Har sedan vi började renovera huset för 14år sedan kört med en liten hålkärl målad med 0502-y industrifärg (jobbar som möbelsnickare) i hela huset. Spikad med tryckluftpistol. Inga jättemärken men ändå beslutat att nu när det är dax för byte av ytskikt så ska den spacklas, fogas och målas på plats. Men med vad?
Alt 1. Måla rubbet med takfärg. Dock blir ju finishen sådär med pensel och takfärg.
Alt 2. Måla listerna i 0502-y snickerifärg, 30 glans och sedan maskera när jag rullar taket.
Alt 3. Samma som ovan men 0500-n istället?

Så hur hade ni tänkt o gjort?

A
Takfärg och en liten ciggrand ner på vägg. Tycker snickerifärg och glans på taklist inte blir fint.

Ingen vit kulör och inte i i snickerifärg. Välj en smarrig matt kulör i taket, lyfter rummet.

A
Robert63 Robert63 skrev:
Ingen vit kulör och inte i i snickerifärg. Välj en smarrig matt kulör i taket, lyfter rummet.
Sån 70-talsbrun 👍

Ja det vore fränt! Vi brukar va rätt frikostiga med mycket färg men i detta fall är det ca 40m2 så det får allt bli vitt. Hade det varit vårat sovrum tex hade jag inte tvekat.

• Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
A
MrHandyman1 MrHandyman1 skrev:
Ja det vore fränt! Vi brukar va rätt frikostiga med mycket färg men i detta fall är det ca 40m2 så det får allt bli vitt. Hade det varit vårat sovrum tex hade jag inte tvekat.
Hade målat ner takfärgen över listen och en pyttebit ner på vägg i det läget. Målade tak och väggar i samma färg i barn och sovrummen, blev toppen men lite annorlunda än vad jag är van vid.

Finns bara ett svar på detta (om man inte är ute efter att dekorationsmåla för effektens skull).
Matt vit takfärg av god kvalité nermålad på taklisterna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.