149 läst ·
3 svar
149 läst
3 svar
Måla innerpanel på plats utan "kladd" i spåret
Jag har satt upp ganska stor mängd innerpanel med en diskret V-profil längs kanterna. All panel är målad 1 varv innan uppspikning så sponten inte skulle lysa om det torkar. Tänkte jag var smart att måla ett varv och sen för att slippa all oändlig hantering i garaget med enskilda plank måla resterande varv på plats. Dock när jag provat måla på plats nu så blir det färg mellan planken. Där det sitter snortajt är det ju inga problem men på de ställen det har krymt mer och därmed är en större glipa blir det en oskarmig skillnad mellan ingen svart rand mellan planken där det hamnat färg mellan till en väldigt framhävande svart rand mellan planken där det är för brett för att färgen ska hänga kvar i spåret.
Finns det någon ide på hur man kommer ifrån problemet mer än att penseldra planka för planka lite försiktigt? Eller är det så man måste göra helt enkelt?
Finns det någon ide på hur man kommer ifrån problemet mer än att penseldra planka för planka lite försiktigt? Eller är det så man måste göra helt enkelt?
Det går att lägga fogmassa i springorna. Men jag jag har för det mesta fått komma tillbaka ett par gånger innan det håller sig tätt. Risken finns att det blir snyggt från början och sedan spricker isär.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Måla utomhus med begränsad plats. Stapla?
Färg, Måla & Tapetsera -
Pärlspont Innerpanel - TIPS? kvistfritt, grundmålat? Leverantörer?
Byggmaterial & Byggteknik -
Måla platsbyggd möbel
Färg, Måla & Tapetsera -
Platsmåla invändiga snickerier. Hur gör ni?
Färg, Måla & Tapetsera -
Måla gamla platsbyggda köksluckor
Kök