Hade jag sett kameror hade jag antagit att det är en säkerhetsanordning vid t.ex. inbrott. Att du sitter och kikar live och tjuvlyssnar är i mitt tycke mycket konstigare och ett större övertramp.

• Gilla
Roger Fundin och 24 till
  • Laddar…
A am_hed skrev:
sitter skyltar samt att mäklaren vet att vi följer visningarna
Sitter det skyltar som informerar om att säljaren övervakar spekulanterna?

Eller sitter det skyltar om generell kameraövervakning vilken köparna antar kan användas vid misstanke om brott?

Helt vidrigt kränkande om du frågar mig, skulle jag ha varit spekulant och fått reda på att säljaren sitter och övervakar mig "live" hade jag omgående gått vidare, inte en krona får du av mig.

Jag tycker definitivt du ska berätta för mäklaren att du inte gillar samtalet hon hade med spekulanterna och vilka fel mäklaren gjorde, såvida du inte faktiskt vill undanhålla ditt eget agerande?

• Gilla
Roger Fundin och 17 till
  • Laddar…
V
A am_hed skrev:
Spionera? Sitter skyltar att det finns kameror och mäklarn vet även hon om det?!
Konfrontera mäklaren om du törs o berätta hur du fick veta. Så får vi höra sen hur de gick !

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Under en visning ska naturligtvis en mäklare enbart tala om det hus det då gäller. Inget annat är okej!
Enda undantaget, är väl då i en situation, likt det "hempularen" nämnde".

Struntprat, låt så säga att spekulanten frågar mig som mäklare om jag har något annat objekt som kan passa dem. Ska jag ljuga då?

Det får jag inte. Finns inte heller en rimlig anledning till varför man som mäklare ska prata med spekulanterna om andra objekt om dem skulle vara intresserade av det aktuella objektet.

Så vi kan nog sammanfatta allt med att dem inte var intresserade och passade då på att fråga om hen inte hade något annat i området som dem kunde få se. Ett klassiskt scenario på ungefär samtliga visningar vi har.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi köpte vårt hus efter att mäklaren tipsat om att hon just fått in det när vi var på en av hennes andra visningar. Tycker inte det är så konstigt, faktiskt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Möjligen ”inte snyggt” av mäklaren men om mäklaren gör bedömningen att spekulanterna sannolikt inte är så intresserad av aktuellt objekt att de faktiskt lägger ett bud så är det väl inte hela världen. Man skulle ju kunna tänka sig att mäklaren tipsar andra om ditt hus på en annan visning om det är relevant på motsvarande sätt.

Dock håller jag med andra som kommenterat att ”följa” visningen via kameror som dessutom tar upp ljud känns betydligt mer som ett övertramp. Möjligen inte olagligt men synnerligen integritetskränkande skulle jag säga.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Klart olämpligt beteende, kan garantera dig att inte en enda spekulant förstått att de blir övervakade i realtid med video&kamera. Att kameraövervakning finns tolkar de flesta som kameror som möjligen spelar in i samband med larm - inte att någon sitter och kikar på dem när de är på visning. Misstänker att mäklaren inte är medveten om vad du pysslar med?
Personligen tycker jag att ditt beteende är riktigt obehagligt och klart värre än en mäklare som nämner ett annat objekt (även om det också kan vara olämpligt beroende på hur hela konversationen gick mellan spekulant och mäklare).

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
A am_hed skrev:
Hej.

Jag har under de senaste månaderna försökt sälja vårt hus. Då vi innan sommaren köpte ett hus så har vi försökt sälja vårat nuvarande.
Som marknaden ser ut så har det inte varit jätte smidigt och vi hade idag vår 4:de visning. Mäklaren är fullt införstådd med vår situation.

jag har kameror hemma och har för vana att följa visningarna ”live”.

Ett utav sällskapen berättar att de bor i tvåplanshus och vill flytta till ett enplanshus som vårat är.

Då säger mäklaren att hon känner till någon som inte ännu har annonserat sitt enplanshus till försäljning och de är ute efter ett tvåplanshus. Sedan forsätter mäklaren att beskriva huset, området osv.

Det kändes att istället för att berätta om vårat hus så flyttar hon fokus till ett annat objekt.

Jag hade inte haft något emot att hon försökt med det andra objektet efter det att hon kontaktar dem imorgon och de eventuellt tackar nej till vårat hus…

Hur hade ni reagerat på denna situation?
Jag hör ibland talas om att folk är kvar hemma när deras hem visas. Antingen lite värd och värdinna, eller en fluga på väggen. Kan funka men även ge magsår tror jag. I ditt fall tror jag du skulle må bättre om du loggade ut från kamerorna. Sagt i all välmening...

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tycker det är mäklarens ensak vad de gör på sina visningar då de inte får betalt förrän ditt hus är sålt, men spontant låter det som att mäklaren tröttnat och hellre vill flytta uppmärksamheten till ett mer lättsålt hus.

Gällande kamerorna säger jag bara udda fetisch men whatever floats your boat antar jag.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
De var uppenbarligen inte intresserade av ditt hus och därför kom de in på den diskussionen.

Var spekulanterna informerade om att du sitter och tittar på de? Om spekulanter får veta att du sitter och tittar på de så lär du aldrig sälja det så var försiktig där.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tror att detta är ett gränsfall för GDPR. Privatperson får kamerabevaka egen fastighet i normalfallet. Men när det är en visning dit allmänheten har tillträde skulle man kunna argumentera att Dataskyddsforordningen gäller, och att du är i konflikt med denna. Dvs att det skulle kunna vara olagligt. Dock inte solklart åt något håll. Klart gränsfall. Men om det i domstol skulle hamna på fel sida om gränsen så kan det bli väldigt dyrt. Max sanktionssvgift ligger på 20 milj euro.

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
T Tompa01 skrev:
Tror att detta är ett gränsfall för GDPR. Privatperson får kamerabevaka egen fastighet i normalfallet. Men när det är en visning dit allmänheten har tillträde skulle man kunna argumentera att Dataskyddsforordningen gäller, och att du är i konflikt med denna. Dvs att det skulle kunna vara olagligt. Dock inte solklart åt något håll. Klart gränsfall. Men om det i domstol skulle hamna på fel sida om gränsen så kan det bli väldigt dyrt. Max sanktionssvgift ligger på 20 milj euro.
GDPR gäller aldrig privatpersoner.

• Gilla
sunqan och 4 till
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
GDPR gäller aldrig privatpersoner.
Fel. GDPR gäller OFTAST inte privatpersoner. Inte aldrig

Om du kamerabevaka platser dit allmänheten har tillträde gäller GDPR, dvs dataskyddsförordningen

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Jag har flera gånger fått tips om andra objekt av mäklare under visningar, tycker inte det är en så stor grej egentligen.

Flera gånger har det varit i stil med att man har pratat med mäklaren och sagt att det inte var så intressant för att xxxx och yyy, varvid mäklaren har sagt att "Då kanske ett annat objekt jag har skulle passa, jag visar det senare idag" exempelvis.

Men självklart så vil man ju att mäklaren ska koncentrera sig på det man själv säljer, men man kan ju hoppas att det jämnar ut sej ochatt säljaren tipsar om ens eget hus på andra visningar om det verkar vara rätt spekulanter.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Tompa01 skrev:
Allmänheten har inte tillträde. Personer bokar sig för en visning. Du får filma och kolla på filmerna hur mycket du vill.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.