Det där är inget anmärkningsvärt.

Håller inte alls med vissa här som inte anser att 10% skulle vara en väsentlig skillnad.
Givetvis är 10% mindre av betydelse för er.
Sen kan jag inte förstå ni som säger att om två personer mäter upp en boarea efter samma regler att de skulle få olika utslag?
Så svårt är det inte.
Vill påstå att vilken Nisse som helst med lite intresse och en riktig tumstock fixar det ganska bra.
Så stå på er.
Står det 120kvm i kontrakten så gäller det.
Står det ca 120kvm så kan det i vissa fall vara ok om det diffar upp till 10%, men absolut inte över.

ParkaKungen skrev:
Så svårt är det inte.
Vill påstå att vilken Nisse som helst med lite intresse och en riktig tumstock fixar det ganska bra.
Köparens undersökningsplikt omfattar väl även arean? Om det nu står 120 m2 så minskar säkert den plikten.

Jag kan samtidigt tycka att budgivningen bör ha baserats på vad man såg på visningen, inte siffran i prospektet.

För att spetsa till det lite: Man går på visning av ett "blått" hus som visar sig vara rött. Man köper huset efter budgivning. Har man då rätt att få köpeskillingen sänkt för att huset inte var blått?

När det gäller yta tycker jag det är svårt att kräva att man på en visning skall börja mäta huset. Det går säkert, men jag tror inte övriga spekulanter blir så glada om man kryper runt med måttbandet. Uppenbara saker är väldigt småaktigt att komma med i efterhand, som t.ex. färgangivelsen, skick på tapeter, målning och golv etc. Sådant ser man på visningen.

Men sedan tolkar jag undersökningsplikten att man faktiskt har att vidimera de uppgifter som står i objektsbeskrivningen. Yta, tomtens storlek och läge, bärande konstruktioner, uppvärmning, fukt, el, avlopp osv.

OM det står 120 m2 så betyder det att arean ligger mellan 119,5 och 120,5 m2.

STÅR DET 120,0 m2 så betyder det att arean ligger mellan 119,95 och 120,05 m2.

Har ni inte gått i skolan??

ALLT annat skall REKLAMERAS. Trådskaparen är i sin fulla rätt.

MagnusSt skrev:
Böjda spikar är rätt vanligt vill jag påstå, tror det används rätt friskt än i dag...
Det där är inget anmärkningsvärt.
Det var skönt att höra. Blev lite orolig för att det var hemmagjort. Såg lite hafsigt ut med böjda spikar runt rören. Kan inte så mycket om eldragning etc.

Jag kan samtidigt tycka att budgivningen bör ha baserats på vad man såg på visningen, inte siffran i prospektet.

För att spetsa till det lite: Man går på visning av ett "blått" hus som visar sig vara rött. Man köper huset efter budgivning. Har man då rätt att få köpeskillingen sänkt för att huset inte var blått?
Fast det är ju inte riktigt en rättvis jämförelse. Jag tror inte det är många mäklare och säljare som skulle tillåta att man började krypa omkring på golvet och mäta under den halvtimmen det är visning. Dessutom skulle det vara praktiskt omöjligt eftersom det går omkring folk hela tiden.
En bättre jämförelse tycker jag skulle vara att det står att det är orginal ekparkett i vardagsrummet bara det att man lagt en matta och ställt ett bord över hålet som säljaren gjort när tappade bowlingklotet i golvet. Ska man flytta omkring på möbler och lyfta på mattor under visningen?

mycke_nu skrev:
OM det står 120 m2 så betyder det att arean ligger mellan 119,5 och 120,5 m2.

STÅR DET 120,0 m2 så betyder det att arean ligger mellan 119,95 och 120,05 m2.

Har ni inte gått i skolan??

ALLT annat skall REKLAMERAS. Trådskaparen är i sin fulla rätt.

Reklamera ett fastighetssköp? Var gick du i skolan egentligen? :)

... och står det "ca 120 kvm" så är det ett helt annat bollspel. Står det "ca 120 kvm BOA" så blir det en tredje variant osv.

Praxis vid uthyrning av kommersiella lokaler är att uppger man arean som "ca" så skall en diff på +/´- 10 % tolereras. Även diffar utöver detta har godkänts i tingsrätt som ej påverkande på hyran, om man inte kan visa att skilladen i area på något sätt väsentligt påverkar lokalens funktion.

Area är ingen exakt vetenskap. Står det i köpehandlingarna uttrycklingen "120 kvm BOA" så har man möjligen ett case.

Många verkar överföra hyreslägenheternas areafixerade hyressättning - där grundar sig faktiskt hyran på lägenhetens storlek x en bruksvärdeshyra satt per kvm BOA - till småhusmarknaden.

Men den övergripande grundprincipen vid småhusköp är - fastigheten överlåtes i befintligt skick. Jag gissar att köparen måste kunna visa att skillnaden i storlek har väsentlig betydelse för att prisreduktion skall komma i fråga. Man har ju trots allt sett byggnaden och fått tillfälle att bedöma dess skick och funktion.

fast nu var den ju inte köpt ännu. Som jag fprstår det så har den villkorslös besiktningsklausul. Dvs de kan backa köpet efter undersökning oavsett vad som frammkommer vid besiktningen.

Köparen har föjande klausul i kontraktet "Köparen har rätt att frånträda köpet om han eller hon inte längre vill stå fast vid köpet. Om köparen väljer att frånträda köpet ska handpenningen omgående återbetalas till köparen."

Då har ytan betydelse.

Edit: Nu var jag lite långsammare än hempularen...

Lika stor betydelse som färgen på tapeterna, alltså. Du kan ju alltid förhandla ner priset för att de har fula tapeter (det har de alltid). :)

-MH- skrev:
Reklamera ett fastighetssköp? Var gick du i skolan egentligen? :)
:D:D I livets hårda variant..

D
Jag har alltid haft så svårt att förstå när man läser om köpare som klagar över att boytan inte stämmer med det uppgivna. När man går och tittar på hus som spekulant, så går man väl runt i huset och ser vilka rum som finns och vilka utrymmena är? Man är väl inte en dator som räknar "vi är 2 vuxna, 3 barn, 1 katt, 1 hund och en hamster = behöver 125.5 kvm" och sedan letar efter hus som är exakt så stora?

Huset har väl inte krympt helt plötsigt, bara för att du har fått ritningen i din hand?

Jag tycker det är ungefär som att klaga över att huset är målat i beige när husbeskrivningen skrev vitt.... Det där är väl sådant som man ser när man tittar på huset? Eller fick ni bara se halva huset innan ni skrev köpekontrakt?

Snailman
å andra sidan, så vet jag en som hoppade av efter att han kontrollmätt huset och konstaterat att de uppgivit för stor yta...

Men naturligtvis blev ju inte rummen mindre efter att han kontrollmätt dem...

Det är ju någon sorts lurendrejeri när man uppger alldeles för stor yta...
men det är väl mest när man avgör vilka visningar man ska gå till, som man kan luras av felaktiga uppgifter...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.