Hej!

Skall åka och köpa en batteriklinga.

Men velar mellan vilken jag skall ta, en med klingan till vänster eller klingan till höger?

Makita DHS660 eller 680 velar jag mellan, vad säger ni? Jag är högerhänt.

DHS660 ser smidigare ut på bilden gentemot 680 men vet ej?

Tips mottages
 
Rickard.
Finns inget rätt och fel, bättre eller sämre utan det handlar bara om preferenser. Jag kommer aldrig äga en cirkelsåg med klingan till höger igen men vet många som gillar det för det är det dom är vana med och det funkar för dom.
 
Personligen vill jag ha klingan på vänster sida även om jag är högerhänt aka 680

Nackdelen är att maskinen kastar all spån på din sida då
 
Jag har en gammal Makita klinga med sladd som har klingan till höger, och jag tycker själv att det är lite svårt att se vars man sågar. Så då kanske det bättre att ta en nu med kligan till vänster då.
 
Känns 680 smidig? Eller skall man kolla på någon annan? Alternativt annan märke?
 
  • Gilla
Stefan_And
  • Laddar…
Hkc med fsk+fs skena :giggle:

Allvarligt så tycker jag 680 är en väldigt bra maskin, använder den nästan dagligen.

Jobbig att ställa djupet med millimeterstock men det är de flesta, men kan man ställa djupet mot materialet så funkar det bra
 
Jag har bla 680 och det är den såg jag använder mest.. stark, lätt o bra precision. Är mao van med klingan till vänster vilket är i min bok bäst om du är högerhänt och tex kapar skivor.. ( jag använder dock båda obehindrat)
Ska man kapa reglar får man tänka på att sulan är till höger så antingen får man byta hand och hålla anhållen med höger och sågen med vänster eller vara medveten om att sågen kan tippa lite och ev nypa..

Så köp den såg du tycker känns lättast för dig att manövrera för den kommer bli din förlängda hand när du börjat använda den ...
 
Jag har en SP6000 med skena så preciskapningar klarar jag fint med den

Batteriklingan vill jag ha till alla dessa småkapningar man gör, t.ex reglar och liknande när man är igång. Kanske sitter på taket och kapar 45x70 eller likande.

Så du menar att det är svårt att kapa reglar och sånt när man har klingan till vänster?
Kan tänka mig att det vore smidigt att ha den med sig när man lägger golv och liknande också?
 
Nej svårt att kapa reglar är det inte, men med klingan te vänster så får man hålla i stycket med högern.. Går tvärt om (gör så oftast själv) men då har du inte sulan så mkt att vila på regeln) :)
 
Kan rekommendera en hulta snabbvinkel att använda som anhåll, gör det lite lättare att ta småbitar (eller kapa rakt :oops:)

Men oftast skall dessa kap göras live där det inte krävs mm precision och då går det utan snabbvinkeln ändå

Väldigt sällan jag tar sågen i vänster hand, känns okontrollerat för mig
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
Jepp, en snabbvinkel i högern och sågen i vänstern eller rvärtom :D
 
  • Wow
Rickard.
  • Laddar…
T Tebax skrev:
Jag har en SP6000 med skena så preciskapningar klarar jag fint med den

Batteriklingan vill jag ha till alla dessa småkapningar man gör, t.ex reglar och liknande när man är igång. Kanske sitter på taket och kapar 45x70 eller likande.

Så du menar att det är svårt att kapa reglar och sånt när man har klingan till vänster?
Kan tänka mig att det vore smidigt att ha den med sig när man lägger golv och liknande också?
Har du kollat på DSS501?
 
dof dof skrev:
Har du kollat på DSS501?
Jo, men den ser nästan liten ut?

Jag tror fan jag kör på en 680, tror det blir bra med kligan till vänster.
 
T Tebax skrev:
Jo, men den ser nästan liten ut?

Jag tror fan jag kör på en 680, tror det blir bra med kligan till vänster.
Tänkte mer på det du skrev att du skulle använda den till. Kapa lite reglar , snabbkapa på brädgården osv är den oslagbar till.
 
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.