2 802 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Måla källarväggarna efter dränering i vår
Vårt 50-talshus kommer att dräneras under våren. Det lutar åt Optidrain.
Nu funderar jag på hur jag ska snygga till källarväggar/källartak när det har fått torka ut efter dräneringen.
Putsen på väggarna är vitmålad med för mig okänd färgtyp. På vissa ställen är det fuktgenomsläpp med fula fläckar på väggarna. Jag upplever inte att det är mycket lös puts eller färg. Räcker det med att borsta av väggarna eller ska de rengöras/behandlas ytterligare innan målning?
Tacksam för råd.
Ändrade rubriken/morsan-moderator
Nu funderar jag på hur jag ska snygga till källarväggar/källartak när det har fått torka ut efter dräneringen.
Putsen på väggarna är vitmålad med för mig okänd färgtyp. På vissa ställen är det fuktgenomsläpp med fula fläckar på väggarna. Jag upplever inte att det är mycket lös puts eller färg. Räcker det med att borsta av väggarna eller ska de rengöras/behandlas ytterligare innan målning?
Tacksam för råd.
Ändrade rubriken/morsan-moderator
Redigerat av moderator:
När jag gjorde iordning tvättstuga i källare efter dränering fick jag rådet att använda silikat färg då den andas. Silikatfärgen som består av kvartssand och pottaska (kaliumsilikat) ingår i en förening med stenmaterialet i väggen som kallas "förkisling"
Innan målning borstade jag bort all löst sittande färg som också såg ut att vara silikat eller liknande.
Försök att ta reda på vad du har för färg på väggen innan. Om den är plastbaserad skulle jag försöka få bort så mycket som möjligt innan.
Innan målning borstade jag bort all löst sittande färg som också såg ut att vara silikat eller liknande.
Försök att ta reda på vad du har för färg på väggen innan. Om den är plastbaserad skulle jag försöka få bort så mycket som möjligt innan.
Pannrummet, som är mest utsatt för fuktpåverkan pga sluttande mark, har omålade väggar så där är kan jag ju köra med silikatfärg utan problem. Övriga väggar är förmodligen målade med nån billig plastfärg (med tanke på den slarvpelle som ägde huset tidigare).
Det är ganska mycket småsprickor i putsen på flera väggar i källaren så där är det väl bäst att spackla så mycket som möjigt innan målning..
Det är ganska mycket småsprickor i putsen på flera väggar i källaren så där är det väl bäst att spackla så mycket som möjigt innan målning..
Nej, jag har förstått att det är olämpligt. Det verkar ju finnas andra färgtyper som passar bättre när det är målat tidigare.nemlan skrev:
Hur är det med fuktfläckarna, kan jag måla över de utan ytterligare behandling? De väggar som har fuktfläckar är omålade, vilket kanske är en fördel.
Vi har alltså inte dränerat ännu, det kommer förhoppningsvis göras under våren. Det är bara jag som är tidigt ute med mina funderingar om målning när dräneringen är gjord.
Det är gråsvarta fuktfläckar i nederkant på väggarna på den mest utsatta sidan av huset. Hur de ser ut när väggarna fått torka ut riktigt återstår att se. Det kanske är svårt att ge råd i dagsläget innan man vet hur läget är efter dränering.
Det är gråsvarta fuktfläckar i nederkant på väggarna på den mest utsatta sidan av huset. Hur de ser ut när väggarna fått torka ut riktigt återstår att se. Det kanske är svårt att ge råd i dagsläget innan man vet hur läget är efter dränering.
Ok då förstår jag. Läste titeln och var inställd på att du hade dränerat eftersom du frågade om färg till efter dränering. Då hinner du i alla fall planera färginköpen innan det blir dags att måla.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Slipmärken, repor efter målare som fixat våra fönster.
Fönster & Dörrar -
Försöker få bort en Micro, har letat efter den minimala skruven men no
Kök -
Måla före eller efter montering av fönsterfoder?
Byggmaterial & Byggteknik -
Måla över Faluröd färg efter 1 år
Fasad -
Måla källarväggar efter isodrän och mot fukt och radon
Färg, Måla & Tapetsera