Varför vill mäklaren absolut inte att säljare är med på visning? Det kommer en person som vill titta på huset engång till och jag som säljare kan ju ge mycket mer info..

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
J
Hhhhh Hhhhh skrev:
Varför vill mäklaren absolut inte att säljare är med på visning? Det kommer en person som vill titta på huset engång till och jag som säljare kan ju ge mycket mer info..
Det var märkligt, har sålt några hus själv och då har mäklaren alltid frågat om man vill vara delaktig eller inte..
Första visningen är någ bra att mäklaren tar men vill någon ha fördjupad kunskap och en andra visning så är det ju bra om säljaren är med tänker jag..

• Gilla
  • Älska
Jonas_123 och 2 till
  • Laddar…
C
Hhhhh Hhhhh skrev:
jag som säljare kan ju ge mycket mer info..
Det är väl kanske just det mäklaren är orolig för? Att det görs utfästelser som mäklaren inte har koll på.

• Gilla
Newgolds och 9 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det var märkligt, har sålt några hus själv och då har mäklaren alltid frågat om man vill vara delaktig eller inte..
Första visningen är någ bra att mäklaren tar men vill någon ha fördjupad kunskap och en andra visning så är det ju bra om säljaren är med tänker jag..
Så tänker jag också, jag vill ju att köparen ska få så mycket detaljer det bara går att ge, för min egen skull så jag har ryggen absolut fri efter köpet. Jag blev misstänksam varför mäklaren som jag nu har absolut vill vara själv med spekulant som kommer en andra gång.. Jag vet ju precis allt om huset som jag ägt sedan 1988 och som nu säljs..

• Älska
Revhiet1
  • Laddar…
RoTe
Är det inte farligt med massa information muntligt? "Men säljaren sa ju faktiskt att" och så hittar dom på något... Man ska absolut aldrig lita på en annan människa när pengar är inblandat, speciellt inte stora summor som husköp.

• Gilla
Newgolds och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Är det inte farligt med massa information muntligt? "Men säljaren sa ju faktiskt att" och så hittar dom på något... Man ska absolut aldrig lita på en annan människa när pengar är inblandat, speciellt inte stora summor som husköp.
Det är riktigt men jag tycker jag kan svara ”jag vet inte” på frågor som mäklaren svarar ”javisst” på. När det gäller att någon vill riva en vägg som mäklaren omöjligt kan veta på rak arm om den kan slås bort!! I ett 150 år gammalt hus ska man vara försiktig med att slå bort tjocka väggar och innertak utan grundlig inspektion av expert tex.

• Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Hhhhh Hhhhh skrev:
Det är riktigt men jag tycker jag kan svara ”jag vet inte” på frågor som mäklaren svarar ”javisst” på. När det gäller att någon vill riva en vägg som mäklaren omöjligt kan veta på rak arm om den kan slås bort!! I ett 150 år gammalt hus ska man vara försiktig med att slå bort tjocka väggar och innertak utan grundlig inspektion av expert tex.
Har du en mäklare som garanterar saker hen inte kan/vet något om borde du byta mäklare istället.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Hhhhh Hhhhh skrev:
Det är helt normalt. En mäklare vill att all information går via mäklaren. Ingen direktkontakt mellan säljare och köpare eller potentiell köpare.

• Gilla
Josefin Lundgren och 3 till
  • Laddar…
Har aldrig varit med om att Säljaren är med på en visning av sitt objekt.

• Gilla
Newgolds och 8 till
  • Laddar…
Hhhhh Hhhhh skrev:
Varför vill mäklaren absolut inte att säljare är med på visning?
Vad mäklaren vill är inte så viktigt. Du bestämmer givetvis själv om du vill vara med. Sen finns det både för- och nackdelar med att engagera sig personligen på det sättet. Jag skulle säga att en smidig affär kan bli smidigare, och en strulig struligare...

• Gilla
  • Älska
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
M M85 skrev:
Har aldrig varit med om att Säljaren är med på en visning av sitt objekt.
Det har jag faktiskt varit med om. Gissar att säljaren vägrade lämna. Det var inte till fördel för försäljningen...

• Gilla
Newgolds och 3 till
  • Laddar…
Efter alla visningar jag hade förra hösten har jag varit med om bägge, både varit med och inte. Mäklaren och jag var överens om att det var bäst när jag inte var med. Då kunde köparen i lugn och ro kritisera alla mina fula ägodelar och min usla planlösning . Hen behövde inte lägga band på sig.
Det är därför mäklaren inte vill ha med säljaren. Först när kontrakt skrivits är det aktuellt att diskutera hur saker fungerar.

• Gilla
Newgolds och 7 till
  • Laddar…
Det vanligaste är nog att mäklaren inte vill att säljaren skall vara på visningen. Jag kan tänka mig flera orsaker. Dels de formella riskerna som tagits upp i tråden. Man behöver ha kontroll över vilken information säljaren ger ut. Men även att en alltför "pladdrande" och känslosam säljare kan bli ett störande moment på en visning.

• Gilla
Newgolds och 9 till
  • Laddar…
sysmali
Har varit på visning då även ägaren var på plats - det blev rörigt av fler skäl.

Främst för att säljaren planlöst sprang runt för att guida och berätta om husets alla fördelar. Det blev väldigt märkligt då många spekulanter inte förstod att han var ägaren - de trodde att han var någon slags besserwisser.

Han hamnade i en hetsig diskussion om flvp med en spekulant, om en vägg var bärande eller inte med en annan. En besökare ville fälla ner trappan till vinden, men det fick han av oklar anledning inte.

Men huset blev snabbt sålt, så det kanske var ett vinnande koncept.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
D
Jag tror att skälet till att säljare sällan är med på husvisning -- både i Sverige och utomlands -- är att syftet är att spekulanterna då hindras visualisera platsen som tillgänglig för dem utan att det istället tydligt framgår att man besöker en annan människas hem.

• Gilla
Josefin Lundgren och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.