Källarrum med heltäckningsmatta, fondvägg med blommig tapet, vita takplattor och lila fåtöljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orenoverad källarhörna med synlig betongvägg, radiator, rör och delvis nedmonterat innertak.
Skapa konto
Källare med betongväggar delvis täckta av spackel, svart innertak, möbler och röran på golvet.
Skapa konto
Bild av vägg där bredspackel och vävtapet släpper, synlig före renovering.
Skapa konto
Vägg med bredspackel och delvis bortskrapad väv, renoveringsprocess i källare.
Skapa konto
Renoveringsprojekt av källarvägg med bredspacklade ytor och limmad heltäckningsmatta på golvet.
Skapa konto
Hej på er

Jag köpte vintern 2019 ett gullringshus från -74 med källare, sk. Lyan.

jag har nu kommit till källaren som i princip är orörd. Heltäckningsmatta sen bebyggelsen, vävtapet som förra ägaren bredspacklat över och målat. Ena väggen hade en (hemsk) fond tapet som hade börjat släppa i skarvarna, liksom tapeten med spacklet, väven bakom var intakt.

ja jo det är dags att göra iordning där nere nu, innertaket ska ner, gles och nytt med tillhörande spottar, ny golvbeklänad etc. Nyinstallation av braskamin, och så klart, väggarna.

jag har tänkt lite fram och tillbaka, ena stunden tänkte jag regla upp väggarna och gipsa, men jag har ingen lust med det och källaren är inte så stor. Jag är medveten med detta att inte ha organiskt material i källaren.
Idag finns ingen antydan till källarlukt, väven sitter hårt på väggarna, heltäckningsmattan är limmad direkt på betongen och finns ingen antydan till släpp någonstans. Jag kör även med avfuktare vår, sommar och höst.

Jag inskaffade en ångmaskin från jula och har börjat skrapa väggarna. Först när jag kom igenom väven trodde jag väggarna var grundmålade, men efter att ha kört ett tag inser jag att väggarna är bredspacklade med finspackel. Så tanken på silikatfärg går bort.
Tanken var att sätta upp Easy cover och måla på den, då tänker jag att då är man lite safe och tapeten släpper istället om det blir problem, istället för att man har målat med vanlig väggfärg direkt på putsen som man kanske måste slipa ner och börja om.
Men nu är jag inne på att måla direkt på med vanlig väggfärg ändån. Eftersom väven inte har släppt någonstans från väggarna.

både min lokala målare, och alcro avvisar silikat färg och säger måla med vanlig väggfärg, får du släpp så har du andra problem. Med silikat färg tar det längre tid att se att du har ett problem, målar du med vanlig färg går det fortare om det finns problem. Alltså dom menar har jag fukt problem ska jag dränera, inte måla med en färg som andas.
ska tilläggas att huset är dränerat på 3 sidor med Platon matta med tillhörande pumpbrunn runt år 2000 enligt grannarna.
Grannarna har reglat upp en vägg pga av liten antydan till fukt, samma vägg som fukt anträffades inne hos mig som gjorde att beslut om dränering utfördes, motsatta sidan var så torr så dom sket i det hos mig, dumsnålt kan man tycka. Grannen har iaf målat resterande väggar med vanlig väggfärg utan problem ( alla hus på gatan är likadana)

Har ni några synpunkter ? Oftast är det väl så att olika tillvägagångssätt fungerar olika bra i olika hus och dess förutsättningar.
Bifogar några bilder

ursäkta om texten är rörig, sitter på mobilen och kollar klockan samtidigt, måste snart iväg till arbetet! :crysmile:

Helt vanlig väggfärg ska det vara! Innefärg inomhus! Utomhusfärg utomhus!
Som du skriver! Finns problem med fukt visar det sig bättre med vanlig väggfärg! För att måla med silikatfärg måste väggarna dessutom vara helt rena från spackel/tapet osv. Det behövs ej med vanlig väggfärg! Körde med vanlig väggfärg i min gillestuga! Men tillsatte strukturmedel. Blir mer väldigt snyggt! Har massor bilder från renoveringen om det skulle vara till nån hjälp! Har även installerat ventilerat golv från subfloor!

E Emile88 skrev:
Helt vanlig väggfärg ska det vara! Innefärg inomhus! Utomhusfärg utomhus!
Som du skriver! Finns problem med fukt visar det sig bättre med vanlig väggfärg! För att måla med silikatfärg måste väggarna dessutom vara helt rena från spackel/tapet osv. Det behövs ej med vanlig väggfärg! Körde med vanlig väggfärg i min gillestuga! Men tillsatte strukturmedel. Blir mer väldigt snyggt! Har massor bilder från renoveringen om det skulle vara till nån hjälp! Har även installerat ventilerat golv från subfloor!
Tjena
Hittade din tråd, såg att du skrivit att du skulle måla med silikat, men du körde på vanlig väggfärg tillslut?
Jag är som sagt inte jätteorolig för problem, då vävtapeten sitter hårt torde det inte varit någon fukt, och ingen källarlukt.
Snyggt med golvet, jag kommer dock troligen lägga in klinkers, sen är det ju det där med kallt golv iochmed att tänker inte bila ur och isolera och lägga golvvärme, det mäktar jag inte med. Däremot kommer det installeras en contura kamin

NHermansson NHermansson skrev:
Tjena
Hittade din tråd, såg att du skrivit att du skulle måla med silikat, men du körde på vanlig väggfärg tillslut?
Jag är som sagt inte jätteorolig för problem, då vävtapeten sitter hårt torde det inte varit någon fukt, och ingen källarlukt.
Snyggt med golvet, jag kommer dock troligen lägga in klinkers, sen är det ju det där med kallt golv iochmed att tänker inte bila ur och isolera och lägga golvvärme, det mäktar jag inte med. Däremot kommer det installeras en contura kamin
Tja!
Ja jag tänkte gjort det först!
Men har pratat med väldigt.många ang färg i källare! Och dom jag pratat med säger vanlig inomhusfärg! Samma hos mig, så satt det vävtapet som satt som berget! Å inga fuktgenomslag!
Men när jag flyttade in i huset. Så var det dålig lukt i källaren! Nu när jag har ventgolvet, luftavfuktare å öppnat tallrikarna till ventilationen så är miljön helt perfekt! Som dag å natt från innan! Ja klinlers kan upplevas kallt, men det finns ju snygga mattor, så blir det lite varmare om föttera☺
Ja en kamin är bra värme källa,å mysfaktor!
Ja det där med å bila ur golvet,är ju heller inte säkert att det är så bra! Beror på hur golvet är gutet! Dka man göra sånt ska man nog kontakta nån som är kunnig på konstruktion!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.