27 440 läst ·
56 svar
27k läst
56 svar
Makita skruvautomat första intrycket inte så bra
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Jag köpte Essve trallskruv på band på Bauhaus.
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Jag vet inte om jag skulle rekommendera en nybörjare till att skruva trall med en skruvautomat. Oavsett vilket märke då det krävs lite erfarenhet först.
Skillnad på en gipsvägg eller liknande där det bara är att spackla över om det blev fel =)
Skillnad på en gipsvägg eller liknande där det bara är att spackla över om det blev fel =)
Jag kör med en Makita 6824, en s.k. enpetare. Så här jobbar jag. Först skär jag till skivan och torrpassar den. Sedan in med hole-in-one i eventuella eldosor. Därefter fäster jag en skruv på phillipsbitset (diamantbelagt), hänger skruvdragaren i bältet med det inbyggda bältesclipset, sätter skivan på plats, fäster skivan med en skruv, tar en till skruv och fäster den också. De två skruvarna fäster jag högt och så långt från eventuella eldosor som möjligt. Sedan borrar jag doshålen med dosfräs och slutligen skruvar jag fast hela skivan med gipsskruv. På vänsterhanden tar jag bort eventuell handske och matar lösskruv. Man får inte ha för många i handen. Ett tiotal åt gången blir bra. Själva skruvandet går fort i jämförelse med tiden det tar att bära och tillpassa skivorna.Snailman skrev:
Första spacklingen gör jag med gipsspackel Ardex Ardumur 828 för att det fyller hur mycket som helst och krymper inte.
Produkter som diskuteras: "hole-in-one"
Hole-in-One
Hole In One underlättar arbetet med att montera plattor och paneler över el- och VVS-dosor genom sitt patenterade magnetsöksystem. Systemet är designat för att göra det enklare att hitta och montera dolda el- och VVS-dosor, och är särskilt
Läs mer
Inte för att jag tycker att skruvautomaterna är direkt onödiga, däremot överskattade, men i alla fall:Snailman skrev:
Jag har aldrig tänkt på att jag gör på något speciellt sätt när jag sätter gips. Man får tänka sig för lite. Några skruvar i munnen, skruvdragaren i fickan eller på en pall så man når den. Det är inte så märkvärdigt.
Jag lånade en Hilti automat när jag hade bråttom med att få upp dubbelgips i garagetaket pga portmontering.
Det var inga trevliga ord, första bekantskapen... Skruvar som gick i snett, bits som går snett i skruven, m.m.. Det är en konst att använda skruvautomat, även om det är en Hilti..
Gick bättre efter ett tag, tidsbesparande jmf med lösskruv och vanlig skruvdragare. Har nu återlämnat den till kompisen..
Funderar på att köpa en egen för att göra klart taket + väggarna, har då kikat på just Makita 6842. Får hoppas att det är ett hyffsat val, trots allt? Eller har ni andra tips?
Det var inga trevliga ord, första bekantskapen... Skruvar som gick i snett, bits som går snett i skruven, m.m.. Det är en konst att använda skruvautomat, även om det är en Hilti..
Gick bättre efter ett tag, tidsbesparande jmf med lösskruv och vanlig skruvdragare. Har nu återlämnat den till kompisen..
Funderar på att köpa en egen för att göra klart taket + väggarna, har då kikat på just Makita 6842. Får hoppas att det är ett hyffsat val, trots allt? Eller har ni andra tips?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Avslutade lite skivmontering för en timma sedan. Jobbar med en Makita 18V maskin. http://www.verktygsproffsen.se/skruvautomat-batteridrivna-144-18v/makita-18v-bfr550rfe-skruvautomat
Upplevde precis som TS att det var många dåliga skruvar till en börja med. Nu när man lärt sig, skruvar man en hel skiva med möjligen en skruv som måste justeras (av ca 50). Tidigare i veckan var jag lat och tog inte fram skruvautomaten när jag skulle hänga en liten skivbit. Det resulterade i att skruven vek sig och jag körde bitsen in i fingret. Det är inget snack att en skruvautomat underlättar arbetet, när man lärt sig använda den på rätt sätt.
Personligen är jag mycket nöjd med att det just är en batterimaskin. En sladd till just detta skulle vara mycket i vägen.
Upplevde precis som TS att det var många dåliga skruvar till en börja med. Nu när man lärt sig, skruvar man en hel skiva med möjligen en skruv som måste justeras (av ca 50). Tidigare i veckan var jag lat och tog inte fram skruvautomaten när jag skulle hänga en liten skivbit. Det resulterade i att skruven vek sig och jag körde bitsen in i fingret. Det är inget snack att en skruvautomat underlättar arbetet, när man lärt sig använda den på rätt sätt.
Personligen är jag mycket nöjd med att det just är en batterimaskin. En sladd till just detta skulle vara mycket i vägen.