Hej!

Behöver tillverka klassiska stolphattar 14 st. Fasade till sin spets. Ni förstår säkert om ni vill:-))

Har tillgång till klyvsåg mm. Tror annars att jag hört att snickerierna slipar fram fasningen då den ofta är för stor för att fräsa.

Vad säger ni? Hur går jag tillväga? Stolpmåtten är 125x125mm. Hatten ca 170x170 och utgår från 45mm virke. Ej tryckt.

Mvh Lagavulin

Redigerat:
Det där har jag klurat mycket på, och jag har kommit fram till att det borde vara möjligt med en rikthyvel. Jag har aldrig testat. Jag gillar den här typen av problem. Om man skruvar fast en plywoodskiva på träklotsen och riggar en bräda på utmatningsbordet så att den sticker in över inmatningsbordet....
Jag ritar en bild.

• stolphatt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Stolphattar?
Jag vill förstår :-))

E
Man sågar dom på högkant i bandsågen med något sneställt bord imot anhållet.

Bandsågstipset verkar bra. I de andra maskinerna vill jag inte pilla med småbitar...

Snyggar man till dom med bandputsen då eller? Stationär eller handmaskin?

Lagavulin

Eller ska vi konstatera att detta är ett jobb man alltid lägger ut på snickeriet?

Näe, det kan man nog göra själv. Tryck till i band/skiv-puts av något slag. (Jag vill inte ha in en massa stolphatts-kunder på snickeriet...;))

Fräs dem med handöverfräs i jigg lutande i rätt vinkel, ovanifrån eller i bord.
Lär nog inte behövas mycket puts sen.
Jiggen lär ta cirka en timme att bygga.

Hint för de som inte kopplar alls... Det går ju att "planhyvla" med en handöverfräs så att vinkla till det hela lär inte vara så svårt att få till.

/Kent

Redigerat:
Bandsåg

Mvh Pär H

snickarboden skrev:
Fräs dem med handöverfräs i jigg lutande i rätt vinkel, ovanifrån eller i bord.
Lär nog inte behövas mycket puts sen.
Jiggen lär ta cirka en timme att bygga.

Hint för de som inte kopplar alls... Det går ju att "planhyvla" med en handöverfräs så att vinkla till det hela lär inte vara så svårt att få till.

/Kent
Hur tänker du dig att jiggen ser ut? Jag är inte helt säker på att jag fattar hur fräsen ska nå hela vägen, hattarna är ju 45x170x170 om jag har förstått rätt? Eller så fattar jag bara inte hur du har tänkt dig jiggen :)

Daniel_N> Rita upp det hela i profil...
Börja vid hörnet, sen så fortsätter man bara medans jiggen förskjuts över arbetstycket (vid fräsning ovanifrån.

Jiggen är alltså en lutande platta som rör sig över ämnet (vid fräsning ovanifrån) Det spelar alltså ingen roll hur mycket fräsen kan ta i djup eftersom man tar bort så mycket man kan tills det är jämnt och följer jiggen.

Sätt fräsen på en lutande platta t ex 500x200 som står på två kilar och flyttas ovanpå så lär det bli lättare att förstå.

Jag skall väl ändå inte behöva bygga den? *S*

/Kent

Redigerat:
snickarboden skrev:
Daniel_N>
Jag skall väl ändå inte behöva bygga den? *S*

/Kent
Hehe, jag ska sätta mig ner och försöka tänka så får vi se om jag fattar;) återkommer annars!

När jag gjorde stolphattar senast gjorde jag en jigg till min bordsåg.
Jag valde att luta jiggen och hade klingan ställd i 90 grader rakt upp, men man kan välja att ha jiggen 90 grader (fast vinkel) och sedan luta klingan. Det är fritt val.

Jiggen består i princip av två st plywoodskivor som sitter ihop med ett gångjärn och en låsmekanism som kan låsa jiggen i valfri vinkel. Jiggen kör jag sedan mot klyvanhållet. Se skiss som visar principen. 125 mm är stolphattens bredd i detta fallet.

Spänn fast det färdigkapade ämnet mha av en tving och såga sedan lite förbi mitten på spetsen av stolphatten. Rotera ämnet 90 grader och ta nästa sida.
Om det är svårt att spänna med tving när man kör den 4:e sidan kan man dra i en grund träskruv som håller ämnet på plats, det blir ju i botten och syns inte.

• Jigg-Stolphatt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Daniel_N>Titta på The Router Workshop avsnitt "Fem stand", där används en sån lösning till foten på bordet.

/Kent

Tillverka en liten jigg till skivputsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.