Närbild på en Makita 18V DDF482 skruvdragare med teknisk information och tillverkningsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?

• Gilla
blomknopp och 7 till
  • Laddar…
Min 482 gav också ifrån sig rök efter relativt lite användning...
Bra mycket mer än 100 skruv, men mindre än den gamla som fick täcka upp för den nyare

• Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte en 18v makita skruvautomat för nåt år sen och det är den sämsta maskinen jag har. Var tredje skruv fastnar i maskinen så att man måste krångla med att få loss den. Efter att tillräckligt många skruvar fastnat går tillslut ”flärparna” i fram sönder och man måste köpa nya. Värdelöst. Har även haft 3 makita skruvdragare som överlevt lagom tills garantin gått ut. Tycker det är dåligt att det är så kass kvalitet på grejerna. Har nu en milwaukee skruvdragare som är inne på 3e året så får se hur länge den håller.

• Gilla
jogidlöf och 1 till
  • Laddar…
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Min bittra erfarenhet är att det är svårt stt bli nöjd med bara 1 märke... Man får försöka köra på ett ”huvudmärke” och sen får man komplettera med det som saknas och så kanske bara ha 1 batteri till det eller dyl

Har själv:
Festool (huvudmärke)
Bosch PRO 18v
Bosch PRO 12v
Milwakue 12v
Makita 18v

Klart jag önskar att ett o h samma märke var bäst på allt och erbjöd allt. Men så är dessvärre inte fallet...

(Vill tilläggs att jag dock jag också reagerat på att makita är det som känns mest som dålig kvalite av ovanstående)

• Gilla
Skogsgubben och 2 till
  • Laddar…
Narren666
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

DeWalt?

Jag har ett gäng DeWaltmaskiner som jag är nöjd med. Bra att laddare och batteri är desamma.

• Gilla
Verktygstävling och 17 till
  • Laddar…
Har dödat nya makitor, köpte in 6st combo paket och efter några månader var alla döda.
Det är kvalité

• Gilla
  • Wow
  • Arg
  • Haha
  • Ledsen
Anders Holmstrom och 48 till
  • Laddar…
Är det lika illa med kolborstfria modeller?

• Gilla
MickeMick
  • Laddar…
J jbass skrev:

Skärmdump av AEG:s webbsida som marknadsför förlängd garanti upp till 6 år för verktyg och 3 år för batterier och laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är en av anledningarna till att jag valde AEG 18v som plattform.

Dag

• Gilla
Elias Hansson och 19 till
  • Laddar…
N
Fan vad alla va negativa här om Makita.
Säger väl att märke nummer 1 är Festool.
Och säger att märke nummer 2 är Makita.
Finns ju många olika varianter av varje skruvdaragare etc inom makita. Man kan köpa billigare och dyrare.
Men jag har svårt att se ett mer prisvärt märke än makita.
Jag är murare och vi kör makita med den batteriserien. Dom snickare vi har på firman kör Festool (dock kör några makita).
Hemma kör jag makita på gräsklippare 3 skruvdaragare häxsax grästrimmer.
Skulle aldrig byta bort makita mot bosh blåa serie eller aeg eller liknande. Då makita är bättre såvida man inte köper deras billigaste bauhaus produkt.

• Gilla
John Andersson och 23 till
  • Laddar…
N neo11 skrev:
Fan vad alla va negativa här om Makita.
Säger väl att märke nummer 1 är Festool.
Och säger att märke nummer 2 är Makita.
Finns ju många olika varianter av varje skruvdaragare etc inom makita. Man kan köpa billigare och dyrare.
Men jag har svårt att se ett mer prisvärt märke än makita.
Jag är murare och vi kör makita med den batteriserien. Dom snickare vi har på firman kör Festool (dock kör några makita).
Hemma kör jag makita på gräsklippare 3 skruvdaragare häxsax grästrimmer.
Skulle aldrig byta bort makita mot bosh blåa serie eller aeg eller liknande. Då makita är bättre såvida man inte köper deras billigaste bauhaus produkt.
Hear hear! Bra att höra om andras erfarenheter men åsikter om verktygsmärken/färger och fotbollslag/färger verkar lida av samma problem. Färgblindhet! Det finns absolut guldkorn i hela färgskalan! :love:

• Gilla
Stommen och 6 till
  • Laddar…
N
Visst är det så. Även inom intel och amd, jag har alltid varit intel och kommer inte byta. Men amd har blivit så bra nu, så man borde nästan göra det på nästa dator.
Nu kan jag ju inte tala för alla yrkesarbetare i stockholm, bara dom "några 100" runt mig. Ser nästan bara makita och festool, ibland hilti. Men dom är ju bara bäst på stora bilmaskiner och knallpistoler. Är väldigt sällan jag ser några andra märken, så det säger väl något. I mina ögon väljer man ju det man anser är bäst ur en ekonomisk synvinkel så=).

• Gilla
Sirjaline och 3 till
  • Laddar…
N neo11 skrev:
I mina ögon väljer man ju det man anser är bäst ur en ekonomisk synvinkel så=)
Jupp, därför det blev en ny makita för mig, gick på den som verkar stadigare med metallchuck och allt (481). Det är sällan som jag borrar med små träborr så var kanske fel modell jag körde så det rök (fyra 8,5mm hål i 6mm plåt direkt efter varann = rök).

• Gilla
Bo i Kba och 1 till
  • Laddar…
C
J jbass skrev:
Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Tyvärr lite svårt att få tag på som privatperson, men jag tycker Hilti håller måttet och ändå är prisvärda.

• Gilla
sy97jgu och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tyvärr lite svårt att få tag på som privatperson, men jag tycker Hilti håller måttet och ändå är prisvärda.
Hilti är bra tåliga maskiner men väldigt dyra och skulle inte rekommendera dom till privat personer.

• Gilla
Dan M
  • Laddar…
Har 2 DeWalt skruvdragare den äldsta minst 15. år. Båda fungerar perfekt. Just byggt en stor altan med grov skruv i reglar och ordentlig 34 mm trall. Bara i trallen 1500 skruv. Drar fortfarande suveränt. Samma batterier till båda men två har dött och nu är det nya fästen. Irriterande, perfekt med två maskiner med samma batterifäste, en för skruv och en för borr!

• Gilla
helder och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.