8 068 läst ·
28 svar
8k läst
28 svar
M5 Bygg
Sida 1 av 2
Hej, vi håller på att välja mellan olika firmor för badrumsrenovering och har bl a kontaktat M5 Bygg AB.
Är det någon som har erfarenhet av dem och kan berätta om sin upplevelse med renoveringen?
Är det någon som har erfarenhet av dem och kan berätta om sin upplevelse med renoveringen?
Nej ingen info om bolaget.
men….
1) Ta i sämsta fall referenser från bolaget
2) Kolla med Skatteverket att företaget har F-skatt mm.
3) Kolla skulder hos KFM
4) Hör med ARN om det finns klagomål/ärenden.
5) Hör med den lokala tingsrätten om det finns pågående eller avslutade tvister.
6) Kolla företrädarnas bolagsskatten, tidigare KK osv?
7) Betala inga förskott utom i undantagsfall.
Lycka till med badrummet!
men….
1) Ta i sämsta fall referenser från bolaget
2) Kolla med Skatteverket att företaget har F-skatt mm.
3) Kolla skulder hos KFM
4) Hör med ARN om det finns klagomål/ärenden.
5) Hör med den lokala tingsrätten om det finns pågående eller avslutade tvister.
6) Kolla företrädarnas bolagsskatten, tidigare KK osv?
7) Betala inga förskott utom i undantagsfall.
Lycka till med badrummet!
Tack för det genomgående svaret, ska gå igenom din lista.D Derbyboy skrev:Nej ingen info om bolaget.
men….
1) Ta i sämsta fall referenser från bolaget
2) Kolla med Skatteverket att företaget har F-skatt mm.
3) Kolla skulder hos KFM
4) Hör med ARN om det finns klagomål/ärenden.
5) Hör med den lokala tingsrätten om det finns pågående eller avslutade tvister.
6) Kolla företrädarnas bolagsskatten, tidigare KK osv?
7) Betala inga förskott utom i undantagsfall.
Lycka till med badrummet!
Vi var nära på att anlita dem men gjorde det ej av följande anledningar:M Morgan Ahlebom skrev:
- De agerar som säljföretag med väldigt få egen personal.
- Alternativet betala när jobbet klart är bara att glömma.
- Företaget hade stämt tidigare kund (vad säger det om kommunikationen?)
Säljaren som lämnade offert var mycket trevlig tills man ifrågasatte betalningsmodellen.
Annars noterade jag att de för övrigt hade väldigt bra omdömen på reco.se
Ok, att betala i förskott låter ju som en solklar dealbreaker ärligt talat.
Det är nog sant vilket vi fick erfara för ett år sedan. Ett annat företag än denna tråd avser som hade väldigt bra omdömen på reco. Det visade sig att de var totalt inkompetenta….D Derbyboy skrev:
En sökning på detta forum eller nätet är nog ett måste förutom din lista som är toppen att utgå ifrån!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det skall man under inga omständigheter göra. Om det stämmer att de helt eller i huvudsak kör ned inhyrda underentreprenörer, så bör man också undvika dem. Konceptet är vanligt i badrumsbrancjen. Rena säljbolag som sedan tar in billigast möjliga underentreprenörer.
Jag personligen vet inte om de är en sådan firma.
Jag personligen vet inte om de är en sådan firma.
Är det någon av er som har tips på en mer pålitlig firma att rekommendera?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
När det gäller omdömen på reco och de olika offertsidorna som brabyggare offerta osv. Så är omdömen där väldigt ofta falska. Som moderator här tittar jag ofta på de sidorna när det dyker upp misstänkta omdömen här. Ofta hittar man då identiska formuleringar fast från ”någon” som inte stämmer med uppgifterna här. En tydlig indikation.
Det är också intressant att titta på tidstämplarna på omdömen där. Först två år utan ett omdöme. Sedan ett halvdåligt omdöme och inom en veckas tidsfönster 5-10 kanonomdömen. Läser man 5-10 omdömen om en firma så får man ofta en känsla igenkänning. Detaljer, ordval upprepas.
Det är också intressant att titta på tidstämplarna på omdömen där. Först två år utan ett omdöme. Sedan ett halvdåligt omdöme och inom en veckas tidsfönster 5-10 kanonomdömen. Läser man 5-10 omdömen om en firma så får man ofta en känsla igenkänning. Detaljer, ordval upprepas.
Går de inte med på att betala när allt är klart och besiktigat så leta vidare. Att säljaren är bra säger ju tyvärr absolut inget alls om hur hantverket blir. Har du krav eller önskemål så se till att de är med i kontraktet, muntligt är värdelöst. Inget är så bråttom att det är värt att missa något i kontraktet, är du inte 100% nöjd med vad som står där, säg att de får revidera och skicka dig nya papper att skriva under som du skickar tillbaka sen. Säger de något om att det är deras standardkontrakt så är det bara att svara att allt ni är överens om ska vara med skriftligt för båda parters skull, vill dom inte vara noga utan bara ha det snabbt för att köra på på sitt sätt så är det också en varningsklocka om att de inte är så kundorienterade.
Vi tog in offert från 4 firmor totalt.M Morgan Ahlebom skrev:
Dåderman var inte billigast men Palma bygg var faktiskt dyrare.
I vårt fall var badrummet endast 3kvm och Dådermans offert var endast 5% dyrare än M5.
En av största anledningarna till att vi valde Dåderman är nog att man läst så många skräckhistorier om badrumsrenoveringar på detta forum och alla omdömen/referenser vi hittade om dom var ”dyra men bra”.
Vill du höra mer så skicka ett PM.
