49 711 läst ·
116 svar
50k läst
116 svar
Mäklare kräver att se lånelöfte
Jag har gett ut...1000 (?) lånelöften till folk. Man kan specificera en maxavgift om det gäller BR men vid villaköp håller man sällan på med max drift eftersom denna går att påverka.J Johan456 skrev:
Det är inte knutet till ett visst objekt, anledningen till att din bankman frågar är att lånelöfet varierar beroende på vad det är för typa v objekt man ska köpa, bostadsrätt/villa/fritidshus och om man har ett befintligt boende så är en av frågorna om det ska behållas eller ej.J Johan456 skrev:
Nej, någon sådan skyldighet finns inte.
Det är nog rätt vanligt att det budas utan lånelöfte eller innan lånelöftet är beviljat.P-plats skrev:
Personligen om det stod mellan mig och en annan som stått och budat fram och tillbaka där jag förlorat budgivningen och mäklaren sedan ringer och säger att "det har kört ihop sig för köpare" och frågar om jag är intresserad så skulle jag sänka mitt bud till där vi först började buda.
jag läste samma sak som du säger, att man behöver inte "visa alla kort till mäklaren". Hon vill inte lägga upp våran bud på hemnet innan jag skickar lånelöfte och innan någon från banken skickar e-post för att vara säkert att lånelöfte är godkänd.J Johan456 skrev:Ni tänker inte pp det faktum att även om mäklaren ska vara opartisk då är han eller hon inte det. Mäklaren representerar säljaren och med kunskap om lånelöfte vet mäklaren i princip hur långt en budgivare är beredd att gå. Det är användbar information för mäklaren som placerar köparen i ett sämre läge. Det är just därför jag aldrig fått frågan trots att jag gått på många visningar.
Eventuellt kan det vara till din fördel. Säljaren vill naturligtvis ha ut så mycket det går så om du leder kollar de nog upp upp om du har lånelöfte innan de skriver med någon annan. Men att få någon annan att buda över ett bud som inte syns blir lite svårt...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Vi sålde nyss ett hus. Vi fick bud som var lägre än vad vi var beredda att acceptera. Mäklaren försökte prata med budgivaren som lagt högsta budet för att se om de kunde gå upp så att affären kunde avslutas. Det sa budgivaren att det inte gick pga att deras lånelöfte bara räckte dit. Om mäklaren hade fått se lånelöftet så hade det ju varit enkelt att avslöja som en bluff. Nu fick vi ta en visningsomgång till innan vi fick vårt acceptpris. Helt klart så är det fördelaktigt för mäklaren (och köparen) om mäklaren får se lånelöftet. Jag skulle aldrig visa det för mäklaren. Jag har till och med bjudit på hus utan lånelöfte då beloppen varit på en nivå där jag vet att jag kan få ett lånelöfte utan problem.
Ok. Jag vet att vi som är deltagare i en budgivning vill inte ens tänka att den andra budgivare är en "falsk" budgivare eller någon som höjer priset snabbare på ett objekt som egentligen är inte värd den priset. Men om mäklaren vet att jag kan buda upp till 2,7 miljoner och hon försöker att jag ska nå mitt "tak"? Är detta inte bra för mig som köpare. Hoppas i sista fall att mäklarfirman kan visa till vinnaren vilka var dem andra som deltag i budgivningen så man kan veta att det var personer med et riktig lånelöfte och inte en "kompis" av någon (mäklare/säljare) som har hänt många gånger.
Instämmer. Påminn om budförmedlingspliken, men att om de inte vill lägga upp budet på hemnet så är det ju verkligen deras problem, det är ju bara positivt för budgivaren.D Daniel 109 skrev:
Annars är frågan om lånelöfte vanligt förekommande. Har säkert fått frågan i hälften av de budgivningar vi varit med i.
Ok. många säger visa inte lånelöfte till mäklaren. Men problemet är att mäklaren vill inte lägga upp våran bud på hemnet webbsidan innan hon ser lånelöfte plus en e-post från banken som står att våran lånelöftet är godkänd. Så jag ska vara tvungen att skicka den via e-post till henne.Fairlane skrev:
Vi sålde nyss ett hus. Vi fick bud som var lägre än vad vi var beredda att acceptera. Mäklaren försökte prata med budgivaren som lagt högsta budet för att se om de kunde gå upp så att affären kunde avslutas. Det sa budgivaren att det inte gick pga att deras lånelöfte bara räckte dit. Om mäklaren hade fått se lånelöftet så hade det ju varit enkelt att avslöja som en bluff. Nu fick vi ta en visningsomgång till innan vi fick vårt acceptpris. Helt klart så är det fördelaktigt för mäklaren (och köparen) om mäklaren får se lånelöftet. Jag skulle aldrig visa det för mäklaren. Jag har till och med bjudit på hus utan lånelöfte då beloppen varit på en nivå där jag vet att jag kan få ett lånelöfte utan problem.