4 706 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Makita HR2610 ok maskin eller?
En liten fundering på om Makita HR2610 är en ok maskin eller inte.
Funderingen uppkom nu när Bauhaus säljer den för 1295 kr.
Har inbillat mig att jag vill ha en Bosch GBH 2-28 i L-boxx av någon anledning...typ L-boxx och att den e blå.
Men tänker jag rationellt vet jag inte ens vad jag ska ha en borrhammare till... I källaren funkade det att borra med min 20 år gamla gröna Bosch slagborr på 600 W och med skräp borr...
Bilning kan vara bra men det jag ser att jag benöver knacka bort (kakel) kan jag göra med en kofot.
Iof har fruns bror flyttat till lägenhet så det kan vara nice att kunna borra lite hål till hyllor. Jag har lite betongklumpar i trädgården jag skulle behöva bila ner...mm
Istället för att lägga galet mycket pengar på en 2-28 kanske det är smartare att lägga pengar på denna Makitan som säkert uppfyller dom behoven jag inte har och sen köpa en blå Bosch slagborr. Och kanske kan man hitta en L-boxx inredning eller Makita låda som kan ersätta "plastlådan" till denna maskinen.
Någon som har den och vet vad den "klarar" och om det är en bra maskin att ha ifall man behöver den?
Även funderat på en Meec på Jula när dom säljer ut men det tar emot och att köpa Meec och är som Lena Ph säger... det gör ont, det gör ont
Funderingen uppkom nu när Bauhaus säljer den för 1295 kr.
Har inbillat mig att jag vill ha en Bosch GBH 2-28 i L-boxx av någon anledning...typ L-boxx och att den e blå.
Men tänker jag rationellt vet jag inte ens vad jag ska ha en borrhammare till... I källaren funkade det att borra med min 20 år gamla gröna Bosch slagborr på 600 W och med skräp borr...
Bilning kan vara bra men det jag ser att jag benöver knacka bort (kakel) kan jag göra med en kofot.
Iof har fruns bror flyttat till lägenhet så det kan vara nice att kunna borra lite hål till hyllor. Jag har lite betongklumpar i trädgården jag skulle behöva bila ner...mm
Istället för att lägga galet mycket pengar på en 2-28 kanske det är smartare att lägga pengar på denna Makitan som säkert uppfyller dom behoven jag inte har och sen köpa en blå Bosch slagborr. Och kanske kan man hitta en L-boxx inredning eller Makita låda som kan ersätta "plastlådan" till denna maskinen.
Någon som har den och vet vad den "klarar" och om det är en bra maskin att ha ifall man behöver den?
Även funderat på en Meec på Jula när dom säljer ut men det tar emot och att köpa Meec och är som Lena Ph säger... det gör ont, det gör ont
Har själv bl a en HR2610 och är kanske lite färgad vad gäller Makita då jag utrustat majoriteten av maskinparken med detta märke. Spec book säger att den ska klara över 20mm i betong, dock har det såklart även att göra med borrdjup. När manövern borrning genom husgrund 600mm med 10mm borrdiam. skulle utföras så packade jag upp en HILTI istället pga att Makita började lukta ansträngd efter 4 hål. Vad gäller borr med mindre diameter eller lite grövre dock med grunda hål, javisst, det klarar den galant, fast det gör även billigare maskiner än den du sneglat på. Lådorna är väl i det närmaste bara ett irritationsmoment när du samlat på dig fler maskiner sedan. Eller så kanske du med tiden sällar dig till de som är systainerfanatiker. För din egen skull kanske inte färgen på lådan eller maskinen ska påverka valet av maskin annat än om färgen anger huruvida det är en hobbymaskin eller att den är konstruerad för mer frekvent nyttjande.
Redigerat:
Intressant.Johan- skrev:Har själv bl a en HR2610 och är kanske lite färgad vad gäller Makita då jag utrustat majoriteten av maskinparken med detta märke. Spec book säger att den ska klara över 20mm i betong, dock har det såklart även att göra med borrdjup. När manövern borrning genom husgrund 600mm med 10mm borrdiam. skulle utföras så packade jag upp en HILTI istället pga att Makita började lukta ansträngd efter 4 hål. Vad gäller borr med mindre diameter eller lite grövre dock med grunda hål, javisst, det klarar den galant, fast det gör även billigare maskiner än den du sneglat på. Lådorna är väl i det närmaste bara ett irritationsmoment när du samlat på dig fler maskiner sedan. Eller så kanske du med tiden sällar dig till de som är systainerfanatiker. För din egen skull kanske inte färgen på lådan eller maskinen ska påverka valet av maskin annat än om färgen anger huruvida det är en hobbymaskin eller att den är konstruerad för mer frekvent nyttjande.
Det låter som om maskinen klarar att borra det jag kan tänka mig ha behov av att borra.
Hur fungerar den vid "små bilning"?
Har du testat maskinen till detta?
Endast lättare arbeten som knappast utmanade maskinen på något sätt. Tycker själv inte att denna modell håller måttet vad gäller kvaliten. När jag innan borrningen i husgrunden jämförde den med den mindre motsvarande modellen även den Makita så låter HR2610 inte alls bra i dreven. Ungefär som med billigare radiostyrda bilar där dreven består av olika material, det skapar ett ljud som är svårt att sätta ord på, det låter kort och gott fel. Jag fortsätter vara lojal Makita men skulle välja ett snäpp mindre (ex. HR1830F eller HR2300) eller ett snäpp högre i prestanda dvs en kombihammare (ex. HR2811FT), men då pratar vi andra summor. Det finns många billiga av andra märken som är erkänt bra, så var det sagt.LoJo skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara