Hej!

har nyss satt upp gips och monterat glasfiberväv för att stärka väggen lite. Vad ska man måla med för färg på väven? kommer spolas bilar därinne främst med vattenslang så det måste ju tåla vattenstänk iaf? tänk ska man använda en uteakrylat, oljefärg eller vanlig väggfärg? tacksam för svar

Våtrumsfärg kanske?

Jag rollade ett lager tätskikts-primer först.
Därefter vanlig akrylatfärg för våtrum som jag spetsat med 2% Boracol.
Tänk på att när man satt väv så suger det mycket färg!

M MagHam skrev:
Jag rollade ett lager tätskikts-primer först.
Därefter vanlig akrylatfärg för våtrum som jag spetsat med 2% Boracol.
Tänk på att när man satt väv så suger det mycket färg!
låter avancerat att blanda själv haha, tänker behöver ju iaf 30liter, fungerar tätskitsprimer med alla färger? det vet du kanske inte?

Kuslake Kuslake skrev:
Våtrumsfärg kanske?
ja det är ju det uppenbara antar jag, tänkte mer om det finns billigare alternativ men som ändå håller, behöver ju kring 30l om jag räknat rätt

E Emilbra34 skrev:
låter avancerat att blanda själv haha, tänker behöver ju iaf 30liter, fungerar tätskitsprimer med alla färger? det vet du kanske inte?
Tätskiktsprimer är bra för att hålla gipsen torr från eventuell fukt som det gärna blir i garage.
Att blanda i 2% Boracol-10 i färg är enkelt. Det är ju bara att köra med en borrmaskin och visp. Problemet är att få tag i det.

men fungerar det? är ju glasfiber jag ska måla på så att säga, det ser ut att vara till trä? det kanske inte spelar någon roll utan är det ämnet man är ute efter?

E Emilbra34 skrev:
men fungerar det? är ju glasfiber jag ska måla på så att säga, det ser ut att vara till trä? det kanske inte spelar någon roll utan är det ämnet man är ute efter?
Det är den anti-fungicida effekten som är bra för att hålla mögel borta.
I garage, badrum, samt utomhus är det en perfekt tillsats.
Idag är moderna färger (tyvärr) alldeles för snälla. Man tror att det är bra för miljön, men istället målas det om, och tvättas med olika preparat hela tiden ute i stugorna.

I InsidersUnited skrev:
Verkar finnas på Amazon exvis under varunamnet Roxil. Samma ingridiens
Verkar vara ett bra medel du länkade till, men frågan är om det är samma ingrediens?
Boracol är vattenlösligt och har ett bor-salt som aktivt ämne. Samma som används vid bekämpning av äkta hussvamp, fast i stark koncentration.

M MagHam skrev:
är samma ingrediens?
Har inte testat själv, jag har boracol i garaget sedan innan den förbjöds.
Men i roxil verkar det vara 5-klor-2-metyl-2H-isotiazol-3-on och 2-metyl-2H-isotiazol-3-on . Googlar man det så kommer man till en Nordsjö färg boracol förklaring. Någon smartare än jag kommer nog berätta om det är samma alldeles strax😇

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.