Hej! Håller på att fixa toaletten i källaren. Tanken är att framhäva detta gjutjärnsrör och ha det svart. Problemet är att det är ett jäkla meck att få det hel fritt från färg (flera lager färg plus svåråtkomligt pga nära vägg och toastol).

Ska jag fortsätta skrapa med hjälp av olika färgborttagningsmedel, måla med någon specialfärg (kom gärna med förslag) eller låta tycka det är charmigt med lite färgrester kvar?

• Gjutjärnsrör i källare med delvis bortskrapad blå färg, nära vägg och toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart gjutjärnsrör i källare, delvis täckt av gammal färg, nära turkos vägg och vit toastol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Måla det svart.

Traditionell linoljefärg är enkelt. Du målar med pensel och öppentiden är typ evig då du kan hålla på tills du är nöjd utan penseldrag. Inga lösningsmedel. Inget vatten som får rosten att bli värre eller vandra. Fäster på allt. Torktiden är långsam. Skinn efter ett par dagar genomtorkad några dagar senare. Färgen är seg till en början men efter några år hårdnar den som till en emalj.

https://www.byggfabriken.se/farg-yt...ensvart-linoljefarg-p440-610+bfab_size-100~ml

B bertilssonkarin skrev:
De rekommenderade även rostskydd.
Sa du att röret redan var målat och sitter inomhus?
Jag hade struntat i annat rostskydd än vad linoljefärgen ger.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det sa jag? Visade även bild. Men linoljefärgen ger skydd och jag kan måla direkt på utan att köra målartvätt eller dylikt? Även där färgen sitter sisådär?

Claes Sörmland
Jag med.

Tvätta av röret med en fuktig trasa bara och skrapa/slipa bort eventuella knottror som du inte tycker är snygga. Är det lös färg så skrapa bort den. Linoljefärg är världens mest förlåtande färg och fäster på allt. Glöm inte att röra färgen riktigt länge innan du målar så att den blir homogen. Typ lååånga 10 minuter med en sticka.

• Gilla
bertilssonkarin
  • Laddar…
T
Tänk på att måla tunt i flera lager. Om du målar för tjockt så kommer bara ytan att torka som ett skinn och färgen under kommer inte att torka på väldigt lång tid. När den väl gör det (om den gör det) så kommer ytan att bli skrynklig.
Du behöver också ha en bra pensel med fina/tunna borst, helst en med naturborst och inte syntet, för att kunna stryka ut färgen tunt utan för mycket linjer efter penseln. Doppa bara lite, lite av penseln i färgen - inte mer än 5 mm - varje gång.

Om du ska måla igen inom någon dag så kan du stoppa in penseln i en plastpåse och sätta en gummisnodd runt men går det flera dagar mellan så bör du tvätta ur penseln från färgen för att den inte ska torka ihop och bli förstörd. (stryk i så fall ur så mycket färg som möjligt ur penseln på en gammal tidning eller papp innan du tar ren såpa och tvättar penseln, skölj ur med vatten och gör det igen, se till att såpan kommer ner i "roten" på penselstråna och massera så att färgen släpper och kan sköljas ur)

• Gilla
bertilssonkarin
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Tänk på att måla tunt i flera lager. Om du målar för tjockt så kommer bara ytan att torka som ett skinn och färgen under kommer inte att torka på väldigt lång tid. När den väl gör det (om den gör det) så kommer ytan att bli skrynklig.
Du behöver också ha en bra pensel med fina/tunna borst, helst en med naturborst och inte syntet, för att kunna stryka ut färgen tunt utan för mycket linjer efter penseln. Doppa bara lite, lite av penseln i färgen - inte mer än 5 mm - varje gång.

Om du ska måla igen inom någon dag så kan du stoppa in penseln i en plastpåse och sätta en gummisnodd runt men går det flera dagar mellan så bör du tvätta ur penseln från färgen för att den inte ska torka ihop och bli förstörd. (stryk i så fall ur så mycket färg som möjligt ur penseln på en gammal tidning eller papp innan du tar ren såpa och tvättar penseln, skölj ur med vatten och gör det igen, se till att såpan kommer ner i "roten" på penselstråna och massera så att färgen släpper och kan sköljas ur)
Vi målar oerhört mycket med linoljefärg och ett grymt sätt att förvara penslarna länge, utan att behöva göra rent dem mellan varven, är in i plastpåse med gummisnodd/klämma och sen stoppa i frysen. Vi har haft penslar där det gått år mellan strykingarna som fotfarande är ok med detta sätt.

• Gilla
bertilssonkarin och 3 till
  • Laddar…
T
A anderslofwall skrev:
Vi målar oerhört mycket med linoljefärg och ett grymt sätt att förvara penslarna länge, utan att behöva göra rent dem mellan varven, är in i plastpåse med gummisnodd/klämma och sen stoppa i frysen. Vi har haft penslar där det gått år mellan strykingarna som fotfarande är ok med detta sätt.
Smart med frysen - det har jag inte provat.
När vi målade mycket under vår renovering och tillbyggnad så hade jag dem stående i en burk med rå olja (bara vit färg) men det är inte så smidigt när man bara ska göra ett litet projekt och målar man med flera kulörer så behöver man flera burkar.

• Gilla
anderslofwall
  • Laddar…
Många bra tips.
Hatar att göra rent penslar efter linoljefärg..
Så därför har jag dom hängande i kokt (eller rå, verkar inte spela så stor roll) linolja.
En för ljus färg och en för mörk.

Har fungerat bra hittills, samma penslar som hängt där i typ 7-8 år nu, kommer bara ut och rastar sig någon gång per år normalt sett.

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
T Testarn skrev:
När vi målade mycket under vår renovering och tillbyggnad så hade jag dem stående i en burk med rå olja (bara vit färg) men det är inte så smidigt när man bara ska göra ett litet projekt och målar man med flera kulörer så behöver man flera burkar.
Vi håller på att måla om huset med linoljefärg och penslarna ställs i en burk med rent vatten. Inga problem att blanda penslar med olika kulörer och vattnet rinner av direkt man lyfter upp penseln.

T
useless useless skrev:
Vi håller på att måla om huset med linoljefärg och penslarna ställs i en burk med rent vatten. Inga problem att blanda penslar med olika kulörer och vattnet rinner av direkt man lyfter upp penseln.
Har provat det med men tycker att det blir glanskiftningar i resultatet när man stryker sista strykningen, men det kanske bara var för att jag inte fick bort tillräckligt med vatten ur penslarna, men nu är vi lite långt från ämnet i tråden. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.