6 562 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Makita BDF452HW (usa)
Sida 1 av 2
Jag har funderingar på att köpa en ny skruvdragare från USA. Denna har jag kollat in BDF452HW- Tool Details. Finns det någon som har erfarenhet av denna eller motsvarande modell?
Kolla i så fall på Amerikanska fora. De tre jag kan komma på direkt är "Breaktime" på Taunton Press, Sawmillcreek och JLC (Journal of Light Construction) Googla för adresser.
Stämningen på breaktime är mer uppsluppen än JLC, där man lätt kan få en massa skit om man inte är en "Pro".
Breaktime är enligt min mening den bästa källan till information. Ofta räcker det med att söka i arkiven. Det mesta har redan diskuterats. Registrering behövs dock.
Stämningen på breaktime är mer uppsluppen än JLC, där man lätt kan få en massa skit om man inte är en "Pro".
Breaktime är enligt min mening den bästa källan till information. Ofta räcker det med att söka i arkiven. Det mesta har redan diskuterats. Registrering behövs dock.
Lite klent batteri i denna tycker jag, endast 1,5 Ah. Jag har storebror till denna med 3Ah BHP451- Tool Details den är kanon men som är i tyngsta laget.
Frågan är om man vill offra vikt p.g.a. hälften så bra batteri.
Frågan är om man vill offra vikt p.g.a. hälften så bra batteri.
Ska kolla upp lite amerikanska forum, bra tips.
Angående batteri så får jag nog fundera på det. Jag är ute efter en lätt maskin. Är det någon som har förslag på andra maskiner i denna viktklass.
Tänkte handla via toolking.com som jag sett att andra gjort, några kommentarer om dom ?
Angående batteri så får jag nog fundera på det. Jag är ute efter en lätt maskin. Är det någon som har förslag på andra maskiner i denna viktklass.
Tänkte handla via toolking.com som jag sett att andra gjort, några kommentarer om dom ?
Jag fick hem den dragaren för några dagar sedan. Jag tycker den är superbra. Jag har dock en glad amatör och har aldrig använt någon annan likvärdig skruvdragare.
Jag kan skriva några synpunkter så här långt.
Maskinen är lätt och mycket välbalanserad. De små batterierna gör nog en del på vikten. Greppet är mycket skönt och ergonomiskt. Det kanske är för smalt om man har ordentliga "byggjobbarlabbar"
, men för mina händer passar det perfekt.
Jag har inte hunnit sätta maskinen på prov så överdrivet mycket, men den har klarat de uppgifter jag har utsatt den för galant. Batteriet räcker helt ok. Om man skruvar och borrar mycket kanske man upplever att batteriet inte räcker så länge. Men med två batterier och en laddtid på 15min så är det långt ifrån en begränsning för mig i alla fall. Vad jag förstår så skall maskinen acceptera även de större (3 Ah) batterierna. Även laddaren skall väl funka till de batterierna!? Man kan alltså komplettera med andra LXT-maskiner och batterier, och använda den befintliga laddaren vad jag har förstått. Jag köpte en 300W omformare (230-110V) på Hobbex för 300:-, för att använda till laddaren.
De enda negativa sakerna jag har att säga är att det inte följde med någon metallögla för att hänga dragaren i verktygsbältet. (kanske bara gällde mitt ex) Den fiffiga lilla diodlampan hade kanske också kunnat vara lite bättre placerad. Nu skymmer chucken en del av ljuset, vilket jag iofs inte tror är något jätteproblem när det väl gäller.
Slutsats: Som relativ novis på området så är jag supernöjd.
Jag kan skriva några synpunkter så här långt.
Maskinen är lätt och mycket välbalanserad. De små batterierna gör nog en del på vikten. Greppet är mycket skönt och ergonomiskt. Det kanske är för smalt om man har ordentliga "byggjobbarlabbar"
Jag har inte hunnit sätta maskinen på prov så överdrivet mycket, men den har klarat de uppgifter jag har utsatt den för galant. Batteriet räcker helt ok. Om man skruvar och borrar mycket kanske man upplever att batteriet inte räcker så länge. Men med två batterier och en laddtid på 15min så är det långt ifrån en begränsning för mig i alla fall. Vad jag förstår så skall maskinen acceptera även de större (3 Ah) batterierna. Även laddaren skall väl funka till de batterierna!? Man kan alltså komplettera med andra LXT-maskiner och batterier, och använda den befintliga laddaren vad jag har förstått. Jag köpte en 300W omformare (230-110V) på Hobbex för 300:-, för att använda till laddaren.
De enda negativa sakerna jag har att säga är att det inte följde med någon metallögla för att hänga dragaren i verktygsbältet. (kanske bara gällde mitt ex) Den fiffiga lilla diodlampan hade kanske också kunnat vara lite bättre placerad. Nu skymmer chucken en del av ljuset, vilket jag iofs inte tror är något jätteproblem när det väl gäller.
Slutsats: Som relativ novis på området så är jag supernöjd.
Du skriver att du vill ha kompakt skruvdragare. Jag vet inte om du också vill borra för annars finns där jo båda Makitas och Bosch små slagskruvdragare. Det är samma storlek som bosch 10,8 volts skruvdragare, men mycket starkare. Finns bara i USA.
www.boschtools.com/tools/tools-detail.htm?H=189200&G=70084&I=80508
TD020DSEW- Tool Details
Jag tror att bosch´n är bättre/starkare, men här får du iaf. små skruvdragare.
mvh
Kent
www.boschtools.com/tools/tools-detail.htm?H=189200&G=70084&I=80508
TD020DSEW- Tool Details
Jag tror att bosch´n är bättre/starkare, men här får du iaf. små skruvdragare.
mvh
Kent
Kul att du är nöjd med den. Vart köpte du den? Vad blev totalpriset ? Hur lång var leveranstiden ?Raketforskaren skrev:
-
Det jag är ute efter är en lätt maskin som jag ska skruva trall/tak/gips med. Jag vill dessutom att den ska vara hyffsat på att borra, behöver nog inte slag tror jag. Men jag prioriterar nog vikten framför batteritid och högsta styrka.
Jag köpte från den här ebay-butiken, vilket fungerade mycket bra.
eBay Store - Timberline Tools: DeWalt, Bosch, Makita
$189 + $75 för expressfrakt = SEK 1846. Vid ankomst till Sverige ville gode herr tullkonstapeln ha extra mums om SEK 622. Inte superbilligt, men jag är ändå mycket nöjd. Jag tycker att den största fördelen med modellen är att den är närapå lika liten och smidig (har jag för mig) som Makitas 14.4V-dragare. Men samtidigt är den kompatibel med Makitas 18V-arsenal (3Ah), som är så vanliga (och prisvärda) i USA.
Det är nog närapå omöjligt att komma ifrån tull&moms om man beställer från en butik, de är ofta mycket motviliga att deklarera försändelsen som "gift". Däremot är min erfarenhet att om man kan hitta någon privatperson som säljer så är det mer regel än undantag att man slipper extra avgifter.
Det tog någon dag (en eller två) innan butiken skickade paketet sen gick frakten snabbt (bara någon dag). Posten tog över paketet i Sverige, vilket var smidigt då jag kunde hämta paketet på närmaste serviceställe.
Jag tror du kommer bli nöjd med dragaren till de arbetssysslor du nämner.
eBay Store - Timberline Tools: DeWalt, Bosch, Makita
$189 + $75 för expressfrakt = SEK 1846. Vid ankomst till Sverige ville gode herr tullkonstapeln ha extra mums om SEK 622. Inte superbilligt, men jag är ändå mycket nöjd. Jag tycker att den största fördelen med modellen är att den är närapå lika liten och smidig (har jag för mig) som Makitas 14.4V-dragare. Men samtidigt är den kompatibel med Makitas 18V-arsenal (3Ah), som är så vanliga (och prisvärda) i USA.
Det är nog närapå omöjligt att komma ifrån tull&moms om man beställer från en butik, de är ofta mycket motviliga att deklarera försändelsen som "gift". Däremot är min erfarenhet att om man kan hitta någon privatperson som säljer så är det mer regel än undantag att man slipper extra avgifter.
Det tog någon dag (en eller två) innan butiken skickade paketet sen gick frakten snabbt (bara någon dag). Posten tog över paketet i Sverige, vilket var smidigt då jag kunde hämta paketet på närmaste serviceställe.
Jag tror du kommer bli nöjd med dragaren till de arbetssysslor du nämner.
Pikalurven: Beställde ett Milwaukee 28volts kit ifrån www.toolking för nån månad sen, fick grejerna på 4dagar hem till dörren, åkte dock på momsen men det var väntat. Väntar fler grejer ifrån dem i veckan. Så snabba med leveranser är de iallafall.
Grymt kul att höra !
Beställde en Makita BDF452HW idag från toolking. Ett annat tips är att googla lite efter promokoder när man beställer från toolking. Hittade en som gav $10 i rabatt
Tool King coupon codes, promotional codes and hot deals at GetCouponCodes.com
Jag har även beställt en omformare till laddaren på ebay eBay: CONVERTER TRANSFORMER 240 TO 110 200W STEP DOWN ADAPTER (item 220130299021 end time Jul-19-07 18:30:00 PDT) Det var så bra pris så jag beställde 2 st. Får hoppas den fungerar bara :/
Beställde en Makita BDF452HW idag från toolking. Ett annat tips är att googla lite efter promokoder när man beställer från toolking. Hittade en som gav $10 i rabatt
Jag har även beställt en omformare till laddaren på ebay eBay: CONVERTER TRANSFORMER 240 TO 110 200W STEP DOWN ADAPTER (item 220130299021 end time Jul-19-07 18:30:00 PDT) Det var så bra pris så jag beställde 2 st. Får hoppas den fungerar bara :/
Nu har grejerna kommit ! Det tog 4 dagar att få hem det till dörren från USA för mig med, imponerande. Tyvärr så verkar konvertern jag köpte på ebay vara för klen för snabbladdaren, så kan det gå.
Raketforskaren: fungerade din 300w konverter från Hobbex bra ?
Raketforskaren: fungerade din 300w konverter från Hobbex bra ?
Konvertern från Hobbex funkar perfa. Om du inte har nära till någon Hobbexbutik så finns en identisk konverter på Teknikmagasinet, där är den dock 100:- dyrare.pikalurven skrev:
Köpte själv en 300w converter på Kjell&Company. Funkar bra ens så länge iaf. Kostar 399kr
Och förresten köp inte 75watts modellen om de skulle rekommendera den... pajade helt efter 10minuter, och blev grymt varm.
"75watt räcker alldeles utmärkt till det du ska ha det till" Jovisst!
Och förresten köp inte 75watts modellen om de skulle rekommendera den... pajade helt efter 10minuter, och blev grymt varm.
"75watt räcker alldeles utmärkt till det du ska ha det till" Jovisst!