8 623 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Måla källarväggar...
Finns en del trådar om detta, men jag prövar en till
Vi har ett hus från 40-talet med ljusgrå porös puts i källaren. Förmodligen Kalkcementputs? Dessa väggar har för länge sedan förmodligen målats med en tät färg varpå kraftiga putssläpp förekommer framförallt på nedre delen av väggarna.
Nu är huset omdränerat och tanken är att laga med KC puts (eller?) och måla med en diffusionsöppen färg. Men jag kan inte riktigt tolka ur alla inlägg om det finns sådan färg som fäster på den gamla färgen eller inte. Vill ju helst inte behöva riva bort all färg och puts på de ställen som vi inte har fuktproblem....
Tips mottages tacksamt!
Vi har ett hus från 40-talet med ljusgrå porös puts i källaren. Förmodligen Kalkcementputs? Dessa väggar har för länge sedan förmodligen målats med en tät färg varpå kraftiga putssläpp förekommer framförallt på nedre delen av väggarna.
Nu är huset omdränerat och tanken är att laga med KC puts (eller?) och måla med en diffusionsöppen färg. Men jag kan inte riktigt tolka ur alla inlägg om det finns sådan färg som fäster på den gamla färgen eller inte. Vill ju helst inte behöva riva bort all färg och puts på de ställen som vi inte har fuktproblem....
Tips mottages tacksamt!
ljusgrå och porös tyder på ren kalkputs. Reparera din puts med ren kalkputs ( kalk+sand+vatten) utan cement eller andra tillsatser - säkrast
. Putsar du med cementblandning så kan du få skador precis i linje där det gamla möter nytt ...
Har fått den erfarenhet att silikatfärg som säljs idag färdigblandat på burk typ Beckers fastnar rätt bra på redan målade väggar ... testa. "Andningen" uteblir på dom ställen det finns annan färg under men du får i alla fal en enhetlig färg på väggen. Har målat över andra färgsorter med silikat ...på vinst och förlust och det håller än ( 3 år).
gaia
Har fått den erfarenhet att silikatfärg som säljs idag färdigblandat på burk typ Beckers fastnar rätt bra på redan målade väggar ... testa. "Andningen" uteblir på dom ställen det finns annan färg under men du får i alla fal en enhetlig färg på väggen. Har målat över andra färgsorter med silikat ...på vinst och förlust och det håller än ( 3 år).
gaia
Är det kalkputs som bubblar när man droppar saltsyra på den (vet ej om cementkalkputs gör så) eller annan typ av puts med för den delen) kan du beställa bruk på beijer:
http://www.beijerfasad.com/prislista/index.asp
http://se.maxit-cms.com/922/categories/0:5:36:99/
http://www.beijerfasad.com/prislista/index.asp
http://se.maxit-cms.com/922/categories/0:5:36:99/
Kanske är det kalkbruk, men det skall vär vara nästan helt vitt? Vår puts är ju grå och ändå ganska hård om man tex gör "spiktestet". Får helt enkelt plocka med en bit när vi köper ny puts.
Om silikatfärg fäster på gammal plastfärg, kan man inte bara "öppna" upp den gamla färgen med en grovslipning (eller färgborttagningsmedel) innan man målar för att uppnå viss andning i väggen?
Om silikatfärg fäster på gammal plastfärg, kan man inte bara "öppna" upp den gamla färgen med en grovslipning (eller färgborttagningsmedel) innan man målar för att uppnå viss andning i väggen?
bra idee! Hur ljus är putsen beror på sandens färg och mängd kalk inblandat. Kalkputs är också hård men mera "luftig" än cement.Dejvan skrev:
Du har ju dränerat och skappar andningshåll på dom skadade ställen så det är rätt bra. Man kan anta att markfukten kommer inte att kryppa högre upp på väggarna än den har gjort innan och dom förut skadade områden blir ju andningsbara
gaia
Ett rent luftkalkbruk klarar aldrig "spiktestet". KC bubblar också vid kontakt med saltsyra. Bubblande saltsyran talar om att det är mineraliskt.
Man ska vara lite försiktig även i användandet av kalkbruk för ju tätare och högre klass på befintlig puts ju sämre vidhäftning med ett bruk i klass E. En annan sak att ha i bakhuvudet är att planerar man för kakel så är inte kalkbruk tillräckligt bra som underlag.
Man ska vara lite försiktig även i användandet av kalkbruk för ju tätare och högre klass på befintlig puts ju sämre vidhäftning med ett bruk i klass E. En annan sak att ha i bakhuvudet är att planerar man för kakel så är inte kalkbruk tillräckligt bra som underlag.
Nu har jag lagat upp en vägg och målat med silikonfärg istället för silikatfärg då jag fick rådet att denna även fäster på på gammal plastfärg. Problemet är att det luktar något kopiöst av den färgen så jag känner mig lite tveksam till att måla hela källaren med den.... På burken står det ju faktiskt att den är för utomhusbruk..... Caparols "sylitol bio" verkar ju vara mer anpassad för inomhusbruk, kan det vara ett bättre alternativ?
Klicka här för att svara