5 538 läst ·
16 svar
6k läst
16 svar
Makadam nödvändig under byggplast i krypgrund för att bli kvitt radon?
Vill sänka radonvärdena i mitt hus - en villa av äldre årsmodell med krypgrund.
Långtidsmätningar har gjorts två gånger, och båda har gett värden över gränsvärdet. Första mätningen gav 500 bq/m³. Efter mätningen sattes två fläktar in i varsin kattglugg/ventil, och mätningen som gjordes förra året gav 380 bq/m³.
Liten mängd blåbetong finns förvisso i pannrummet, men vi utgår från att det rör sig om markradon.
Krypgrunden är inte onaturligt fuktig och vatten rinner inte in eller stöter upp vid ihållande regn. Alla gånger jag varit nere har marken varit torr. Marken är i stort sett bara jord och lite sten.
För att hindra radonluften från att sippra upp i huset så planerar jag att
Förstår att de flesta kör på makadam för dränerande och kapillärbrytande effekt samt att det kan användas för att jämna ut marken, men om marken ändå är torr och jämn, och byggplasten ändå är kapillärbrytande, behövs verkligen makadamet? (Alternativet är väl att helt enkelt gräva ut gångar i jorden istället, och lägga slangarna i det, med duk och plast över.)
Tack!
Långtidsmätningar har gjorts två gånger, och båda har gett värden över gränsvärdet. Första mätningen gav 500 bq/m³. Efter mätningen sattes två fläktar in i varsin kattglugg/ventil, och mätningen som gjordes förra året gav 380 bq/m³.
Liten mängd blåbetong finns förvisso i pannrummet, men vi utgår från att det rör sig om markradon.
Krypgrunden är inte onaturligt fuktig och vatten rinner inte in eller stöter upp vid ihållande regn. Alla gånger jag varit nere har marken varit torr. Marken är i stort sett bara jord och lite sten.
För att hindra radonluften från att sippra upp i huset så planerar jag att
- Ta bort överblivet byggspill.
- Lägga på ett lager makadam 8-16, cirka 10 cm. (Nödvändigt?!)
- Dra dräneringsslang/radonslang i makadamen. Slangen kopplas till fläktarna i kattgluggarna.
- Lägga på markduk.
- Lägga på två lager byggfolieplast.
Förstår att de flesta kör på makadam för dränerande och kapillärbrytande effekt samt att det kan användas för att jämna ut marken, men om marken ändå är torr och jämn, och byggplasten ändå är kapillärbrytande, behövs verkligen makadamet? (Alternativet är väl att helt enkelt gräva ut gångar i jorden istället, och lägga slangarna i det, med duk och plast över.)
Tack!
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Makadam och markduk ska du inte behöva. Enda fördelen med makadam för dig blir att det han släppa luft till sugslangen.
Skulle skippat makadam och markduk men tejpat skarvarna på plasten
Skulle skippat makadam och markduk men tejpat skarvarna på plasten
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Byggt 1903. Golvbjälklag i trä, isolerat med torv. Självdrag.J Josth skrev:
Upplever inte att det läcker upp någon krypgrundsdoft, men huset är ju gammalt och möss hittar in med jämna mellanrum, så helt tätt är det ju inte. Åtminstone inte där rör går igenom.
Just nu 8.3° i krypgrunden, 22° i huset och +3° grader utomhus. Relativ fuktighet i grunden har varierat mellan 50-70% den senaste månaden och inomhus RH mellan 35-50%.
Ja, det kanske blir lite som att ha både hängslen och livrem. Tänker mig att dränerings/radon-slangen hjälper till att skjutsa ut den luft som kan tänkas sippra ut i eventuella håligheter, skarvar och på sidorna. Om det är någon mening att ha slang för att hålla nere fuktigheten under plasten kan jag inte riktigt argumentera för..useless skrev:
Fläktarna är redan på plats sedan tidigare försök att minska radonmängden. Räckte inte dock.
Ett rejält gammalt hus alltså och grund i natursten. Murarna på den tiden var verkligen skickliga med natursten. Finns säkert många små springor mellan planken där luften kan leta sig upp till bostaden. Värt att försöka täta överallt man kan. Jag tror dock man behöver installera balanserad FTX-ventilation i huset såsom man t.ex. gör när själva byggmaterialet innehåller radon. Då kan man få ner radonhalten ganska mycket.
Ja, kan absolut tänka mig att det inte är helt tätt mellan hus och krypgrund, speciellt inte där vi dragit rör och kablar. Lägger FTX till listan av potentiella åtgärder i framtiden om byggplast inte får ner värdena tillräckligt. Tack!J Josth skrev:Ett rejält gammalt hus alltså och grund i natursten. Murarna på den tiden var verkligen skickliga med natursten. Finns säkert många små springor mellan planken där luften kan leta sig upp till bostaden. Värt att försöka täta överallt man kan. Jag tror dock man behöver installera balanserad FTX-ventilation i huset såsom man t.ex. gör när själva byggmaterialet innehåller radon. Då kan man få ner radonhalten ganska mycket.
Intressant. En lite försvårande faktor är att det ju förekommer fler kanter än just grundmuren, som stöttor (stora stenar, trästöttor) lite överallt, och skorstenen förstås. Men värt att ha i åtanke att det inte måste vara allt eller inget.useless skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 1 841 inlägg
Kör radonslang i sling i hela krypgrunden och täck med plasten. Tejpa rejält mot allt som bryter plasten. Koppla slangen till fläkt helst en bit bort från fasad. Skippa mackisen o geoduk.
Borde sänka markradonet under gränsvärdet.
Borde sänka markradonet under gränsvärdet.
Förmodar att du tänker att slangen läggs i spår i jorden.Villa vista skrev:
Har två fläktar sitter monterade i varsin kattglugg i grundmuren, så de blåser ut luften rakt utanför huset.
Allvetare
· Stockholm
· 1 841 inlägg
Ja.
Jag hörde för ett gäng år sen att en byggnad fick in radongas via fasaden vilket tog radonutredarna ett tag att komma fram till då de hade gjort allt map tätningar i grund.
det var kanske ett extremfall men om inte plast o fläkt hjälper kanske du bör avleda avluften från fläkten.
Jag hörde för ett gäng år sen att en byggnad fick in radongas via fasaden vilket tog radonutredarna ett tag att komma fram till då de hade gjort allt map tätningar i grund.
det var kanske ett extremfall men om inte plast o fläkt hjälper kanske du bör avleda avluften från fläkten.
Tack för tipset. Återkommer med resultat om jag hinner åtgärda hela grunden.Villa vista skrev:
Liten uppdatering:
Krypgrunden är indelad i tre delar, där jag precis blev klar med den minsta delen. Gissningsvis är totalytan cirka 80 kvadrat, medan den minsta delen är 10 kvadrat. Så långt kvar.
Mycket ojämnt på några ställen där jag fyllde på med 4-8 mm grus. Sedan ett lager 2 mm byggfolie. Marken under verandan är formad som en halfpipe, där gropen är i mitten. La därför byggfolien så att den högsta punkten var i mitten.
Fogskum längs byggfoliekanterna mot grundmuren. Försökte att inte gå upp speciellt högt på grundmur så att inte fukten kan vandra.
I nästa del blir det rör under byggfolien också.
Krypgrunden är indelad i tre delar, där jag precis blev klar med den minsta delen. Gissningsvis är totalytan cirka 80 kvadrat, medan den minsta delen är 10 kvadrat. Så långt kvar.
Mycket ojämnt på några ställen där jag fyllde på med 4-8 mm grus. Sedan ett lager 2 mm byggfolie. Marken under verandan är formad som en halfpipe, där gropen är i mitten. La därför byggfolien så att den högsta punkten var i mitten.
Fogskum längs byggfoliekanterna mot grundmuren. Försökte att inte gå upp speciellt högt på grundmur så att inte fukten kan vandra.
I nästa del blir det rör under byggfolien också.



