137 219 läst ·
406 svar
137k läst
406 svar
Makita, vad är det för dynga numera?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Jag gjorde en snabbkoll på Prisjakt på maskiner från Makita, Bosch, DeWalt, Hikoki, Milwaukee. De ska jämföras med en Hilti 12V med ett batteri och en laddare för 2500:-C cpalm skrev:
Bosch GSR 12 V, med två 2 Ah batterier: 1274:-
Dewalt DCD 710D2, med två 2 Ah batterier: 1179:-
Makita DF333DWAU, med två 2 Ah batterier: 1495:-
Hikoki DAWFZ med två 2,5 Ah batterier: 1195:-
Milwaukee M12 BDD-202C med två 2 Ah batterier: 1344:-
Så nog är det tydligt att Hiltin är dyrare?
Kvalité vet jag för lite om. Själv kör jag på en Hitachi 10.8 V (kallas numera 12 V). Jag skruvar en del, men inte professionellt så en jämförelse på det kan jag inte göra. Jag hittade inte med nätdrivna borrmaskin när jag skulle borra 4 hål (10mm) i ramen på släpkärran. Det tog tid men det gick och jag behövde inte byta batteri och inte brann maskinen heller. Det känns ändå som ett elakt jobb för maskinen.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Vad var det för batteri som ingick i Hilti-paketet?
Småbatterierna som ingår i de olika paketen du redovisar är dels väldigt billiga i sig, dels så ger de inte full prestanda - åtminstone Milwaukeen ger ca 25% mer vrid med deras 4 och 6 Ah-batterier, plus såklart en helt annan driftstid.
Dessa större batterier är inte jättebilliga till Milwaukee som exempel, en tusenlapp till får man räkna med per batteri för 6 Ah-varianten.
___
2 Ah-batterierna använder jag för litet mindre jobb med mina Milwaukee M12-maskiner, blir ju en superlätt liten maskin på så vis och oftast fullt tillräckligt.
Småbatterierna som ingår i de olika paketen du redovisar är dels väldigt billiga i sig, dels så ger de inte full prestanda - åtminstone Milwaukeen ger ca 25% mer vrid med deras 4 och 6 Ah-batterier, plus såklart en helt annan driftstid.
Dessa större batterier är inte jättebilliga till Milwaukee som exempel, en tusenlapp till får man räkna med per batteri för 6 Ah-varianten.
___
2 Ah-batterierna använder jag för litet mindre jobb med mina Milwaukee M12-maskiner, blir ju en superlätt liten maskin på så vis och oftast fullt tillräckligt.
Redigerat:
Har en Milwaukee M18 BDD med två st 2 Ah batterier.
Jag har ju noll erfarenhet av andra modernare maskiner och har bara byggt altan och annat hemma. Men jag är väldigt nöjd med den! Klarar av långa breda skruvar utan problem och borrar allt jag har testat med den.
Sen var det ett lyckokast att jag köpte med 2 Ah batterier. Även vid altanbygget behövde jag bara byta batterierna vid dagens slut och de laddar så fort att man omöjligt kan behöva vänta så länge man inte kör någon mer krävande maskin med dom.
Jag har ju noll erfarenhet av andra modernare maskiner och har bara byggt altan och annat hemma. Men jag är väldigt nöjd med den! Klarar av långa breda skruvar utan problem och borrar allt jag har testat med den.
Sen var det ett lyckokast att jag köpte med 2 Ah batterier. Även vid altanbygget behövde jag bara byta batterierna vid dagens slut och de laddar så fort att man omöjligt kan behöva vänta så länge man inte kör någon mer krävande maskin med dom.
Prova Milwaukee vi har dom på byggenaJ jbass skrev:[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!
Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!
Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.
Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.
Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?
Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Ingen aning om vad det var för batteri då det inte var jag som köpte som sagt.H Harald Blåtumme skrev:Vad var det för batteri som ingick i Hilti-paketet?
Jag har 2 st 3 Ah till min Hitachi och har inte saknat kraft.
Det är lite intressant utveckling på skruvdragare tycker jag. För några år sen var det 18 V och 3 Ah batterier som var det enda rätta. 1,5 Ah eller 2 Ah var oanvändbart. Sen kom 4 Ah batterierna och så var 3 Ah oanvändbart. Nu ska det vara 5 eller 6 Ah, annars oanvändbart. Dock har det kommit fler och fler som säger att de kör det mesta (80%) med sin 12 V, kanske med 1,5 Ah eller 2 Ah. Förr var det tydligt, mer volt och fler Ah, nu är det spretigare.
Jag använder Hilti, har byggt 38 hus, 44 garage och 12 varuhus med den. Nej allvarligt, som yrkesman så är det nästan bara Hilti som gäller i jobbet. Min privata är ganska gammal, tror det är en 2010, batterierna är original fortfarande och fungerar utan anmärkning. På jobbet har dom börjat köpa Milwaukee, känns helt okej, men kan inte svara för hållbarhet, men nätta och sköna att hålla i.
Jag har även Ryobi, den är väl okej men batterierna håller ganska dålig kvalitet tyvärr, den är nog lite budget.
Har fått uppfattningen att Makita ska vara bra grejor annars, populära bland plåtregelmontörerna (snickarna) på jobbet. Du har nog fått ett måndagsex.
Jag har även Ryobi, den är väl okej men batterierna håller ganska dålig kvalitet tyvärr, den är nog lite budget.
Har fått uppfattningen att Makita ska vara bra grejor annars, populära bland plåtregelmontörerna (snickarna) på jobbet. Du har nog fått ett måndagsex.
Har sedan länge haft makita på firman och bara de senaste 2-3 åren har kvaliten blivit avsevärt mycket sämre. Har klippt 3 dragare de senaste 1,5 året. Den senaste som blev överhettad var DDF484. Då snackar vi en dragare för typ 5papp.
Ddf482 är en riktig skräpmaskin. Man får gå upp på en borstlös variant om det ska hålla. men för skruvandet använder jag alltid slagdragaren som ej är borstlös.
Nja, ddf484 kostar typ 1500, om man köper utan batterier. 3k med.S.Areng skrev:
Hilti har bara haft ett 12V-batteri och det är också ett "litet" batteri, 2,6 Ah. Numera finns ett 4,0 Ah också.H Harald Blåtumme skrev:
Att Hiltin är dyrare än t.ex. Makita och DeWalt har jag aldrig ifrågasatt, så är det. Att de skulle vara dubbelt så dyra är däremot inte min uppfattning. Dessutom billigare än Festool, om man ser det som ett alternativ. Sen är det i ärlighetens namn inte så lätt att jämföra eftersom de endast säljs via Hiltis egna butiker och de liksom grossisthandeln har ett listpris som nästan ingen betalar i verkligheten.