Nu var det ju inte mig du tjafsade med, men företaget jag jobbar för tar inte betalt om vi "inte säljer" huset. Det är väl ganska vanligt?-MH- skrev:
Jag får lön i vilket fall. Att mäklarna inte är nöjda med uppgörelsen med sina arbetsgivarna tycker jag inte är kundernas problem.
Som för Nyfniken, om mitt företag inte levererar det vi utlovat fakturerar vi självklart inte för tjänsten. Det går ibland många timmar som inte faktureras ut till kund. Men som tur var räcker intäkterna ändå till att betala en schysst lön till de anställda.
Jag tror inte du kommer att bemöda dig med att förstå, så jag lägger med glädje ner detta stickspår nu.-MH- skrev:
(Du kanske t.o.m bemödar dig med att missförstå så mycket som möjligt..., huja .... :x)
Men iom att du är så trevlig i övrigt ska jag skicka upp en herrgårdsbild i din herrgårdstråd, bara jag ids tömma kameran någon dag.
Jag tror det är du som inte vill förstå. Att ta betalt för "misslyckade uppdrag", som du kallar det, är ganska vanligt. Precis som en löneslav får sin ersättning oavsett om projektet han jobbat i läggs ner eller ej.
Men jag kanske också "tar priset", eftersom jag jobbar på detta tydligen helt amoraliska sätt.
Men jag kanske också "tar priset", eftersom jag jobbar på detta tydligen helt amoraliska sätt.
Problemet är att dom vill ha både en kraftig ersättning när det går bra, OCH betalt när det går dåligt. När jag jobbar med försäljning i min egen firma får jag inte ett smack om affären inte lyckas efter utlägg på tiotusentals kronor på resor och demonstrationer.-MH- skrev:
Att jämföra mäklare med löneslavar är ganska passande. Dom borde ha betalt därefter.-MH- skrev:
Tja, inte skulle jag vilja jobba så i min firma. Men visst, kör på!mycke_nu skrev:
Ja, det var väl det de ville Även löneslavar kan tjäna ganska bra...
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Dom gnällde inte på ersättningssystemet för några år sen, dom kanske skulle sparat lite på banken i stället för att parta upp pengarna...
OK. Priser på strax över 50.000 och upp till 100.000 är alltså någorlunda normalt för en någorlunda normal och lättsåld villa. Vad kan och brukar ingå i detta?Swetrot skrev:
-Fotograf.
-Prospekt med alla servitut, taxeringsvärde osv.
-Annons.
-Visningar, ett par stycken.
-Pappershjälp med reavinst mm
-Kontraktskrivning.
Vad kan mer ingå?
-Energideklaration?
-Säljarbesiktning?
-Doldafelförsäkring?
-Flyers
Kort sagt, vilka extratjänster kan man förhandla om?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag koncentrerar mig på Mikaela 123's fråga.
För drygt två år sedan sålde jag ett hus i Göteborg, i ett attraktivt område.
Jag gjorde följande avtal med mäklaren (Fastighetsbyrån):
Utgångspris: 3.100.000
Provision: 2,5% upp till 3.300.000, 10% av överstigande belopp.
Jag hade väl väntat mig max 3,4 mille, men huset såldes för 3,8.
Både mäklaren och jag fick en slant extra för att han gjorde ett bra jobb.
För drygt två år sedan sålde jag ett hus i Göteborg, i ett attraktivt område.
Jag gjorde följande avtal med mäklaren (Fastighetsbyrån):
Utgångspris: 3.100.000
Provision: 2,5% upp till 3.300.000, 10% av överstigande belopp.
Jag hade väl väntat mig max 3,4 mille, men huset såldes för 3,8.
Både mäklaren och jag fick en slant extra för att han gjorde ett bra jobb.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jo sådana avtal är bra om man verkligen själv har järnkoll på vad som är ett bra pris. Har man inte det så kan man råka ut för att brytpunkten nås utan ansträngning.
Jag använde mig av en trappa vilket slutade med att mäklaren till slut fick mer än det dubbla fasta arvodet han först hade föreslagit. Jag är dock övertygad om att jag gick plus på den manövern.