Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det kallas norrsken av någon anledning.
Mycket vackert och får oss att inse vår litenhet i kosmos.
Jag har faktiskt sett liknande himlafenomen här nere i södern, på Skagerrak, under kappseglingen Scaw Race, för många år sedan.
Mycket vackert och får oss att inse vår litenhet i kosmos.
Jag har faktiskt sett liknande himlafenomen här nere i södern, på Skagerrak, under kappseglingen Scaw Race, för många år sedan.
Dottern är duktig fotograf!!TeroM skrev:
Kan du inte fråga dottern vad hon använde för teknik och inställningar? Det vore kul att se hur dålig jag är på att sätlla in min relativt fina kamera!
Bilden är tagen med en Nikon D750 (fullformat sensor) på stativ med ett Nikkor 24-70/2,8 utzoomad till 24mm.
Bländare 2,8, ISO 1000, 4.0 sek exponering.
Tyvärr tappar bilderna en hel del i kvalité på väg till webben ...
Bländare 2,8, ISO 1000, 4.0 sek exponering.
Tyvärr tappar bilderna en hel del i kvalité på väg till webben ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Helt magiska bilder. Vilka färger och så bra de passar till Byggahusfärgen! 
Jag hade fått för mig att norrsken går i gult och orange. Det här var mycket finare än något jag sett tidigare.
Jag hade fått för mig att norrsken går i gult och orange. Det här var mycket finare än något jag sett tidigare.
Jag hade också lite svagt norrsken ovan mitt hus. Men dock så skimrade det i vitt/grått!
Vet inte hur jag ska förklara det. Som ljusa slöjmoln som skimrade och hastigt ändrade form och ljusstyrka. För svagt att fota var det också... Tyvärr.
Annat var det på slutövningen i Boden för många år sen, vintern 2001. Knallgrönt skimmer som lyste upp hela anläggningen så man nästan trodde att det var morgonsolen, fast klockan var 02,00 och ronden skulle gås i -36ºC.
Vet inte hur jag ska förklara det. Som ljusa slöjmoln som skimrade och hastigt ändrade form och ljusstyrka. För svagt att fota var det också... Tyvärr.
Annat var det på slutövningen i Boden för många år sen, vintern 2001. Knallgrönt skimmer som lyste upp hela anläggningen så man nästan trodde att det var morgonsolen, fast klockan var 02,00 och ronden skulle gås i -36ºC.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Vilket proffs hon är.
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Varför får ni alltid norrskenet! Fusk 
Nåja, vi hade väldigt fint norrsken här i Uppland också ikväll. 
(Men det var kanske det du menade ... "ni norr om Älmhult ..."
)
Roligt att se, det är ju inte så ofta det syns såhär starkt och bra, åtminstone i södra delarna av sverige.
Jag försökte inte ens ta någon bild. Misstänker att det är rätt svårt att få till bra.
TeroM's dotter verkar vara ett riktigt proffs!
(Men det var kanske det du menade ... "ni norr om Älmhult ..."
Roligt att se, det är ju inte så ofta det syns såhär starkt och bra, åtminstone i södra delarna av sverige.
Jag försökte inte ens ta någon bild. Misstänker att det är rätt svårt att få till bra.
TeroM's dotter verkar vara ett riktigt proffs!
Redigerat:
Klicka här för att svara



