Hej

Jag behöver en ny sticksåg då min Skil ger mer dåliga vibbar innan jag ens börjat använda den.
En GST 135 står väl överst på listan men jag tänkte beställa från england och då har www.toolstop.co.uk Makitan för 1200kr plus frakt. Det är väl ingen såg man blir besviken på?
Jag har intalat mig att jag kan leva med att justera bottenplattan med nyckel och dammutsug lär väl inte motivera prisskillnaden upp till GST135? Eller har jag fel om dammutsug? Är det värt 1100kr?
Tyckte Makitan kändes skön att hålla i, jag har ganska små händer och upplever Boschen som rätt fet.

Nån som har lite feedback om Makita 4351FCT?

Vet inte vilken kurs du använder men 135an kostar ju 35GBP eller drygt 370kr mer? (tex Axminster 149gbp)
Köper du i UK så slipper du den tjocka limpmodellen och får den med handtag istället och detta är garanterat inte för tjockt.

Största fördelen som jag upplever med 135an är att den faktiskt sågar rakare än i princip alla andra sågar. Det tycker jag är en utmärkt egenskap.

Du kommer alltid att fundera natten efter ett sticksågande med en annan såg...."skulle det inte blivit bättre med 135an"...

hur kul är det?

Jag vill inte ha en handväska. De känns inte bra att såga med, klumpiga och framförallt när man sågar med sågen underifrån.

Jag ska också köpa en ny sticksåg snart, håller med Mell där, handväskan verkar lite klumpig om man ska såga underifrån t.ex, är det verkligen bra att ha den så ni som testat?

Visst är det lite lättare att såga underifrån med en såg utan handtag... förr innan jag hade 135an så sågade jag nästan alltid underifrån för att få snittet där jag ville då såden inte sågade rakt.
Med 135an så är det ytterst sällan jag upplever att jag behöver såga underifrån (den sågar ju faktiskt rakt) , möjligtvis om jag behöver ett renare snitt på sidan som är uppvänd men det är ju inga problem att såga med en såg med handtag.

Personligen värdesätter jag den steglösa hastighetskontrollen i gasknappen mycket högre som finns i BCE modellen.
Hade jag däremot stått flera timmar om dagen och varit tvungen att såga underifrån hade jag tagit en handtagslös modell.

Jag har en sån Makita, och jag är nöjd, nu har jag väl inte jämfört med just 135an, eller festools maskiner, men med lite hitachi, skil, dewalt och 85or mm och i den jämförelsesfären känns makitan både bättre mekaniskt och ergonomiskt, snabbfästet är en riktig höjdare, enklare blir det inte.

Jag hade intalat mig att jag kan leva med att justera bottenplatta med nyckel, men nu var jag iväg och provade en Makita. Så nu kan jag inte förlika mig med att justera bottenplattan med skruv. Kändes omodernt och inte så värst exakt. Fick lite flaschbacks från min Skil som jag svurit mycket över, speciellt justeringen av bottenplattan. Vill ju inte stå med vinkelhake och kolla vinkel varje gång man lossat skruven. Såg dock att det fanns dammutsug som tillbehör till Makitan så det var ju ett plus till för den men jag sparar nog ihop till en Boschlimpa.

Mell skrev:
....Såg dock att det fanns dammutsug som tillbehör till Makitan så det var ju ett plus till för den men jag sparar nog ihop till en Boschlimpa.
Det är till och med standard med dammutsugssaken, och plastbottnen, så man inte repar känsliga ytor, och 90 grader finns det styrning för, så det ska man inte behöva kolla efter snedsågning.

Jo, det är standard på 4351FCTK men inte på 4351FCT. Styrningen för 90 grader kändes mer som en grovinställning, kändes som man kunde dra åt den nån grad fel. I övrigt kändes den jättefin, klar skönast att hålla i av de jag testat.

Du kanske kan kika på Festool PS300 som är nästan lika skön att hålla som Makitan. Smidigare än 135:an om du nu värderar ergonomi högre än precision. Säljs många nya till vrakpriser så det finns fyndchans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.