Hejsan gott folk! har scannat forumet efter trådar gällande Makita pickadollen och läst det jag kommit över. jag har dock några frågeteckan jag försöker räta ut, detta gällande spikar.
tanken är att köpa den i UK, antingen toolstop eller hos Lawson, det beror mest på tillbehören.
frågan gäller spik, kommer skjuta en hel del 90mm med den då det ska spikas stomme. Lawson har något slags budgetmärke som heter firmahold, där man kan köpa 2200st spik inkl 2st gastuber 3.1x90mm galvade spik för 59pund. typ oslagbart billigt kontra köpa "makita-spik" eller köpa i sverige
kruxet eller snarare funderingen är att dom står som " Ringshank ".
i sverige finns det 3 typer om jag fattat rätt: slät, huggen, ring. slät är cylindrisk, huggen är typ "kornig" och ring är ankarspik.
vad jag kan få ut av UK-sidorna finns ju då: smooth, unilock, Ring, vilket jag tolkar är liknande som dom svenska jag nämnde.
frågan är då om ringshank är helt enkelt ankarspik? 3.1x90mm ankarspik låter osannolikt? och egentligen spelar det ingen roll, för det stora frågan är, klarar makitan att slå i dessa spik? vill inte köpa 2200st som jag får efterspika varenda en.
har googlat Firmahold, utan att bli vidare upplyst vad för spik dom har, på lawson står det bara "straight shank" och "ringshank". någon som vet?
detsamma gäller gasen, någon som provat?
pistolen vill jag ha, är rätt såld på Makita överlag, men nu är det tillbehören som mina djupa funderingar gäller.
mvh Henke
tanken är att köpa den i UK, antingen toolstop eller hos Lawson, det beror mest på tillbehören.
frågan gäller spik, kommer skjuta en hel del 90mm med den då det ska spikas stomme. Lawson har något slags budgetmärke som heter firmahold, där man kan köpa 2200st spik inkl 2st gastuber 3.1x90mm galvade spik för 59pund. typ oslagbart billigt kontra köpa "makita-spik" eller köpa i sverige
kruxet eller snarare funderingen är att dom står som " Ringshank ".
i sverige finns det 3 typer om jag fattat rätt: slät, huggen, ring. slät är cylindrisk, huggen är typ "kornig" och ring är ankarspik.
vad jag kan få ut av UK-sidorna finns ju då: smooth, unilock, Ring, vilket jag tolkar är liknande som dom svenska jag nämnde.
frågan är då om ringshank är helt enkelt ankarspik? 3.1x90mm ankarspik låter osannolikt? och egentligen spelar det ingen roll, för det stora frågan är, klarar makitan att slå i dessa spik? vill inte köpa 2200st som jag får efterspika varenda en.
har googlat Firmahold, utan att bli vidare upplyst vad för spik dom har, på lawson står det bara "straight shank" och "ringshank". någon som vet?
detsamma gäller gasen, någon som provat?
pistolen vill jag ha, är rätt såld på Makita överlag, men nu är det tillbehören som mina djupa funderingar gäller.
mvh Henke
Produkter som diskuteras: "ankarspik"
Ankarspik
Ankarspik är speciellt designade för infästning av beslag, vilket gör dem till ett utmärkt verktyg för att säkra och förstärka byggkonstruktioner.
Läs mer
nästa fråga, eller kanske en komplettering. läser jag specen kan makitan enbart skjuta 90mm "smooth" spik och 75mm "ring" spik.
om jag skjuter stomme, bör jag undvika smooth eller slät spik pga risk att spiken kryper ut?
har hitaching bättre spec än Makitan? eller är det bara jag som överanalyserar?
mvh Henke
om jag skjuter stomme, bör jag undvika smooth eller slät spik pga risk att spiken kryper ut?
har hitaching bättre spec än Makitan? eller är det bara jag som överanalyserar?
mvh Henke
Jag tror inte Hitachin har bättre spec, en fördel med Makitan är att den använder LiIonbatterier medans Hitachin envisas med NiCd eller ev. NiMh.
Den 90mm spik den klarar funkar bra till stomspikning.
Den 90mm spik den klarar funkar bra till stomspikning.
dvs smooth eller slät spik?FredrikR skrev:
defineras inte "vanlig" spik, dvs galvad 4tum som du köper till vanliga hammaren som huggen och borde därmed vara jämförbar med unilock? eller är det overkill att använda sådan spik till stomme. dessutom med tanke på att spiken redan är 10mm kortare än vanlig 4tum?
jag blir alltid så här paranoid inför nya inköp
mvh HEnke
tjo! finns det någon möjlighet att du kan ta ett kort på hur spiken ser ut?
är rätt sugen på att köpa ifrån lawson då jag får spiken ca 25% billigare där än i Sverige. dessutom får jag med gas på köpet. nackdelen är ju då som sagt att dom endast har runda.
med att driva i Essves huggna är inga problem? för jag antar du har Makita?
mvh Henke
är rätt sugen på att köpa ifrån lawson då jag får spiken ca 25% billigare där än i Sverige. dessutom får jag med gas på köpet. nackdelen är ju då som sagt att dom endast har runda.
med att driva i Essves huggna är inga problem? för jag antar du har Makita?
mvh Henke
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Jag köpte Paslode spik i paket med spik från Verktygsladan och lite udda på Jula då de har i 500fp. Toolstop skickar inte gas och de har även tagit bort Makita gas/spik ur sortimentet. Swedol har Hitatchi gas till rimligt pris om man behöver lite akut.
Har råkat ut för att gaspatronerna inte funkat, det har berott på att tuben inte tryckts upp mot munstycket ordentligt så ventilen öppnats. Fixades med lite tape som mellanlägg på patronen.
Har råkat ut för att gaspatronerna inte funkat, det har berott på att tuben inte tryckts upp mot munstycket ordentligt så ventilen öppnats. Fixades med lite tape som mellanlägg på patronen.
Har köpt Firmahold från Lawson till min GN900. Funkar alldeles utmärkt. Jag använder modellen Ringshank hotdip galvanised http://www.lawson-his.co.uk/scripts/details.php?cat=First Fix Nails / Gas&product=122746
som har ringar på en tredjedel av spiken, lim på spetsen och är varmgalvaniserade för utomhusbruk. Ser ut så här
Sitter som berget så spika rätt för dom är svåra att dra ut.
som har ringar på en tredjedel av spiken, lim på spetsen och är varmgalvaniserade för utomhusbruk. Ser ut så här
Sitter som berget så spika rätt för dom är svåra att dra ut.
Tjenare Saltman!
Kanon med någon som har dessa spik som jag tänkt köpa! har du således även skjutit ringshanked 90mm spik med GN900:an? dessa går i fullt och behöver ej efterspikas?
kvalitetsintryck på spiken över lag är ok?
har du provat deras gas också?
mvh Henke
Kanon med någon som har dessa spik som jag tänkt köpa! har du således även skjutit ringshanked 90mm spik med GN900:an? dessa går i fullt och behöver ej efterspikas?
kvalitetsintryck på spiken över lag är ok?
har du provat deras gas också?
mvh Henke
Tjena!
Är ny på forumet och undrar om det är någon som kan hjälpa mig med mitt beslut? Jag har tänkt att skaffa mig en spikpistol nu inför kommande projekt i sommar. De spikpistoler som jag är intresserade av är Makita gn900se, paslode im90i eller hitachi Nr90gr. vilken är bäst av dem tre och vilken skulle ni rekommendera?
Är ny på forumet och undrar om det är någon som kan hjälpa mig med mitt beslut? Jag har tänkt att skaffa mig en spikpistol nu inför kommande projekt i sommar. De spikpistoler som jag är intresserade av är Makita gn900se, paslode im90i eller hitachi Nr90gr. vilken är bäst av dem tre och vilken skulle ni rekommendera?