Alltså, får du betalt utan att du "sålt huset". Hu så hemskt.

-MH- skrev:
Nu var det ju inte mig du tjafsade med, men företaget jag jobbar för tar inte betalt om vi "inte säljer" huset. Det är väl ganska vanligt?

Jag får lön i vilket fall. Att mäklarna inte är nöjda med uppgörelsen med sina arbetsgivarna tycker jag inte är kundernas problem.

Som för Nyfniken, om mitt företag inte levererar det vi utlovat fakturerar vi självklart inte för tjänsten. Det går ibland många timmar som inte faktureras ut till kund. Men som tur var räcker intäkterna ändå till att betala en schysst lön till de anställda.

Mikael_L
-MH- skrev:
Jag tror inte du kommer att bemöda dig med att förstå, så jag lägger med glädje ner detta stickspår nu.
(Du kanske t.o.m bemödar dig med att missförstå så mycket som möjligt..., huja .... :x)

Men iom att du är så trevlig i övrigt ska jag skicka upp en herrgårdsbild i din herrgårdstråd, bara jag ids tömma kameran någon dag.

Jag tror det är du som inte vill förstå. Att ta betalt för "misslyckade uppdrag", som du kallar det, är ganska vanligt. Precis som en löneslav får sin ersättning oavsett om projektet han jobbat i läggs ner eller ej.

Men jag kanske också "tar priset", eftersom jag jobbar på detta tydligen helt amoraliska sätt. :)

...något jag dock tycker är rimligt är att mäklaren kunde ha rätt till ersättning om hon hittar en köpare till det pris som man gått ut med.

-MH- skrev:
Det var ju det de gnälldes över, att de skulle få betalt trots att inte huset såldes.
Problemet är att dom vill ha både en kraftig ersättning när det går bra, OCH betalt när det går dåligt. När jag jobbar med försäljning i min egen firma får jag inte ett smack om affären inte lyckas efter utlägg på tiotusentals kronor på resor och demonstrationer.

-MH- skrev:
Nej, ni får nöja er med kanske 90-95% av ersättningen i goda tider. Snacka om rejäl fallskärm.
Att jämföra mäklare med löneslavar är ganska passande. Dom borde ha betalt därefter.

mycke_nu skrev:
Problemet är att dom vill ha både en kraftig ersättning när det går bra, OCH betalt när det går dåligt. När jag jobbar med försäljning i min egen firma får jag inte ett smack om affären inte lyckas efter utlägg på tiotusentals kronor på resor och demonstrationer.
Tja, inte skulle jag vilja jobba så i min firma. Men visst, kör på!

Att jämföra mäklare med löneslavar är ganska passande. Dom borde ha betalt därefter.
Ja, det var väl det de ville Även löneslavar kan tjäna ganska bra...

Dom gnällde inte på ersättningssystemet för några år sen, dom kanske skulle sparat lite på banken i stället för att parta upp pengarna...

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag minns så väl artikeln med någon nykläckt mäklare som tjänade runt 90.000 kr/månad. Var det 2007 kanske...

-MH- skrev:
Tja, inte skulle jag vilja jobba så i min firma. Men visst, kör på!
Villkoren sätts inte alltid av en själv utan ibland av konkurrensen eller bristen därav.

Swetrot skrev:
Om vi återgår till frågan om arvodets storlek så är det få som betalat mindre än 50.000kr för en mäklarförsäljning av ett hus, och man bör försöka se till att arvodet blir en bra bit under 100.000kr. Vad sedan det är i procent av arvodet är oviktigt.
OK. Priser på strax över 50.000 och upp till 100.000 är alltså någorlunda normalt för en någorlunda normal och lättsåld villa. Vad kan och brukar ingå i detta?

-Fotograf.
-Prospekt med alla servitut, taxeringsvärde osv.
-Annons.
-Visningar, ett par stycken.
-Pappershjälp med reavinst mm
-Kontraktskrivning.

Vad kan mer ingå?
-Energideklaration?
-Säljarbesiktning?
-Doldafelförsäkring?
-Flyers

Kort sagt, vilka extratjänster kan man förhandla om?

Jag koncentrerar mig på Mikaela 123's fråga.

För drygt två år sedan sålde jag ett hus i Göteborg, i ett attraktivt område.

Jag gjorde följande avtal med mäklaren (Fastighetsbyrån):
Utgångspris: 3.100.000
Provision: 2,5% upp till 3.300.000, 10% av överstigande belopp.

Jag hade väl väntat mig max 3,4 mille, men huset såldes för 3,8.
Både mäklaren och jag fick en slant extra för att han gjorde ett bra jobb.

Jo sådana avtal är bra om man verkligen själv har järnkoll på vad som är ett bra pris. Har man inte det så kan man råka ut för att brytpunkten nås utan ansträngning.

Jag använde mig av en trappa vilket slutade med att mäklaren till slut fick mer än det dubbla fasta arvodet han först hade föreslagit. Jag är dock övertygad om att jag gick plus på den manövern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.