27 087 läst ·
119 svar
27k läst
119 svar
Makita GN900SE 7.2V Gas Spikpistol
Nä, laddat batterierna och har spiken men ingen gas ännu, har inte tagit mig till Beijer eller Swedol.
Däremot har jag varit förbi flera järnhandlare som vill ha närmare 600:- för ett par rosa patroner !
Jag som brukar kasta mig på nya verktyg ... men jag ska bygga tre hus så det blir nog spikande så det räcker
Däremot har jag varit förbi flera järnhandlare som vill ha närmare 600:- för ett par rosa patroner !
Jag som brukar kasta mig på nya verktyg ... men jag ska bygga tre hus så det blir nog spikande så det räcker
Jag tror inte slät, huggen eller ringspik spelar nån roll.Jan-L skrev:
Det funkar iaf med vilken som helst variant till min Hitachi, bara den är 21gradig.
Slösa spik...? Låter som frun tror det är guld pistolen skjuter?!
Har börjat känna ett väldigt habegär... Men vet inte riktigt om det är vettigt att köpa en gasdriven stompistol för att klä ett halvt garage med panel. Speciellt inte som det står en kompressor i garaget redan som gör en vanlig luftdriven till ett mycket smartare (och billigare) köp.
Snälla, hjälp mig att förstå att jag behöver en gasdriven spikpistol...
Du slipper trassla in dig i slangen och grannarna kan inte peka finger åt dig och skratta medan du ligger som en ihop bunden kalv.StyrmanBerg skrev:Har börjat känna ett väldigt habegär... Men vet inte riktigt om det är vettigt att köpa en gasdriven stompistol för att klä ett halvt garage med panel. Speciellt inte som det står en kompressor i garaget redan som gör en vanlig luftdriven till ett mycket smartare (och billigare) köp.
Alla som ska lägga råspont tak bör ta sig en funderare, speciellt om det är bra lutning på det.
Jag försökte lägga ett 40 graders tak med säk-lina och spikpicka med slang till marken, varje gång man skiftade från vänster til höger hand så var det trassel på gång. Lika så när man hanterade råsponten och läkten ibland fick man göra riskabla manövrar för att lyfta virken "runt slangen". Papppistolen kommer naturligtvis att vara slangbunden (vad jag vet) men det är betydligt färre spik det handlar om. I övrigt så är den "kortare" efter som den inte har en slang som sticker ut baktill vilket påverkar när man jobbar undertill med takstolar (takfoten) som alltid verkar sitta i en vinkel så att slangen slår i.
Kan verka som petitesser, men tillräckligt för att jag bestämde mig där och då.
Just panel kanske är det läget då det kvittar om man har slang eller gas, men man slipper i alle fall trasslet med slang+stege
Jag försökte lägga ett 40 graders tak med säk-lina och spikpicka med slang till marken, varje gång man skiftade från vänster til höger hand så var det trassel på gång. Lika så när man hanterade råsponten och läkten ibland fick man göra riskabla manövrar för att lyfta virken "runt slangen". Papppistolen kommer naturligtvis att vara slangbunden (vad jag vet) men det är betydligt färre spik det handlar om. I övrigt så är den "kortare" efter som den inte har en slang som sticker ut baktill vilket påverkar när man jobbar undertill med takstolar (takfoten) som alltid verkar sitta i en vinkel så att slangen slår i.
Kan verka som petitesser, men tillräckligt för att jag bestämde mig där och då.
Just panel kanske är det läget då det kvittar om man har slang eller gas, men man slipper i alle fall trasslet med slang+stege
Måste tyvärr göra dig besviken.....StyrmanBerg skrev:Har börjat känna ett väldigt habegär... Men vet inte riktigt om det är vettigt att köpa en gasdriven stompistol för att klä ett halvt garage med panel. Speciellt inte som det står en kompressor i garaget redan som gör en vanlig luftdriven till ett mycket smartare (och billigare) köp.
Sen å andra sidan........... du VILL ha en gaspistol...........Det räcker ju för att motivera ett inköp, i alla fall om man tycker att man har råd. Och köper du en, så kommer du garanterat att uppskatta den mycket. Otroligt smidigt att bara ta pistolen och en näve spikband med sig, istället för att rigga kompressor och dra slangar med mera.......
En fråga till forumisterna, i senaste Den Moderna Hantverkaren hade dom tydligen ett test av gaspistoler..........nån som läst och kan sammanfatta vad dom tyckte?
Tyvärr är ju det den lättaste och billigaste lösningen...
Både hammaren och spiken finns ju på hyllan redan...
Får tänka över det ett par gånger till och se vad som vinner, habegäret eller sunda förnuftet.
Vill ju iofs köpa mig en sänksåg med, och det har jag ju betydligt bättre nytta av än en gaspicka för tillfället.
Både hammaren och spiken finns ju på hyllan redan...
Får tänka över det ett par gånger till och se vad som vinner, habegäret eller sunda förnuftet.
Vill ju iofs köpa mig en sänksåg med, och det har jag ju betydligt bättre nytta av än en gaspicka för tillfället.
Väldigt Off Topic men iaf
Snörslå... Hallå... det är 2010 nu...
Laser FTW
Snörslå... Hallå... det är 2010 nu...
Laser FTW
Produkter som diskuteras: "Snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Nosen ser väldigt lika ut den som sitter på min Hitachi NR90GR och jag som amatör kan inte se några som helst problem att panela med den.Jan-L skrev:
Men, jag säger det igen, Biltemas ljuftdriva pickadoll är snabbare än Hitachin, och kanske/förmodligen snabbare än Makitan - om nu tiden spelar nån roll.
Just nosen är faktiskt det enda jag inte tänkte på när jag köpte, och dessvärre kanske det jag kommer sakna med makitan...
Men har inte testkört den tillräckligt ännu för att jag eg. ska kunna säga bu eller bä, men tycker absolut att det borde komma som tillbehör från Makitas sida rätt snart om dom skall konkurrera med Paslode, Hitachi & Senco.
Rätt lik Hitachin, men stora skillnaden är väl 21 resp 34 grader...
Men har inte testkört den tillräckligt ännu för att jag eg. ska kunna säga bu eller bä, men tycker absolut att det borde komma som tillbehör från Makitas sida rätt snart om dom skall konkurrera med Paslode, Hitachi & Senco.
clain skrev:Just nosen är faktiskt det enda jag inte tänkte på när jag köpte, och dessvärre kanske det jag kommer sakna med makitan...
När maskinen kommer till sverige så kanske man kan beställa en extra nos på vilket man slipar ner de vassa taggarna. Det blir ju inga stora märken av taggarna som dom ser ut i originalskick, så slipar man av dom inbillar jag mig att det ska fungera bra att panela med. I övrigt finns just inget att anmärka på, maskinen känns välbyggd med japansk passform, bra balans, suverän laddningstid mm. Men som jag trodde i ett tidigare inlägg, den vill inte bli matad med 90 mm ringspik, i alla fall inte min...........släta går fint.