2 343 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Makita DLM480, gräsklippare
Någon som känner till denna batteridrivna gräsklippare? Brukar inte Makita göra ok saker annars?
48cm är ovanligt bred, även om det antagligen drar mer batteri. Mulch, men står inget om drivning så man måste kanske putta fram den.
Bauhaus säljer den nu med 5Ah batteri för 4995kr vilket jag tycker lät billigt:
https://www.bauhaus.se/grasklippare-makita-dlm480ct2-2x18v-2x5-0ah
48cm är ovanligt bred, även om det antagligen drar mer batteri. Mulch, men står inget om drivning så man måste kanske putta fram den.
Bauhaus säljer den nu med 5Ah batteri för 4995kr vilket jag tycker lät billigt:
https://www.bauhaus.se/grasklippare-makita-dlm480ct2-2x18v-2x5-0ah
Renoverare
· Uppsala
· 2 087 inlägg
Jag har en. Har bara kört den en säsong, men är nöjd hittills. Hade i och för sig ett tungt bensindrivet plåtschabrak innan, med trasig drivning. Du får putta Makitan själv, men den är lätt. Jag klipper en vanlig villatomt.
Edit: jag har nog 43 cm-modellen. De ser dock snarlika ut.
Edit: jag har nog 43 cm-modellen. De ser dock snarlika ut.
och dlm480 tycks väga hiskeliga 34 kg? en gräsklippare bör inte väga mer än 20 kg, och den bör vara utan drivning om det skall gå snabbt att klippa en normal villatomt där man med fördel backar maskinen vartannat varv.
dlm432 klarar sig med marginal under 20 kg, och med sina 43 cm klippbredd belastar redan den två 5,0-batterier så de blir riktigt varma. är ändå en maskin att rekommendera, vår 1000 kvm tomt tar under en halvtimma. sist klippte jag även grannens tomt på samma laddning, men då har jag försett den med kraftigare 8,0-batterier från metabo.
räkna normalt på en 1000 kvm tomt och tätare sommargräs att det behövs en andra sats 5,0-batterier för att komma runt.
dlm432 klarar sig med marginal under 20 kg, och med sina 43 cm klippbredd belastar redan den två 5,0-batterier så de blir riktigt varma. är ändå en maskin att rekommendera, vår 1000 kvm tomt tar under en halvtimma. sist klippte jag även grannens tomt på samma laddning, men då har jag försett den med kraftigare 8,0-batterier från metabo.
räkna normalt på en 1000 kvm tomt och tätare sommargräs att det behövs en andra sats 5,0-batterier för att komma runt.
Renoverare
· Uppsala
· 2 087 inlägg
Jag tror att Bauhaus anger fel vikt. Makita specar vikten på DLM480 till 24,6-26,8 beroende på batteri.R rakt09 skrev:och dlm480 tycks väga hiskeliga 34 kg? en gräsklippare bör inte väga mer än 20 kg, och den bör vara utan drivning om det skall gå snabbt att klippa en normal villatomt där man med fördel backar maskinen vartannat varv.
https://www.makita.se/product/dlm480.html#tab_content_3
Jag skulle säga att drygt 5000 kronor för en DLM480 med två batterier är ett bra pris. Den lär dock konsumera batterierna snabbare än en DLM432, så ytterligare en uppsättning lär behövas. Men jag antar att man tittar på Makita 18V för att man redan har batterierna, eller tänker köpa in sig i batterisystemet långsiktigt.
Nja jag har inga andra Makita-prylar. Men jag ser inga andra tillverkare som skulle vara mer prisvärda (om det hade varit borstlös vilket det inte var). Idag har jag Ryobi 18V på skruvdragare, trimmer, häcksax. Men deras större gräsklippare går på 36V så det har jag ingen nytta av. Så oavsett tillverkare så finns ingen nytta att dra av det.Henningelvis skrev:
Jag funderar nog på Husqvarna 144i som vann testet här på byggahus förra året. Men kollar man på verktyg så tror jag annars Makita har fler prylar att komplettera med även om jag inte är i något större behov av något. Fick för mig att Makita hade billigare batterier men det var nog kopior på t.ex. Amazon och där kan ju kvaliten variera. Men eftersom batterier är det eviga problemet med gräsklippare tänker jag att jag behöver borstlös motor till att börja med. Har 300m2 gräs, plus tre små plättar till på kanske 100m2, så max 400m2.
Det lät väldigt snabbt med en halvtimma, springer du? Vår gräsmatta gissar jag är på 400m2, visserligen på 4 olika områden men har för mig det tar minst 45 min. Tänkte säga en timme men jag kanske minns fel. Då går jag dock i hastigheten som bensinklipparen har på sin drivning. Då är den också på minst 50cm bred skulle jag gissa. Kan det gå så fort kanske man inte måste ha 46cm eller uppåt...R rakt09 skrev:och dlm480 tycks väga hiskeliga 34 kg? en gräsklippare bör inte väga mer än 20 kg, och den bör vara utan drivning om det skall gå snabbt att klippa en normal villatomt där man med fördel backar maskinen vartannat varv.
Renoverare
· Uppsala
· 2 087 inlägg
Min erfarenhet är faktiskt att det går snabbare att klippa tomten med Makitan än med den gamla bensinaren, trots att, eller kanske tack vare, att Makitan är smalare och lättare. Enklare att vända, enklare att dra bakom sig, enklare att starta. Kommer åt bättre på ställen som tidigare var bökiga.
Det här är väl den eviga frågan med batterierna. Ska man ha ett system för allt, eller flera olika? Ryobis 18V-klippare tycker också jag är för klena. Makita är smarta som gjort att man kan använda två 18V i större maskiner. Då har man redan batterier och kan fortsätta köpa nakna verktyg som är rätt billiga. Jag har även en motorsåg som går på två batterier, vilken är anledningen till att jag steg in i Makita för en 3-4 år sedan. Då investerade jag i fyra batterier till sågen. Jag har även ett antal verktyg, typ skruvdragare, mutterknack, borrhammare. När jag skulle köpa gräsklippare var alltså valet ganska lätt eftersom jag hade Makitas batterier och valet handlade därför främst om att välja klippbredd.
Det här är väl den eviga frågan med batterierna. Ska man ha ett system för allt, eller flera olika? Ryobis 18V-klippare tycker också jag är för klena. Makita är smarta som gjort att man kan använda två 18V i större maskiner. Då har man redan batterier och kan fortsätta köpa nakna verktyg som är rätt billiga. Jag har även en motorsåg som går på två batterier, vilken är anledningen till att jag steg in i Makita för en 3-4 år sedan. Då investerade jag i fyra batterier till sågen. Jag har även ett antal verktyg, typ skruvdragare, mutterknack, borrhammare. När jag skulle köpa gräsklippare var alltså valet ganska lätt eftersom jag hade Makitas batterier och valet handlade därför främst om att välja klippbredd.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 134 inlägg
Om det verkligen följer med laddare och batterier så är det ju ett bra pris.
Men egentligen borde alla jämföra med Makitas klippare med aluminiumram och större hjul. De tidiga klipparna i plast var hopplöst rappliga. De ska vara styvare i plasten idag. Men hjulen är fortfarande små.
Men egentligen borde alla jämföra med Makitas klippare med aluminiumram och större hjul. De tidiga klipparna i plast var hopplöst rappliga. De ska vara styvare i plasten idag. Men hjulen är fortfarande små.
nej jag springer inte, men en maskin som är tillräckligt lätt att klara sig utan drivning är dels lätt att både skjuta framför sig och dra redan med en hand, och dels är vändtiden utan drivning nära noll. det underlättar om man tar vändningen diagonalt, då kommer man smidigare in i det nya spåret och slipper aktivt föra klipparen i sidled.É ÉlPon skrev:Det lät väldigt snabbt med en halvtimma, springer du? Vår gräsmatta gissar jag är på 400m2, visserligen på 4 olika områden men har för mig det tar minst 45 min. Tänkte säga en timme men jag kanske minns fel. Då går jag dock i hastigheten som bensinklipparen har på sin drivning. Då är den också på minst 50cm bred skulle jag gissa. Kan det gå så fort kanske man inte måste ha 46cm eller uppåt...
vår tomt är kring 1000 kvm, men det står ju ett hus och garageuppfart på vars ytor inte behöver klippas
är normalt byggd man, och om klipparen väger under 20 kg är det för mig lätt att hålla kontinuerlig fart på klipparen inklusive vändningar. går något något snabbare än självdrivning brukar erbjuda, men största tidstjuven med självdrivning sker vid vändningar.
vad bra att den inte vägde 34 kg som uppgavs på annan plats. men 25 kg är fortfarande för mycket om tomten är även måttligt lutande. och på plan mark för vilken normal kvinna som helst.Henningelvis skrev:
Jag tror att Bauhaus anger fel vikt. Makita specar vikten på DLM480 till 24,6-26,8 beroende på batteri.
[länk]
Jag skulle säga att drygt 5000 kronor för en DLM480 med två batterier är ett bra pris. Den lär dock konsumera batterierna snabbare än en DLM432, så ytterligare en uppsättning lär behövas. Men jag antar att man tittar på Makita 18V för att man redan har batterierna, eller tänker köpa in sig i batterisystemet långsiktigt.
när det gäller batterier köper man med fördel en makitaapparat som slutar på PT4. då ingår 4 batterier och en dubbel laddare. det händer att det erbjuds för gräsklipparna, men väl så ofta med lövblåsen DUB362, en omistlig pärla som städar av en garageuppfart eller uteplats på några tiotal sekunder.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Makita batterigräsklippare
Trädgårdsmaskiner -
Makita batteridriven gräsklippare
Trädgårdsmaskiner -
Erfarenhet av Makitas batteridrivna gräsklippare (2x18V)?
Verktyg & Maskiner -
Avslutad: Maxade gräsklipparen från Makita kan bli din
Tävling -
Vad tror ni om en Makita PLM5120 gräsklippare med Briggs and Stratton 625e motor?
Trädgårdsmaskiner