6 136 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Magnetisk automatik för dragluckor på panna. Egen produktion.
Hej .Jag har precis kört testkört ett litet system för att automatiskt stänga dragluckorna efter eldning och även skydda pannan mot kokning. Jag har satt upp en elektromagnet som under vissa villkor håller uppe luckorna till pannan. När jag ska tända upp trycker jag på en knapp som sätter igång ett tidsrelä som förser en trafo med ström i ca 20-30min. Trafon levererar 24v till magneten som håller uppe luckorna. Innan relät tickat ut har rökgaserna blivit varma vilket sluter brytaren i rökgastermostaten som nu ger samma trafo ström. När rökgaserna svalnar bryter termostaten och luckorna faller igen. Om pannan skulle bli för varm bryter en dykrörstermostat på pannan strömmen och luckorna stängs även då. Om det blir strömavbrott och pumparna inte kan gå bryts naturligtvis strömmen till magneten och luckorna stängs långt innan panna kokar. Jag har en liten skiss på installationen om ni vill titta.
Jag tycker att detta funkar jättebra. Alltihop kostar 1200-1300 spänn inklusive kapsling.
Vad tycker ni, är jag nördig eller smart?
Jag tycker att detta funkar jättebra. Alltihop kostar 1200-1300 spänn inklusive kapsling.
Vad tycker ni, är jag nördig eller smart?
Bara en fundering. Har du två cirk-pumpar som levererar vatten till tank??? Du har ju en till laddomaten, sedan stog det en på pannan. Vad går den till?? Eftersom du verkar bryta båda samtidigt. Bara tänker som sådant: att du inte även bryter strömmen till cirk-pumpen till värmen, blir ju inge bra då ju

Mer sådant, det uppskattas särskilt 
Mycket smart om du har en panna med inbyggd VVB som du återmatar från ackumulatortanken eller en panna som innehåller ovanligt mycket vatten som det dröjer länge innan den cirkulerar över till tanken efter avslutat eldning, annars är det nog mest bara onödigt nördigt
men coolt 
/R
Mycket smart om du har en panna med inbyggd VVB som du återmatar från ackumulatortanken eller en panna som innehåller ovanligt mycket vatten som det dröjer länge innan den cirkulerar över till tanken efter avslutat eldning, annars är det nog mest bara onödigt nördigt
/R
Jag har en ganska lång kulvert till tankarna, så jag har satt dit en extra pump i serie med laddomaten ifall flödet skulle vara för lågt. Egentligen onödigt antagligen, men jag hade en pump liggande. Jag har dragit en bypass-ledning förbi pumpen, så om jag inte använder den stänger jag unionventilerna och pumpen slipper stå och tomsnurra.perra i skogen skrev:
rog_ohl skrev:
Jag har ingen inbyggt VVB, men pannan är på 200l och kommer fungera som element i mitt fristående pannrum. Det är därför jag inte vill ha luftkylning i onödan genom pannan.
Redigerat:
Det var precis så jag menade, finns det någon värde i värmen i pannan efter eldning för dig så är det smartapotekarnes skrev:
Att för mig installera något liknande skulle mest bli nördigt onödigt eftersom min panna endast rymmer 55L dvs ungefär 4,5kW/h efter eldning som då ev ventilerar bort genom skorsten, jag eldar ungefär 1-2 gång i veckan på vintern
Det är att mest att betrakta som kattskit när tankarna efter avslutad eldning då innehåller ungefär 400kW/h ren CO2-neutral användbar energi för bostaden
/R
Det är så det borde vara på alla självdragspannor. Den dragregulator som normalt sitter på sådana pannor är ju ett skämt eftersom det ställer sig vidöppet när pannan kallnar och därigenom kyler pannan snabbt.apotekarnes skrev:
//Bosse
Denna funktion var det på min gamla panna, det var en eftermonterad Siggestedt.
Istf din startströmsfunktion, så hakade man upp kedjan på en krok och när driftstemp var uppnådd så ryckte elektromagneten loss kedjan och sedan var det lika funktion som din version
Istf din startströmsfunktion, så hakade man upp kedjan på en krok och när driftstemp var uppnådd så ryckte elektromagneten loss kedjan och sedan var det lika funktion som din version
Jag har också hört att detta finns på flera gamla pannor. Jag antar att nu när många har moderna pannor med liten vattenvolym som laddas mot tankar försvinner behovet av dragstängare lite. Jag tycker dock att det är konstigt att inte t.ex. termoventiler, esbe eller acaso tillverkar har en lösning att erbjuda. Det kan ju inte bli speciellt dyrt vid serieproduktion.
Nya pannor eller ej, står spjällen öppna så drar ju restvärmen upp genom skorstenen istället för att komma huset till godo. Har man inte redan automatisk styrning av spjällen (tex med lambda panna) så är det ju definintivt läga att bygga nått sådant här själv. Kommer säkerligen tjäna in sig många gånger om under 1 pannas livstid.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har du 200L i pannan så kanske du ska kolla på en återvinningskoppling.
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artiklar/ackumulatorinkoppl01.pdf
När jag köpte huset så var den en panna med 240L vatten och en ack på 500L.
Så 30% av energin blev kvar i pannan!! Då satte jag in en återvinningskoppling och det vart stor skillnad.
Nu har jag en modern panna så egentligen behövs den inte mer men den får sitta kvar så länge,
det är ju bara en motorventil och en anliggningstermostat
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/artiklar/ackumulatorinkoppl01.pdf
När jag köpte huset så var den en panna med 240L vatten och en ack på 500L.
Så 30% av energin blev kvar i pannan!! Då satte jag in en återvinningskoppling och det vart stor skillnad.
Nu har jag en modern panna så egentligen behövs den inte mer men den får sitta kvar så länge,
det är ju bara en motorventil och en anliggningstermostat
