527 801 läst ·
2 735 svar
528k läst
2,7k svar
Makita-klubben (för nördar)
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 302 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 302 inlägg
Jag tror det kommer bli kanon. Att den är tung gör inget. Ska inte använda den 8h om dagen varje dag. Jag vill ha ordentligt med kraft när den väl används. Kan inte komma något jag kommer göra som den inte klarar av. Vare sig det gäller däckbyte på SUV:en eller MC:n. Eller dra orderliga franska skruv vid altan bygge m.m.
Äger dessutom en Bahco S138 samt de flesta typer av adapters så det kommer nog funka perfekt för alla typer av jobb 🙂
Såg ingen anledning att köpa TW007 för 400kr mindre när jag kan få Makitas 40V värsting för nästan samma peng.
Äger dessutom en Bahco S138 samt de flesta typer av adapters så det kommer nog funka perfekt för alla typer av jobb 🙂
Såg ingen anledning att köpa TW007 för 400kr mindre när jag kan få Makitas 40V värsting för nästan samma peng.
Jag förstår din känsla 😊T Tovin skrev:Jag tror det kommer bli kanon. Att den är tung gör inget. Ska inte använda den 8h om dagen varje dag. Jag vill ha ordentligt med kraft när den väl används. Kan inte komma något jag kommer göra som den inte klarar av. Vare sig det gäller däckbyte på SUV:en eller MC:n. Eller dra orderliga franska skruv vid altan bygge m.m.
Hylsorna i din Bahco-sats skulle jag rekommendera att du inte använder, stor risk att du drar sönder dom. En liten sats med krafthylsor är något att fundera på. Och någon tunn, plastöverdragen hylsa i rätt storlek för dina hjulskiften (så du inte skadar fälgarna, något en annars lär sig den hårda vägen 🙈).
Även momentstav om du ska dra fast hjulskruvarna som vanligen ska dras till 90-140 nm beroende på bilmodell.
Allt finns på både Biltema och finare märken.
Jo, det har jag gjort och kände likadant. Senaste gångerna har jag därför kört med slagskruvdragare istället. Vanlig hylsa och bra hex-fyrkantsadapter (efter att ha dragit av en no-name).R ReMaxBerea skrev:Är det bara jag som använder en 3/4 knackare för att fästa stolpar i plintar?
[bild]
Visst, jag har en 1/2" 19 adapter på, och jag använder lägsta eller mellanstyrkan men resulatet är att stolpen sitter ordenligt.
En annan fördel är att om man har för lite stresshormoner i kroppen, kan man konstant oroa sig för att maskinen drar sönder gängorna när som helst.
Det senare hjälper adaptern att motverka till viss del då det minskar momentet från maskinen. Det är kanske rentav så att du får ut ungefär samma som den mindre modellen utan adapter. (Jag vet inte modellernas faktiska moment så det är en spekulation från min sida)R ReMaxBerea skrev:Är det bara jag som använder en 3/4 knackare för att fästa stolpar i plintar?
[bild]
Visst, jag har en 1/2" 19 adapter på, och jag använder lägsta eller mellanstyrkan men resulatet är att stolpen sitter ordenligt.
En annan fördel är att om man har för lite stresshormoner i kroppen, kan man konstant oroa sig för att maskinen drar sönder gängorna när som helst.
Adapter stjäl i storleksordning 10 % har jag för mig jag såg i något test.L Lovan83 skrev:
Så det kompenserar inte skillnaden. Min 1/2” ger max 770 nm i åtdragningsmomen på max. Men 100 nm på läge 1 med autostop 0,5 sec. Vilket råkar vara exakt vad jag ska ha till hjulskruvarna.
Den största ger 1900 nm i åtdragningsmoment i högsta läget, 2-300 med autostop på lägsta. Vilket kräver momentstav för att inte översträcka hjulskruvar eller dra sönder något i mindre dimensioner.
Utan denna diskussion hade jag inte kollat upp det här så noga och lärt mig att jag slipper momentstaven 😊
Hela tanken med det extra tillhållet är att ämnet du sågar inte ska trycka mot klingan vid slutet av snittet. Detta för att ge lite extra skydd mot kickback. Det ska alltså justeras så att det slutar precis före mitten på klingan, eller till och med tidigare.nino skrev:
Jag använder det bara själv när jag kör med en "miter gauge" och vill massproducera flera lika breda bitar.
Sen kan den vändas så att den ger stöd för låga, smala ämnen så att man kan nå och trycka ned det mot bordet.
Jag använde det inte alls i början, men har hittat lite olika appliceringar för det under åren. Nu kör jag ofta med en 10 mm MDF fastskruvad i guiden så att jag får rätt mått, och lite högre stöd.
Lite off-topic nybörjarfråga: Räcker det med rätt torsionsstav eller bör man efterdra med momentnyckel?nanowire skrev:
Jag förstår din känsla 😊
Hylsorna i din Bahco-sats skulle jag rekommendera att du inte använder, stor risk att du drar sönder dom. En liten sats med krafthylsor är något att fundera på. Och någon tunn, plastöverdragen hylsa i rätt storlek för dina hjulskiften (så du inte skadar fälgarna, något en annars lär sig den hårda vägen 🙈).
Även momentstav om du ska dra fast hjulskruvarna som vanligen ska dras till 90-140 nm beroende på bilmodell.
Det är en bra fråga. Rätt momentstav rätt använd lär inte vara sämre än att dra för hand iaf. By the book så ska du väl sluta innan avsett moment och dra det sista med kalibrerad momentnyckel. Få gör det. Tror få efterdrar skruvarna också, och det är nog viktigare 😅C Colonel Bogey skrev:
Tack, skulle gissa det också. Det är ju ingen jetmotor man pular med direkt.nanowire skrev:
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 302 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 302 inlägg
Man kan ställa in hur länge maskinen ska knacka efter att den möter motstånd. Jag tänker testa olika inställningar så den inte slår hårdare än den ska. Sen drar jag det sista med min Wera momentnyckel.nanowire skrev:
Jag förstår din känsla 😊
Har redan Bahco krafthylsor för just hjulbultar. Dock med 1/2 fäste. Men har även adaptrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som blir svårt då den anges ge 450 nm på lägsta hastighet, även med autostop på 0,1 s får du sannolikt ett för högt moment. Går dock att lösa med momentstav.T Tovin skrev:Man kan ställa in hur länge maskinen ska knacka efter att den möter motstånd. Jag tänker testa olika inställningar så den inte slår hårdare än den ska. Sen drar jag det sista med min Wera momentnyckel.
Har redan Bahco krafthylsor för just hjulbultar. Dock med 1/2 fäste. Men har även adaptrar.
[bild]
Redigerat:
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 302 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 302 inlägg
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 302 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 302 inlägg
nu var ju adapterns syfte att slippa överbelastning av kopplingen på själva maskinen. lättare byta ut en trött adapter än motsvarande på maskinen.T Tovin skrev:
en halvtumskoppling anses enligt de sökresultat man får tåla cirka 1000 Nm, trekvartstum 2000. maskinen du nu beställt anges till 1700.....