138 227 läst ·
406 svar
138k läst
406 svar
Makita, vad är det för dynga numera?
Jag är jätte nöjd med mina Makita maskiner.
Började med ett kombokit från Bauhaus för 5 år sen.
Borrmaskinen var av lite mer budget i de kitet, så den brann upp efter några år.
Men bits knackmaskinen, vilken otroligt bra maskin det är!
Den har jag byggt mycket med.
Skaffade 18v cirkelsåg och sticksåg också av Makita för bygget jag håller på med nu. O jag är frälst! Särskilt av sticksågen.
Tror så länge man håller sig ifrån de allra mest budget av maskiner inom alla de stora märkena så får man bra maskin
Började med ett kombokit från Bauhaus för 5 år sen.
Borrmaskinen var av lite mer budget i de kitet, så den brann upp efter några år.
Men bits knackmaskinen, vilken otroligt bra maskin det är!
Den har jag byggt mycket med.
Skaffade 18v cirkelsåg och sticksåg också av Makita för bygget jag håller på med nu. O jag är frälst! Särskilt av sticksågen.
Tror så länge man håller sig ifrån de allra mest budget av maskiner inom alla de stora märkena så får man bra maskin
Håller med fullständigt om Ryobi. Har kört på flera av deras produkter i många år och det enda jag kan anmärka på är batterierna.S Slangfil skrev:Jag har Panasonic, Hitachi, Milwaukee och Ryobi hemma.
Pris till prestanda så är tveklöst Ryobi min go-to numera. Har tuktat den stackars maskinen (och flera andra av Ryobis maskiner) betydligt hårdare än vad som är försvarbart och de fungerar fortfarande som nya. Enda anmärkningen är livslängden på batteriet.
Har man stålars tycker jag Milwaukee har skönast "känsla" även om de generellt är lite tyngre.
Panasonicen har jag renoverat efter den gav upp på jobbet, den kör på i alla väder, men sticker inte ut med annat än att den är förhållandevis lätt.
Hitachin ligger i ett hörn och används i nödfall, tycker de är plastiga och otympliga (kan vara bara modellen jag har).
Summa summarum är nog att Ryobi levererar bäst för pengarna och har en himla massa maskiner till samma batteri som ofta är mycket billigare.
Annars skulle även jag rekommendera DeWalt. Jag har kört en av deras kap- gersågar länge och det har aldrig varit några större problem med den.
Med tanke på vad som skrevs i inlägget om Makitan så förvånas jag över att till och med mitt budget-skit från Biltema och CoTech från Classe hållit bättre än så.
Lite off topic, men intressant detta med kvaliten hur den kan skilja sig ibland. Själv minns jag när jag för 2 år sen köpte en riktigt billig slit och släng aka kinabudget 11,5 cms vinkelslip på blocket, den var förvisso helt ny och oanvänd, gav ca 50 kr för den.
Den rackarn har levererat hur bra som helst, kapat/slipat hur mkt som helst med den och den har bara funkat, dock hade den en elsladd som var såndär hård budget-variant så den blev skit efter ca 1 år, men när man bytt den så funkade den igen och den funkar klockrent ännu. Håller samma nivå som min lite dyrare DeWalt vinkelslip, förutom att den är klenare och mindre då förstås
Den rackarn har levererat hur bra som helst, kapat/slipat hur mkt som helst med den och den har bara funkat, dock hade den en elsladd som var såndär hård budget-variant så den blev skit efter ca 1 år, men när man bytt den så funkade den igen och den funkar klockrent ännu. Håller samma nivå som min lite dyrare DeWalt vinkelslip, förutom att den är klenare och mindre då förstås
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Tycker det är bra när man särskiljer nivån som Bosch gör med Blå/Grön om det bara vore samma batteriplattform
H Harald Blåtumme skrev:Ja det är allt litet intressant. Jag.tyckte väl att min TE2-M var litet dyr för några decennier sedan, det handlade om ca 2500 kr. Men rättfärdigade det med att den var litet ”multi”, klarar många saker.
Helt makalös maskin har det visat sig. Följde med två chuckar, en för SDS+ och en 13mm chuck. Bara att byta mellan dessa chuckar ger en känsla av att du jobbar med ett högprecisionsvapen snarare än ett verktyg... precisionen är helt sanslös hur det klickar i vartannat. Glapp? Haha... noll.
Helt fenomenal kvalitet i allt inklusive dessa chuckar. Sedan bara en sådan liten sak som om man kör fast med en grov träsborr när man borrar för elrör på lågvarcsregistret... maskinen har en absolut perfekt kalibrerad säkerhetsmekanism så att om man kör på en spik etc så kuggar den över elegant - men aldrig i onödan. Så man slipper bryta armarna av sig, dock krävs ett mycket högt moment för att funktionen ska aktivera.
Nej denna maskin är nära nog helt perfekt som multimaskin,
Fast det har inte så mycket med trådämnet att göra, skulle vara batterigrejer.[/QUOTE
Ja jäklar, det stod Lichtenstein på min medH Harald Blåtumme skrev:Ja det är allt litet intressant. Jag.tyckte väl att min TE2-M var litet dyr för några decennier sedan, det handlade om ca 2500 kr. Men rättfärdigade det med att den var litet ”multi”, klarar många saker.
Helt makalös maskin har det visat sig. Följde med två chuckar, en för SDS+ och en 13mm chuck. Bara att byta mellan dessa chuckar ger en känsla av att du jobbar med ett högprecisionsvapen snarare än ett verktyg... precisionen är helt sanslös hur det klickar i vartannat. Glapp? Haha... noll.
Helt fenomenal kvalitet i allt inklusive dessa chuckar. Sedan bara en sådan liten sak som om man kör fast med en grov träsborr när man borrar för elrör på lågvarcsregistret... maskinen har en absolut perfekt kalibrerad säkerhetsmekanism så att om man kör på en spik etc så kuggar den över elegant - men aldrig i onödan. Så man slipper bryta armarna av sig, dock krävs ett mycket högt moment för att funktionen ska aktivera.
Nej denna maskin är nära nog helt perfekt som multimaskin,
Fast det har inte så mycket med trådämnet att göra, skulle vara batterigrejer.![]()
J jbass skrev:[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!
Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!
Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.
Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.
Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?
Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Köpte Milwaukes borrskruvdragare (med lilla batteriet) för 10 år sedan. Chucken lossnade efter 2 år och fick service/renovering på garantin. Håller fortfarande väldigt bra och orkar dra bättre än förväntat. Dock används den sällan till yrkesmässiga jobb, men hemmasnickrande blir det ju förstås. Hade nog köpt Milwauke igen, men nu är det större batteri. Eftersom det var ett kit så följde det med 2 batteri, bits, laddare och väska för 1600:-, vilket var extrapris just den dagen.
Jo, men senaste borrmaskinen jag köpte har dålig chuck, inte alls lika bra som på den 8 år gamla maskin den ersatte. Så även där verkar kvaliten skjunka. Men jag har full flora med Hita/Hiko ju jobbet, och det är riktigt bra grejer, förutom laddarma där fläkten låter värdskrig, Makitas låter som en susning i jämförelse.davveno1 skrev:
Bäst dock är att man kan ladda med 12 volt i bilen, men den finessen är borta på de nyare laddarna.
Men senaste slagskruvdragaren WH 18DBDL2 men nya lilla 3A batteriet är en dröm att jobba med.
DeWalt ALLA dagar i veckan!
Har spikpistol som skjutit tusentals spik utan ett enda fel, skruvdragare i 2000 kronorsklassen som dragit tusentals skruv den med och still going strong utan tecken på försämring.
Som sagt är dessa maskiner ej från värsting segmentet utan i mitten kan man väl säga.
Har spikpistol som skjutit tusentals spik utan ett enda fel, skruvdragare i 2000 kronorsklassen som dragit tusentals skruv den med och still going strong utan tecken på försämring.
Som sagt är dessa maskiner ej från värsting segmentet utan i mitten kan man väl säga.
Det beror nog på lite på. De har en av de starkaste batteriknackarna på marknaden. En gång lämnade jag en sådan i ett vattenfyllt hisschakt över natten, maskinen och batteriet fungerade som vanligt dagen efter. Tycker även att de gör helt OK multidragare och sågar.Silver78 skrev:
Däremot borde de absolut inte jobba med borrmaskiner, för de är helt kass.
Jag tycker ofta att det är så med märken, att det är sällan de klarar hela spektrat.