Byggahus.se
Jag ska flytta till en ny lägenhet som är rätt sunkig och det är mycket att göra för en liten budget.
Badrummet ser riktigt omodernt ut och jag funderar på att måla väggar och kanske tom golvklinker med denna: https://www.epodex.com/se/produkt/kakelfarg-2k-kakellack-2k-alla-farger-tile-paint-2k/

Det är ett badrum med badkar så definitivt våtrum. Varit väldigt skeptisk till att prova måla på kakel tills jag såg den. Det låter onekligen på produktbeskrivningen som att det ska gå bra, men vad tror ni?

Och ja, jag vet att det inte kommer bli lika snyggt som att kakla om, men varken det eller att kakla över väggarna finns på kartan tyvärr. Det är skitfult 90-tals badrum eller fulmålat vitt badrum som gäller :)
 
  • Gilla
creedy
  • Laddar…
Du har ju redan bestämt dig låter det som och det är ju bra, då det är ditt badrum.

Fast eftersom det är ett forum och du vill ha andras åsikter så ska du få det Jag kan inte föreställa mig hur illa ett 90-talsbadrum skulle se ut, för att det skulle bli bättre genom att måla kakel och kanske klinker.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…

Bästa svaret

Vi målade efter mycket dividerande, där några sa ok. och andra sa nej, om vårt badrum och duschutrymme för ca: 10 år sedan. Ser perfekt ut idag utan tillstymmelse till släpp. Vi rengjorde först oerhört noga med målartvätt. Sedan försökte jag matta ner ( slipade ) kaklet för att sedan börja med en grundfärg innan vi avslutade med en ytfärg som jag tyvärr inte minns vad det var för sort. Så visst går det men rengöring är nog den avgörande faktorn.
 
  • Gilla
Teslan12
  • Laddar…
N nissebrun skrev:
Vi målade efter mycket dividerande, där några sa ok. och andra sa nej, om vårt badrum och duschutrymme för ca: 10 år sedan. Ser perfekt ut idag utan tillstymmelse till släpp. Vi rengjorde först oerhört noga med målartvätt. Sedan försökte jag matta ner ( slipade ) kaklet för att sedan börja med en grundfärg innan vi avslutade med en ytfärg som jag tyvärr inte minns vad det var för sort. Så visst går det men rengöring är nog den avgörande faktorn.
Tack för att du delade din erfarenhet. Jag har tillträde till lägenheten några veckor innan inflytt så det känns som ett bra läge att kunna rengöra riktigt ordentligt och ha långa torktider utan att badrummet används.
 
Nyfiken hur det har gått här,
T Teslan12 skrev:
Jag ska flytta till en ny lägenhet som är rätt sunkig och det är mycket att göra för en liten budget.
Badrummet ser riktigt omodernt ut och jag funderar på att måla väggar och kanske tom golvklinker med denna: [länk]

Det är ett badrum med badkar så definitivt våtrum. Varit väldigt skeptisk till att prova måla på kakel tills jag såg den. Det låter onekligen på produktbeskrivningen som att det ska gå bra, men vad tror ni?

Och ja, jag vet att det inte kommer bli lika snyggt som att kakla om, men varken det eller att kakla över väggarna finns på kartan tyvärr. Det är skitfult 90-tals badrum eller fulmålat vitt badrum som gäller :)
Nyfiken på hur det har gått här, blev det nån målning av väggar/golv och hur blev i så fall resultatet? 🙂
 
T Teslan12 skrev:
Jag ska flytta till en ny lägenhet som är rätt sunkig och det är mycket att göra för en liten budget.
Badrummet ser riktigt omodernt ut och jag funderar på att måla väggar och kanske tom golvklinker med denna: [länk]

Det är ett badrum med badkar så definitivt våtrum. Varit väldigt skeptisk till att prova måla på kakel tills jag såg den. Det låter onekligen på produktbeskrivningen som att det ska gå bra, men vad tror ni?

Och ja, jag vet att det inte kommer bli lika snyggt som att kakla om, men varken det eller att kakla över väggarna finns på kartan tyvärr. Det är skitfult 90-tals badrum eller fulmålat vitt badrum som gäller :)
Är nyfiken över hur det gått och även hur ni gjorde om ni använde er av epodex
 
gustavholm gustavholm skrev:
Är nyfiken över hur det gått och även hur ni gjorde om ni använde er av epodex
Vi målade golvet och de inte fullt så eleganta mönstrade kakelplattorna och bården på väggarna. Resultatet blev fullt godkänt tycker vi och badrummet upplevs som modernare efteråt. Färgen torkade ganska snabbt så det gällde att måla snabbt och inte så stora ytor åt gången.
 
  • Nyrenoverat badrum med nyligen målat grått golv och vita kakelväggar med en svart bård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
A Attackbävern skrev:
Vi målade golvet och de inte fullt så eleganta mönstrade kakelplattorna och bården på väggarna. Resultatet blev fullt godkänt tycker vi och badrummet upplevs som modernare efteråt. Färgen torkade ganska snabbt så det gällde att måla snabbt och inte så stora ytor åt gången.
Är detta från epodex hur många lager använde ni och vad gjorde ni för förarbete ?
Ser ju väldigt bra ut på bilden
 
gustavholm gustavholm skrev:
Är detta från epodex hur många lager använde ni och vad gjorde ni för förarbete ?
Ser ju väldigt bra ut på bilden
Ja färgen är från Epodex. Färgen täckte efter två lager men vi målade ytterligare två vändor med en annan brytning med annat färgpigment då vi inte vare nöjda med nyansen.
 
A Attackbävern skrev:
Ja färgen är från Epodex. Färgen täckte efter två lager men vi målade ytterligare två vändor med en annan brytning med annat färgpigment då vi inte vare nöjda med nyansen.
Minns du vilken färg ni har nu ? Slipade ni golvet innan eller ni har bara rengjort med avfettning ?
 
gustavholm gustavholm skrev:
Minns du vilken färg ni har nu ? Slipade ni golvet innan eller ni har bara rengjort med avfettning ?
Jag slipade golvet lite först sen följde det med ett avfettningsmedel i kitet som vi köpte till färgen. Kulören vi valde heter Iron grey.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.