312 läst ·
3 svar
312 läst
3 svar
Mac 65 SL grästrimmer, bränsleproblem?
Jag fick tag i en gammal motorgrästrimmer, Mac 65 SL. Bränsleslangen var spröd så den bytte jag ut och den är genomskinlig. Tyvärr ser man inte att det dras upp något bränsle i den mot förgasaren, maskinen startar på snaps direkt i tändstiftshålet men går bara så länge den räcker. Har någon ett bra tips på vad jag kan göra för att få den att gå?
Nu är inte små 2-taktare riktigt min domän, jobbar mest med V10 och V8'or 😆 så det finns kanske nån med mer specifik input. Men är den äldre, bränsleslangen var så spröd får du nog ge dig på förgasaren, börja med att göra rent, kolla så att det inte är stopp i några hål. Röjsåg så det sitter väl en membranförgasare på den? Kolla så membranet är helt, inte helt ovanligt att det blir gammalt/styft/sprött/gå sönder.
Ok, får försöka ge mig på förgasaren, det är väl membranet som ska se till att dra in bränslet, va?mrVoodoo skrev:
Nu är inte små 2-taktare riktigt min domän, jobbar mest med V10 och V8'or 😆 så det finns kanske nån med mer specifik input. Men är den äldre, bränsleslangen var så spröd får du nog ge dig på förgasaren, börja med att göra rent, kolla så att det inte är stopp i några hål. Röjsåg så det sitter väl en membranförgasare på den? Kolla så membranet är helt, inte helt ovanligt att det blir gammalt/styft/sprött/gå sönder.
Ja det agerar ju som en bränslepump typ, igen, med risk för felaktigheter, småmotorer är inte min grej. Men membranet jobbar ju med trycket från vevhuset och suger upp bränsle, kolla med så nål etc är löst och fungerar som det ska, du har väl ingen flottör men det ska väl sitta en nål för bränsleregleringen. Min första gissning hade varit membranet dock, eller stopp nånstans på vägen eftersom den går på bränsle direkt i cylindern. Kort och gott, leta och felsök varför det inte kommer fram bränsle.
Nån som är vass på småmotorer får gärna fylla på med mer tips.
Nån som är vass på småmotorer får gärna fylla på med mer tips.
Klicka här för att svara