Hej!
Vi har en balkong på andra våningen som övergår i en altan på första våningen som behöver målas om. Det här är första gången jag målar i utomhusmiljö, så jag behöver lite input på hur jag ska gå tillväga.

Jag fick den här färgen av en hantverkare som sa att den kommer fungera fint på vårt räcke (se bild)

Jag tänker att jag går tillväga såhär:
1. Skrapa bort lös färg med en färgskrapa
2. Svabba ytan med fasabtvätt
3. Lägger på två lager av färgen

Verkar det vettigt? Har hört att man i vissa fall ska slipa lite med sandpapper, behövs det?
Behöver jag någon mer färg än den jag har, någon grundfärg kanske?

Tack på förhand!

• Färgburk av märket Jotun Demidekk Infinity, träskydd och premium täckfärg för utomhusbruk, fotograferad på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålat trä-räcke på balkong, med omgivande grönska i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Flagat vitt balkongräcke med lös färg på övervåningen av ett hus, med träd och vägar i bakgrunden.
    Skapa konto
Det där är väl en akrylfärg? Det skulle inte jag rekommendera till brädor som målas på alla sidor. Risken är att träet har ruttnat bort om några år och det bara är färgen kvar.

useless useless skrev:
Det där är väl en akrylfärg? Det skulle inte jag rekommendera till brädor som målas på alla sidor. Risken är att träet har ruttnat bort om några år och det bara är färgen kvar.
Det är en oljeförsörjning akrylat enligt produktinformation online. Vad ska jag köra på för färg istället?

U UptownErik skrev:
Det är en oljeförsörjning akrylat enligt produktinformation online. Vad ska jag köra på för färg istället?
Menar oljeförstärkt* givetvis

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.