Hej!

Har en makita SP6000 sänksåg. Den har några år på nacken. Styrskenan är rak men jag får en convex sågyta. I början och slutet skär den precis vid Zero clearence men blir sedan convex. Jag använder tvingar för att hålla ned den på kanterna. Svårt att se hur det skulle få den att böja sig i sidleds.

Vet inte ens var jag ska börja med felsökning.
Tänkte pröva byta blad/gummilist.

någon som har samma erfarenhet eller tips på vad man ska kolla på?

Blir även själva sågytan konvex eller avviker sågbladet från gummiläppen? Att byta gummit lär väl inte påverka hur den sågar.
Listen på en av mina skenor är också lite nött men jag har reagerat på att den vandrat utåt på skenan i kanterna, tänker att den då kan sitta närmare bladet just där av den orsaken men inte på mitten. Inte kollar hur stort behov jag egentligen har av att byta listen:oops: sågytorna blir nog inte lägre lika fina.

Du spänner inte tvingarna för hårt så skenan bågar sig?

Möjligt att jag spänner den för hårt. Men borde det verkligen ge en sidledsböjning på skenan? Man ser att linjen är kvar i en convex båge. Har inga bilder just nu tyvärr. Själva ytan är dock ”slät”/square.

• Gilla
Blommas
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Blir även själva sågytan konvex eller avviker sågbladet från gummiläppen? Att byta gummit lär väl inte påverka hur den sågar.
Listen på en av mina skenor är också lite nött men jag har reagerat på att den vandrat utåt på skenan i kanterna, tänker att den då kan sitta närmare bladet just där av den orsaken men inte på mitten. Inte kollar hur stort behov jag egentligen har av att byta listen:oops: sågytorna blir nog inte lägre lika fina.

Du spänner inte tvingarna för hårt så skenan bågar sig?
I Ibrakadaboom skrev:
Möjligt att jag spänner den för hårt. Men borde det verkligen ge en sidledsböjning på skenan? Man ser att linjen är kvar i en convex båge. Har inga bilder just nu tyvärr. Själva ytan är dock ”slät”/square.
alltså som du säger sågbladet avviker från gummiläppen. Men det syns inte när jag bara sätter den på skenan. Rör ju sig om knappa millimeter

Ok, men hur är snittet, om du kollar med rätskiva eller vattenpass? Kan ju vara läppen som är mer sliten på mitten? Eller krupit ut mot bladet i kanterna? (Som min verkar göra)

Redigerat:
Rickard.
Kolla om bottenplattan är lös eller om den fått någon smäll så klingan inte är parallell med skenan.

Rickard. Rickard. skrev:
Kolla om bottenplattan är lös eller om den fått någon smäll så klingan inte är parallell med skenan.

Ska kolla på det. Tack för tipset!

J JFrisk skrev:
Ok, men hur är snittet, om du kollar med rätskiva eller vattenpass? Kan ju vara läppen som är mer sliten på mitten? Eller krupit ut mot bladet i kanterna? (Som min verkar göra)
med vinkel är den konvex längs hela sågytan men vinkelrät mot skenan. Möjligen läppen, dock prövade jag att flytta skenan uppåt och fick samma resultat

Jag upplever samma sak med min Makita. Eller snarare att klingan vandrar ut från skenan ju längre jag kommer. Jag har försökt mäta om klingan sitter snett, men inte kunnat få ett bra mätvärde. Nu gör jag så att jag börjar såga, sen lyfter upp klingan och sätter ned den igen. Då tar den precis vid gummiläppen på skenan, Sen börjar den vandra ut igen, och så vidare...

Det blir lite bättre ju grövre klinga jag och ju nyare den är. Vet inte vad det beror på.

• Gilla
Octavianus och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Bart Bart skrev:
Jag upplever samma sak med min Makita. Eller snarare att klingan vandrar ut från skenan ju längre jag kommer. Jag har försökt mäta om klingan sitter snett, men inte kunnat få ett bra mätvärde. Nu gör jag så att jag börjar såga, sen lyfter upp klingan och sätter ned den igen. Då tar den precis vid gummiläppen på skenan, Sen börjar den vandra ut igen, och så vidare...

Det blir lite bättre ju grövre klinga jag och ju nyare den är. Vet inte vad det beror på.
Vandrar den iväg från skenan så pekar klingan utåt. Jag hade exakt detta problem och snittet blev helt värdelöst tills jag löste det. Konstruktionen som lokaliserar sågen mot bottenplattan är långt ifrån robust så den kan både ralla lös (skruvarna) och flyttas av att man är lite oförsiktig. Båda har hänt mig även om den behövde trilla av sågbocken för det andra.

• Gilla
Ibrakadaboom och 1 till
  • Laddar…
Toppen, ska kika på det.

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Rickard.
Nu hamnade jag visst på Säpos spanlista pga dig ;)

Jag justerade mot den fasta sidan spåret som styr sågen på skenan. Självklart tyckte jag det var att justera mot det som faktiskt styr och inte lita på makitas tillverkningsprocess men sålänge det blir bra spelar metoden kanske ingen roll.

Gick du på den lätta:cool: hälsningar Putin.

Nu har jag mätt upp klingan på alla möjliga sätt. Mitt problem här är att allt ser perfekt ut. Den skillnad jag möjligen kan se är mindre än 0.2 mm med hjälp av ett digitalt skjutmått, och då är det så att säga åt fel håll. Lite toe-in alltså. Ändå drar klingan lite ut från skenan. Har testat med två olika Makitaskenor och en Jula Meecskena som passar.

Jag funderar på om jag ställa ännu mer toe-in som jag ser i testerna av sågen.

ca 5:45

• Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Har ni testat att hålla i sågen på olika sätt? Tänkte om det blir en svag böjning i chassit så att klingan blir lite sne?
Har ni testat med ny klinga?
Blir det likadant i homogena material(mdf)?
Ni bör nog testa utan att spänna fast skenan också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.