Hej,

Kan man köra trallskruv med dessa?

/a

Absolut, det ska gå. körde med ESSVE Trallskruv Torpedo MAX.

gnuttisch skrev:
Absolut, det ska gå. körde med ESSVE Trallskruv Torpedo MAX.
Håller med, kör mer trall än gipsskruvning med samma Makita som TS och är supernöjd :)

P
Trallskruv på band är inte lika ofta lagervara så det kan vara lite svårare att få tag i.
Men har man bara rätt brädgård i närheten så finns det...

Såg att hornbach har bandad trallskruv.

Jag köpte Essve trallskruv på band på Bauhaus.

Kan man placera skruvarna lika exakt som för hand med en vanlig skruvdragare

Tänker särskilt på trall där det syns om man missar

andnyg skrev:
Kan man placera skruvarna lika exakt som för hand med en vanlig skruvdragare

Tänker särskilt på trall där det syns om man missar
Jag tycker faktiskt det, kör alltid snörslå och sen skruvautomaten vilket fungerar perfekt för mig

Jag vet inte om jag skulle rekommendera en nybörjare till att skruva trall med en skruvautomat. Oavsett vilket märke då det krävs lite erfarenhet först.

Skillnad på en gipsvägg eller liknande där det bara är att spackla över om det blev fel =)

Snailman
Ni som tycker skruvautomater är onödiga, hur gör ni när ni sätter upp gipsskivor (om ni är ensamma alltså)?

Snailman skrev:
Ni som tycker skruvautomater är onödiga, hur gör ni när ni sätter upp gipsskivor (om ni är ensamma alltså)?
Jag kör med en Makita 6824, en s.k. enpetare. Så här jobbar jag. Först skär jag till skivan och torrpassar den. Sedan in med hole-in-one i eventuella eldosor. Därefter fäster jag en skruv på phillipsbitset (diamantbelagt), hänger skruvdragaren i bältet med det inbyggda bältesclipset, sätter skivan på plats, fäster skivan med en skruv, tar en till skruv och fäster den också. De två skruvarna fäster jag högt och så långt från eventuella eldosor som möjligt. Sedan borrar jag doshålen med dosfräs och slutligen skruvar jag fast hela skivan med gipsskruv. På vänsterhanden tar jag bort eventuell handske och matar lösskruv. Man får inte ha för många i handen. Ett tiotal åt gången blir bra. Själva skruvandet går fort i jämförelse med tiden det tar att bära och tillpassa skivorna.

Första spacklingen gör jag med gipsspackel Ardex Ardumur 828 för att det fyller hur mycket som helst och krymper inte.

• Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Snailman skrev:
Inte för att jag tycker att skruvautomaterna är direkt onödiga, däremot överskattade, men i alla fall:
Jag har aldrig tänkt på att jag gör på något speciellt sätt när jag sätter gips. Man får tänka sig för lite. Några skruvar i munnen, skruvdragaren i fickan eller på en pall så man når den. Det är inte så märkvärdigt.

Jag lånade en Hilti automat när jag hade bråttom med att få upp dubbelgips i garagetaket pga portmontering.

Det var inga trevliga ord, första bekantskapen... Skruvar som gick i snett, bits som går snett i skruven, m.m.. Det är en konst att använda skruvautomat, även om det är en Hilti..
Gick bättre efter ett tag, tidsbesparande jmf med lösskruv och vanlig skruvdragare. Har nu återlämnat den till kompisen..

Funderar på att köpa en egen för att göra klart taket + väggarna, har då kikat på just Makita 6842. Får hoppas att det är ett hyffsat val, trots allt? Eller har ni andra tips?

Avslutade lite skivmontering för en timma sedan. Jobbar med en Makita 18V maskin. http://www.verktygsproffsen.se/skruvautomat-batteridrivna-144-18v/makita-18v-bfr550rfe-skruvautomat

Upplevde precis som TS att det var många dåliga skruvar till en börja med. Nu när man lärt sig, skruvar man en hel skiva med möjligen en skruv som måste justeras (av ca 50). Tidigare i veckan var jag lat och tog inte fram skruvautomaten när jag skulle hänga en liten skivbit. Det resulterade i att skruven vek sig och jag körde bitsen in i fingret. Det är inget snack att en skruvautomat underlättar arbetet, när man lärt sig använda den på rätt sätt.

Personligen är jag mycket nöjd med att det just är en batterimaskin. En sladd till just detta skulle vara mycket i vägen.

Snailman
jag köpte en senco batteri från usa för ett par år sen (trådn på forumet) den har funkat utmärkt hela tiden hat alltid köpt sencos skruv till den (jula)

var två battteier med den

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.