitt föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är väl egentligen kanske huvudfrågan hur jag målar taket på bästa sätt. Bara vanlig takfärg i två lager? Eller spärrfärg/grundfärg först? Eller finns det nåt som "binder" eventuellt blottade hål/sprickor osv. bättre? Sen är kanske detta en fråga för målningsforumet men jag slänger in frågan här ändå.

Har en liten noja att vistas i garaget vilket jag vet är lite överdrivet. Men skulle bara vilja hantera detta på bästa och säkrast sätt (så att det även blir snyggt) så jag kan använda det som gym och verkstad vilket är tanken.
 
Vilken utbildning har du gått, visste inte att det fanns någon specifik för just asbest?
Avlägsna skruvar och spikar innan målning.

Du bör använda grund och minst ett lager takfärg, kolla med närmsta färgbutik om det bör vara fasadfärg eller går bra med vanlig takfärg.
 
  • Haha
john.h
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilken utbildning har du gått, visste inte att det fanns någon specifik för just asbest?
Avlägsna skruvar och spikar innan målning.

Du bör använda grund och minst ett lager takfärg, kolla med närmsta färgbutik om det bör vara fasadfärg eller går bra med vanlig takfärg.
utbildat mig som i att läsa om asbest på byggahus.se ; )

så ingen speciell färg mao? och fyller jag spik/skruvhål med vanligt spackel? jag frågade faktiskt om p3 mask på min lokala färghandel en gång då jag ville va superförsikting när jag skulle måla nå rör som kan ha asbest i krökarna men hon som jobba blev så upp i varv och orolig över att jag kunde ha asbesthaltiga material hemma så jag har nog inget att hämta kring information om att hantera asbest känner jag…
 
efter att ha sökt runt lite så skriver många om silikatfärg för eternitfasader då det binder och är diffusionsöppet med cementaktiga material vilket jag antar eternitplattor räknas som

jag vill ju liksom inte riskera att släppa igenom ett enda fiber (lite överdrivet). å ena sidan låter det bra att det binder med materialet. å andra sudan betyder ju diffusionsöppet att typ fukt kan slinka igenom (vilket ju är önskvärt med en sån förg) men jag vill ju inte att eventuella fibrer på vift ska slinka igenom! vill ha helt tätt.
 
Grunda och måla med vad du vill i plastfärg lite tjockt, då täcks allt och binder upp fibrerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.