1 691 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Måla källarväggarna, men med olika färger?
Hej!
Jag har en källare som är omålad. Nu vill jag gärna måla vitt för att få det att bli lite ljusare. Jag har läst på och inser att jag nog behöver ha silikatfärg på ytterväggarna.
Väggarna är oputsade och ser ut som om det vore stora betongblock som är murade samman. Jag tänkte strunta i att putsa dem, då jag gillar den lite ruffiga känslan de ger.
Kan jag måla med rustas tak/väggfärg på innerväggarna? Det står på hinken att det skall gå, men jag blir tveksam ändå. En del jag har runt omkring mig säger att det går bra, men när jag läser här så verkar det vara ett big no no.
Vem skall man lyssna på? :x
Jag har en källare som är omålad. Nu vill jag gärna måla vitt för att få det att bli lite ljusare. Jag har läst på och inser att jag nog behöver ha silikatfärg på ytterväggarna.
Väggarna är oputsade och ser ut som om det vore stora betongblock som är murade samman. Jag tänkte strunta i att putsa dem, då jag gillar den lite ruffiga känslan de ger.
Kan jag måla med rustas tak/väggfärg på innerväggarna? Det står på hinken att det skall gå, men jag blir tveksam ändå. En del jag har runt omkring mig säger att det går bra, men när jag läser här så verkar det vara ett big no no.
Vem skall man lyssna på? :x
Vad har du för beläggning på golvet? Har man t.ex. en diffussionstät färg på golven kan fukten under plattan söka sig upp i innerväggarna istället. Har du då målat dessa med "plastfärg" kommer du att kapsla in denna fukt. Du kommer inte att få putssläpp (eftersom du tydligen inte har puts), men färgen kan lossna med tiden.
OBS, det är inte säkert att det behöver bli så, det beror helt på hur det ser ut under din platta och hur golvet är behandlat. Har du ingen fuktvandring underifrån kommer det förmodligen att gå bra, men det är värt att känna till iaf.
Jag hade dock målat med samma färg (t.ex. silikat) på alla väggar för att vara helt säker. Men kanske främst för att slippa nyansskillnader mellan väggarna i ett rum.
OBS, det är inte säkert att det behöver bli så, det beror helt på hur det ser ut under din platta och hur golvet är behandlat. Har du ingen fuktvandring underifrån kommer det förmodligen att gå bra, men det är värt att känna till iaf.
Jag hade dock målat med samma färg (t.ex. silikat) på alla väggar för att vara helt säker. Men kanske främst för att slippa nyansskillnader mellan väggarna i ett rum.
Redigerat:
I vissa av rummen är det betong, i andra är det betong mixat med klinkers och i två av dem är det endast jordgolv.
Jordgolvsrummen planerar jag att fixa golv till senare, men just nu får de vara. Likaså väggarna.
Med de jag vill göra nåt åt är det betong i. Ett av golven är målat, men vilken färg som nyttjats har jag ingen som helst aning om. Kan man skrapa loss lite och kika?
Kan man ta och slipa bort den färgen och sedan måla om med silikat? Eller fungerar inte det på golvet? För grått betonggolv känns ju lite sisådär.
Jordgolvsrummen planerar jag att fixa golv till senare, men just nu får de vara. Likaså väggarna.
Med de jag vill göra nåt åt är det betong i. Ett av golven är målat, men vilken färg som nyttjats har jag ingen som helst aning om. Kan man skrapa loss lite och kika?
Kan man ta och slipa bort den färgen och sedan måla om med silikat? Eller fungerar inte det på golvet? För grått betonggolv känns ju lite sisådär.
Silikatfärg på golv låter inte som en höjdare. Det finns bra diffussionsöppen golvfärg. Annars är klinkers ett sätt att tillåta fukten att vandra upp och vädras bort.
Här har du en färg som skulle funka bra på ett betonggolv:
http://www.epoxibutiken.se/product_info.php?cPath=24&products_id=34
Här har du en färg som skulle funka bra på ett betonggolv:
http://www.epoxibutiken.se/product_info.php?cPath=24&products_id=34
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Måla rutigt golv på råspont, kombinera olika märken?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla olika typer av spånskivor
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla spröjsen i olika färger, men vilka?
Fönster & Dörrar -
Måla vägg med olika mycket tapetrester kvar <- Hjälp en nybörjare
Färg, Måla & Tapetsera -
Sju olika anmälare - Lockpris höjde priset med flera miljoner
Artikelkommentarer