Byggahus.se

Makita 14,4V skruvautomat; Bra eller anus?

1. ACME
    Medlem Nivå 12
    Är det någon som har någon som helst erfarenhet av Makitas batteridrivna skruvautomat (14,4V Li-Ion)?
    Komplett ligger den på drygt 4 släng +moms, men nu har dom en drive där man kan köpa enbart maskinen, utan batterier eller låda, för 2 +moms. Då blir det genast intressantare.

2. ACME
    Medlem Nivå 12
    Jag gissar att den är snarlik deras nätdrivna maskin, så synpunkter på den kan också vara av intresse.
    Framför allt så vill man ju att matningen ska funka bra, så man slipper stå med driftstopp och spilla tid.

3. K
    Medlem Nivå 1
    Jag har en nät driven å den funkar kanon. Min erfarenhet är att så länge maskinerna är underhållna skruvar dom länge länge utan problem

4. ACME
    Medlem Nivå 12
    Jag har haft lite problem med min Fein-automat. Bitsen går igenom plastbandet och fastnar, vilket resulterar i att bitsen lossnar från fästet när automaten fjädrar framåt igen. Nu har jag skaffat nedsvarvade bits som förhoppningsvis funkar bättre.
    Du har inte upplevt det problemet på din maskin?

5. hahel
    Medlem Nivå 5
    Har Makitas 12v Ni-Mh skruvautomat (Model 6835DWD), jag har inte använt den yrkessmässigt men den har hunnit med 2 egna och en kompis husrenoveringar på tid av 2 år, överlag så är jag mycket nöjd men några skönhetsfläckar finns det nog.

1. Jag har nog inte skött underhållet så väl och nu dras jag med att returfädern inte alltid orkar "ladda om" och man får dra ut mekanismen för hand, detta går nog att fixa med en putsduk och lite olja.

2. Det skall sitta ett skydd på spetsen/anslaget som ganska snart lossnade.

3. Banden vill lossna ur styrningen och det kan ställa till problem med matningen.

Annars så skruvar man många skivor/skruv mellan batteribytena och är man ensam och monterar skivor så är det suveränt att kunna hålla skivan på plats med en hand och dra fast de första skruvarna med den andra.

/Håkan

6. Fredrik.engdahl
    Medlem Nivå 10
    acme det problemet du har med banden , hjäålper det inte med att byta till hårda band till skruven eller det är likadant med hårda och mjuka band?