Förmodligen behövs minst två lager primer/häftgrund och två lager färg. Efter hur lång tid lägger jag på andra lagret?
Måste jag vänta tills färgen är helt torr eller lägger man på andra lagret färg så fort det börjat torka lite?
Kanske beror på om man vill slipa mellan alla färglagren och då behöver man väl vänta tills färgen är helt torr men säg att man slipar först efter två lager primer?
Måste jag vänta tills färgen är helt torr eller lägger man på andra lagret färg så fort det börjat torka lite?
Kanske beror på om man vill slipa mellan alla färglagren och då behöver man väl vänta tills färgen är helt torr men säg att man slipar först efter två lager primer?
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Beror ju på vad det är för färg..
Detvstår på burken hur långt tills den är övermålninngsbar.
Jag har för övrigt aldrig slipat mellan strykningar, varför skulle man göra det?
Jag har för övrigt aldrig slipat mellan strykningar, varför skulle man göra det?
Sant men det kan tolkas som att det gäller slutgiltiga färgen och kanske inte andra lagret grundfärg?M Mellanbarn skrev:
Ibland kan andra lagret färg läggas så fort ytan torkat lite.
Slipa gör vissa för att få slätare yta tex när de målar en byrå och vill ha så fin finish som möjligt när de rollar. Utan erfarenhet vet jag inte om det spelar roll men jag tycker fin skumroller ger grovt mönster så jag kommer att slipa häftgrunden lätt innan målning med färg eller så fyller färgen ut häftgrundens knottriga yta?
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Ha inte för bråttom. Ta en paus, gå ut med din kära, och måla om imorgon.
Låt ytan härda och slipa av den med ett 4-500-papper. Snickerifärgen är öppen längre men det gäller att vara snabb även med den. Det jag tror är en del av orsaken till den dåliga yta du fått är att det gått för långsamt och färgen har börjat stänga. Personligen föredrar jag moihair-roller framför skumgummi, tycker ytan blir bättre.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Måla om köksluckor själv - film idag
Färg, Måla & Tapetsera -
Apelsinskal - måla om köksluckor
Färg, Måla & Tapetsera -
Köksluckor + garderob - lackera eller måla själv?
Kök -
Måla om skabbiga köksluckor (60-tal) - hur gör jag?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla om köksluckor och -stommar från ca 1980
Färg, Måla & Tapetsera