Ska bygga stödmur och funderar på att använda mig av Singel 8-16 under muren (ca 20-30cm) och bakom muren (cirka 20-40cm). Finns det någon nackdel med att använda singel 8-16 till allt.

Tittar jag på videon

https://www.youtube.com/watch?v=vVhj6Mf49ds

så verkar det som om de använder 8-16 till allt. Samtidigt som Benders manualer säger att man dels bör använda Bergkross 0-40, dels singel 8-16. Men det verkar ju mycket krångligare...

Några med erfarenhet

Jag skulle säga 8-16 till allt. Riktigt skönt att skyffla med den storleken på makadamen också :)

Två frågor då

1 Om jag gräver ut 30cm under stödmuren och fyller med makadam 8-16 och packar det, hur stor är då risken för tjällyft underifrån?

2. Om jag fyller upp 30cm bakom stödmuren med makadam 8-16 och packar det hur stor är då risken för tjälskjutning från sidan?

90cm hög mur, dräneringsrör i botten, lerjord (ej lera) bakom.

30 cm tror jag är alldeles tillräckligt. Jag tänker att när man lägger marksten eller gjuter sula så lägger man ungefär 20 cm makadam. Men jag är tveksam om du ska lägga dränröret rakt under muren, då tror jag att risk för sättning är stor. Ca 20 cm i sidled känns bättre enligt mig. Tjälskjutning borde det inte bli med detta grundarbete.

Men är det inte risk att det fylls upp en massa vatten under 8-16 singel som blir stående under stödmuren?

Nej det skulle inte säga. När det börjar bli mycket vatten under och i makadamen, det är då dräneringen kommer in i bilden. Jag skulle inte lägga dräneringslangen under muren, men det är jag det.

Benders vill att du använder bergkross bakom muren för det är mycket stabilare än 8-16. 8-16 bara där man vill att vattnet ska rinna undan snabbt.

MathiasS skrev:
Benders vill att du använder bergkross bakom muren för det är mycket stabilare än 8-16. 8-16 bara där man vill att vattnet ska rinna undan snabbt.
Jo men han ska ha dränering i makadamen. Då kan det väl inte vara bra med bergskross då det är mjöl i det. Måste täppa igen hålen på dräneringen. Jag tycker 8-16 känns väldigt stumt efter man har paddat det.

• Gilla
1
  • Laddar…
Bygger man en låg mur kan man ju göra lite hursomhelst, bygger man en meter eller mer kör man klokt i att följa anvisningen. Paddat 8-16 går inte att jämföra med bergross med nollfraktion sett till stabilitet.

Under muren föreslår jag förövrigt att man gör en enkel gjutning, så håller sig muren rak många många år framöver.....

Kanske är så att det är bättre stabilitet i bergskross. Men det känns som man skulle skita i dräneringslangen då. Tvättat vill man ju ha till dräneringen.

Makadam bakom muren för att dränera ner till slangen vid murens fot (om du har någonstans att leda vattnet). Detta för att vattna av marken bakom muren och minska risken för tjälskjutning i horisontalplanet. Muren står på packad kross minst 40 djupt. Gör avdragning med 0-8 precis som för plattor.

Tvättad Makadam är ofta lika smutsig som otvättad. Lite skit klarar slangen att svälja.

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Då muren blir <1m så känns det väl som att jag kan nöja mig med att beställa 8-16 makadam för användning såväl som bärlager under muren som dränering bakom muren?

Ja det kan man säkert tillåta sig, men jag skulle ändå råda dig att att göra en grundgjutning att ställa muren på. Ta en cykeltur i närområdet och titta på murar. Min observation är att alla murar som inte står på en gjuten sula blir krokiga förr eller senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.