2 661 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Mäklares avtal med Anticimex
Ska du betala mäklaren och sen ska mäklaren betala Anticimex, så finns en viss risk att mäklaren har en rabatt på uppdragen. Vissa mäklare använder till 100 % Anticimex och skulle inte tro att annat än att mäklaren kan ha en viss provision på utlagda uppdrag. Sen kan man kanske säga vad man vill om Anticimex och deras kompitens, framgår liksom lite av det på detta forum med.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
När vi sålde för drygt 5 år sen så gjorde vi en säljarbesiktning med Anticimex och tecknade en dolda-fel-försäkring. 5 år kan spela spratt med minnet, men jag är nästan helt säker på att vi hade ett eget avtal med Anticimex, och vi betalade räkningen, inte mäklaren.
Jag har för mig att mäklaren sa att de inte har någon kickback, men som sagt det var några år sen.
Jag har för mig att mäklaren sa att de inte har någon kickback, men som sagt det var några år sen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Mäklaren kan förmedla försäkringen och då bör de ju få ersättning för de kostnader, inkl. tid, som det innebär: https://www.anticimex.se/anknuten-formedlare/J jonaserik skrev:Ska du betala mäklaren och sen ska mäklaren betala Anticimex, så finns en viss risk att mäklaren har en rabatt på uppdragen. Vissa mäklare använder till 100 % Anticimex och skulle inte tro att annat än att mäklaren kan ha en viss provision på utlagda uppdrag. Sen kan man kanske säga vad man vill om Anticimex och deras kompitens, framgår liksom lite av det på detta forum med.
Tar säljaren kontakt direkt med ett försäkringsbolag så lär ju inte mäklaren få någon ersättning för det. Anticimex, Gar-bo och något mer sluter avtal direkt med säljaren utan att försäkringen har förmedlats av mäklaren.Fairlane skrev:
När vi sålde för drygt 5 år sen så gjorde vi en säljarbesiktning med Anticimex och tecknade en dolda-fel-försäkring. 5 år kan spela spratt med minnet, men jag är nästan helt säker på att vi hade ett eget avtal med Anticimex, och vi betalade räkningen, inte mäklaren.
Jag har för mig att mäklaren sa att de inte har någon kickback, men som sagt det var några år sen.
https://www.anticimex.se/saljaransvarsforsakring/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Kanske får de ersättning. Med tanke på att besiktning och försäkring kostar 18000 kr så lär det vara småpengar isåfall. Troligen är mäklaren ett större värde i att ett objekt blir lättare att sälja och att färre överraskningar som kan stjälpa affären dyker upp.BirgitS skrev:
Det var mäklaren som drog igång det hela, men vi betalade räkningen och höll kontakten med Anticimex (bokade tid, ändrade tid etc).BirgitS skrev:
Klicka här för att svara