Har nyligen fått ny dränering och isolering på källarväggarna.
Närmast husväggen ligger det nu makadam som översta lager.
I slänten bredvid garagenedfarten var det tidigare stora stenar och växter närmast husväggen. Men nu är det makadam. Problemet är att makadamen inte ligger kvar i den lutningen som är utan rasar ner så det blir inte uppfyllt så mycket som det bör vara.

Finns det några enkla bra knep att ta till för att lösa detta tro?
Finns kanske någon annan här som löst liknande problem på något finurligt sätt.

• Ny dränering med isolering på källarvägg och makadam i slänt nära garagenedfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Köp hem makadam av större storlek, sån som används för tågräls så klarar det större lutning.

Eller bind makadamen genom att tillföra 0-8 mm samkross. Men jag gissar att du inte vill det, det sätter igen dräneringen.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Förutom att köpa större makadam hade jag funderat på att mura en liten mur längst ned i slänten så att du slipper grus vid dörren. En annan fundering jag hade var någon sorts stålgaller i gruset som håller kvar det. Vet dock inte hur det fungerar i praktiken.

• Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Köp hem makadam av större storlek, sån som används för tågräls så klarar det större lutning.

Eller bind makadamen genom att tillföra 0-8 mm samkross. Men jag gissar att du inte vill det, det sätter igen dräneringen.
Ta bort bef, makadam då och bara ha större tänker du? Eller toppa med större?

Sätta igen ny dränering är kanske mindre bra.

Henningelvis Henningelvis skrev:
Förutom att köpa större makadam hade jag funderat på att mura en liten mur längst ned i slänten så att du slipper grus vid dörren. En annan fundering jag hade var någon sorts stålgaller i gruset som håller kvar det. Vet dock inte hur det fungerar i praktiken.
Fast om man får det som ligger i slänten att ligga kvar där så blir det inget vid dörren heller antar jag och då behövs ju egentligen ingen mur. Men det får ju framtiden utvisa förstås.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Om lite 0-8 på toppen sätter igen dräneringen så är den definitivt felaktigt utförd. Dräneringar ska inte ha någon kontakt öht med ytvatten utan ska endast ta vattnet som kommer underifrån.
Man fyller också upp schaktet med antingen befintliga eller andra packningsbara massor och inte makadam.

• Gilla
Carbonara84 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Prodigys skrev:
Om lite 0-8 på toppen sätter igen dräneringen så är den definitivt felaktigt utförd. Dräneringar ska inte ha någon kontakt öht med ytvatten utan ska endast ta vattnet som kommer underifrån.
Man fyller också upp schaktet med antingen befintliga eller andra packningsbara massor och inte makadam.
Håller med men det ligger ju makadam därpå fotot och inte jord som det ska. Men det kanske bara är på ytan?

Ligger det makadam hela vägen ned till rören så kommer nollfraktionen i 0-8 mm att ta sig ned dit med regnvattnet på några år. Markduk hindrar det så ligger det en markduk under makadamytan så är det ingen fara.

Så kort: Är det rätt utfört, på med makadam 0-8 och vattna så får du en fast slänt.

Är det felaktigt utför så bortför makadam, lägg markduk och påför något som inte rasar i denna branta slänt. Kanske kross för tågräls?

Redigerat:
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Orelaterat till makadamen, men hur långt har du egentligen mellan täcklisten och isoleringsskivan? Om det inte är en synvilla ser det ut att vara typ en decimeter? Det känns inte rätt utfört.

• Gilla
  • Wow
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog satsa på att ersätta makadamet med något annat för varför ha nåt som leder ner allt ytvatten läggs väggen och in i dräneringen.
Ser ut som det sitter isodrän eller pordrän på väggen och deras beskrivingar säger att man har makadam runt dränrören i botten av schaktet men sen återfyller med de massor man grävde ur förutsatt att man sorterar bort större stenar.

En liten kant längst ner med större sten, lika som längre ut i slänten blir ju inte dumt heller

• Gilla
hakan_o
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Orelaterat till makadamen, men hur långt har du egentligen mellan täcklisten och isoleringsskivan? Om det inte är en synvilla ser det ut att vara typ en decimeter? Det känns inte rätt utfört.
Blir inte klok på det heller, ser nästan ut som det är 2st 100lager och en list på varje lite förskjutet?

• Gilla
hakan_o och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Per_Eriksson skrev:
Jag skulle nog satsa på att ersätta makadamet med något annat för varför ha nåt som leder ner allt ytvatten läggs väggen och in i dräneringen.
Ser ut som det sitter isodrän eller pordrän på väggen och deras beskrivingar säger att man har makadam runt dränrören i botten av schaktet men sen återfyller med de massor man grävde ur förutsatt att man sorterar bort större stenar.

En liten kant längst ner med större sten, lika som längre ut i slänten blir ju inte dumt heller
Enklast är kanske att tillför 0-8 mm i ett 10 cm lager ovanpå så glider det in mellan stenarna och tätar till.

P Prodigys skrev:
Så är det gjort. Makadam bara överst och närmast väggen.

P PatrikJo skrev:
Kommer inte i detalj ihåg exakt hur det ser ut där nu men det är först en optidrainskiva närmast väggen och sen en extra isolering med 10 cm cellplast utanför den. Kan se om jag kommer ihåg att ta närmare bild där vid tillfälle.

P Per_Eriksson skrev:

Så är det gjort. Makadamen är bara ett ytskikt.

Även om jag har en kant längst ner med större sten så kommer ju makadamen ändå att rasa ner fram till den stora stenen och kanten så då blir det ju bara att man flyttar upp punkten en bit dit det rasar ner till. Tanken var att försöka få det att ligga stilla hela vägen.

Fick en tanke om sån där gräsarmering i slänten kanske skulle funka. Också fylla med sten. Eller jord och låta det växa men det är också skönt att slippa ha det att växa precis intill väggen.

P Per_Eriksson skrev:
Blir inte klok på det heller, ser nästan ut som det är 2st 100lager och en list på varje lite förskjutet?
Det är först en Optidrainskiva och den är väl 100 och sen en cellplastskiva utanför på 100 också...fantastiskt bra syn du har. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.