Hej! Första frågan här på forumet så ursäkta min eventuella okunnighet :)
Vi är nyblivna ägare av ett radhus och planerna duggar tätt kring olika projekt.

Min fråga gäller budgetrenovering/ansiktslyft av en tvättstuga med ruskigt fult (men helt) kakel. Vi vill skapa en yta på väggarna som liknar puts istället, och jag undrar om jag kan stryka på kakelfix med svamp direkt på plattorna och sedan måla på detta? Om det inte låter fullständigt orimligt så tar jag tacksamt emot tips kring vilken typ av färg jag lämpligast använder, om det behövs sealer etc. Vi ska alltså inte göra några ingrepp i tätskiktet, utan bara sminka grisen så att säga.

Tack på förhand!!
 
Düsseldorff
Microcement kanske?
 
Tack för svar!! Läste på lite om det och fogarna verkar väl bli lite problematiska om jag inte ids sätta väv efter primern? Min ursprungliga tanke var att jag kanske slipper det steget med kakelfix, men jag kanske är ute och cyklar?
 
L larsmatsanders skrev:
Tack för svar!! Läste på lite om det och fogarna verkar väl bli lite problematiska om jag inte ids sätta väv efter primern? Min ursprungliga tanke var att jag kanske slipper det steget med kakelfix, men jag kanske är ute och cyklar?
Du är inte alls ute och cyklar:)
Jag hade samma tanke som dig, tänkte spackla och måla väggarna.
Fixet blev dock så snyggt att det kändes väldigt dumt att måla över det.
Betydligt mer liv i fixets yta än en målad dito.
Skyddade sedan fixet med samma produkter som man använder för att skydda microcement.
En primer och därefter 2 lager med 3-komp matt lack.
https://www.byggahus.se/forum/threads/microcement-i-mitt-badrum.443714/
 
  • Gilla
larsmatsanders
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.