6 010 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
Makita 10.8v batteri går sönder direkt.
Har makitas combokit med slag- och skruvdragare med två medföljande batterier och laddare.
Varje batteri hann jag inte använda mer än 2-4ggr innan laddaren visar att batteriet är trasigt.
Dock så går de att ladda litegranna vilket då ändå räckt för mina mini projekt.
Dvs laddaren visar rött ett tag innan den börjar blinka grönt och rött
Köpte nu istället ett par piratbatteriet och när jag ska ladda ena batteriet för tredje gången så visar laddaren att de är trasiga på samma sätt som tidigare-
Nu undrar jag då vad är det för fel jag gör när de går sönder hela tiden?
Varje batteri hann jag inte använda mer än 2-4ggr innan laddaren visar att batteriet är trasigt.
Dock så går de att ladda litegranna vilket då ändå räckt för mina mini projekt.
Dvs laddaren visar rött ett tag innan den börjar blinka grönt och rött
Köpte nu istället ett par piratbatteriet och när jag ska ladda ena batteriet för tredje gången så visar laddaren att de är trasiga på samma sätt som tidigare-
Nu undrar jag då vad är det för fel jag gör när de går sönder hela tiden?
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 838 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 838 inlägg
Försöker du "pressa" ut lite till efter att maskinen stannat pga lågt batteri?
Vet att jag gjorde misstaget och tjurade på med ett batteri som var slut, lät det vila en anbbis och körde igen flera gånger om.
Vet att jag gjorde misstaget och tjurade på med ett batteri som var slut, lät det vila en anbbis och körde igen flera gånger om.
Precis som tidigare inlägg har även jag knäckt ett batteri när jag skaffade den första maskinen med Li-ion och inte visste att de kunde knäckas genom att köra vidare när maskinen stannat.
Om maskinen stannar så ska batterierna laddas, inte som tidigare med NiCd eller NiMh som kunde plågas om man bara hade några skruvar kvar.
Om maskinen stannar så ska batterierna laddas, inte som tidigare med NiCd eller NiMh som kunde plågas om man bara hade några skruvar kvar.
Har du märkt av funktionen som stänger av maskinen när det är dags att ladda?
Om du inte gjort det kanske man ska fundera på om den inte fungerar i någon av dina maskiner och att de då laddas ur för mycket. Lite långsökt, men en idé.
Om du inte gjort det kanske man ska fundera på om den inte fungerar i någon av dina maskiner och att de då laddas ur för mycket. Lite långsökt, men en idé.
Inte laddaren som är defekt ? låter lite märkligt att alla 3 batterierna skulle vara trasiga..
Jag hade en laddare som indikerade att det var fel på batterierna. Jag råkade ha en laddare till och när jag provade med denna så var det inga problem. Batterierna fungerade sedan utmärkt i flera år och den felande laddaren blev utbytt på garantin utan problem. Nu gällde detta visserligen Makitas gamla 12v NiMH batterier/laddare köpta hos den lokala handlaren men det borde ändå antyda att felet kan ligga hos laddaren.
Hörde av mig till makita och fick även där svaret att det troligen är laddaren som är felet. Tre batteriet som går sönder är väldigt ovanligt.
Blir att försöka få tag i en annan laddare då på något sätt. Gissar att uthyrningsföretag inte använder sig av små 10.8v maskiner?
Blir att försöka få tag i en annan laddare då på något sätt. Gissar att uthyrningsföretag inte använder sig av små 10.8v maskiner?
it's your lucky day!
http://www.tradera.com/item/302433/...ita-dc10wa-laddare-ce-markering-230volt-1-st-
http://www.tradera.com/item/302433/...ita-dc10wa-laddare-ce-markering-230volt-1-st-
Klicka här för att svara