13 901 läst ·
15 svar
14k läst
15 svar
Makita cirkelsåg 660 eller 680?
Sida 1 av 2
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Finns inget rätt och fel, bättre eller sämre utan det handlar bara om preferenser. Jag kommer aldrig äga en cirkelsåg med klingan till höger igen men vet många som gillar det för det är det dom är vana med och det funkar för dom.
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Personligen vill jag ha klingan på vänster sida även om jag är högerhänt aka 680
Nackdelen är att maskinen kastar all spån på din sida då
Nackdelen är att maskinen kastar all spån på din sida då
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Hkc med fsk+fs skena 
Allvarligt så tycker jag 680 är en väldigt bra maskin, använder den nästan dagligen.
Jobbig att ställa djupet med millimeterstock men det är de flesta, men kan man ställa djupet mot materialet så funkar det bra
Allvarligt så tycker jag 680 är en väldigt bra maskin, använder den nästan dagligen.
Jobbig att ställa djupet med millimeterstock men det är de flesta, men kan man ställa djupet mot materialet så funkar det bra
Jag har bla 680 och det är den såg jag använder mest.. stark, lätt o bra precision. Är mao van med klingan till vänster vilket är i min bok bäst om du är högerhänt och tex kapar skivor.. ( jag använder dock båda obehindrat)
Ska man kapa reglar får man tänka på att sulan är till höger så antingen får man byta hand och hålla anhållen med höger och sågen med vänster eller vara medveten om att sågen kan tippa lite och ev nypa..
Så köp den såg du tycker känns lättast för dig att manövrera för den kommer bli din förlängda hand när du börjat använda den ...
Ska man kapa reglar får man tänka på att sulan är till höger så antingen får man byta hand och hålla anhållen med höger och sågen med vänster eller vara medveten om att sågen kan tippa lite och ev nypa..
Så köp den såg du tycker känns lättast för dig att manövrera för den kommer bli din förlängda hand när du börjat använda den ...
Jag har en SP6000 med skena så preciskapningar klarar jag fint med den
Batteriklingan vill jag ha till alla dessa småkapningar man gör, t.ex reglar och liknande när man är igång. Kanske sitter på taket och kapar 45x70 eller likande.
Så du menar att det är svårt att kapa reglar och sånt när man har klingan till vänster?
Kan tänka mig att det vore smidigt att ha den med sig när man lägger golv och liknande också?
Batteriklingan vill jag ha till alla dessa småkapningar man gör, t.ex reglar och liknande när man är igång. Kanske sitter på taket och kapar 45x70 eller likande.
Så du menar att det är svårt att kapa reglar och sånt när man har klingan till vänster?
Kan tänka mig att det vore smidigt att ha den med sig när man lägger golv och liknande också?
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Kan rekommendera en hulta snabbvinkel att använda som anhåll, gör det lite lättare att ta småbitar (eller kapa rakt
)
Men oftast skall dessa kap göras live där det inte krävs mm precision och då går det utan snabbvinkeln ändå
Väldigt sällan jag tar sågen i vänster hand, känns okontrollerat för mig
Men oftast skall dessa kap göras live där det inte krävs mm precision och då går det utan snabbvinkeln ändå
Väldigt sällan jag tar sågen i vänster hand, känns okontrollerat för mig
Produkter som diskuteras: "snabbvinkel"
Snabbvinkel MRS Speed Square Hultafors
Mät och markera vinklar snabbt
219 kr inkl moms
Läs mer
Har du kollat på DSS501?T Tebax skrev:Jag har en SP6000 med skena så preciskapningar klarar jag fint med den
Batteriklingan vill jag ha till alla dessa småkapningar man gör, t.ex reglar och liknande när man är igång. Kanske sitter på taket och kapar 45x70 eller likande.
Så du menar att det är svårt att kapa reglar och sånt när man har klingan till vänster?
Kan tänka mig att det vore smidigt att ha den med sig när man lägger golv och liknande också?