Hej, vi håller på att välja mellan olika firmor för badrumsrenovering och har bl a kontaktat M5 Bygg AB.

Är det någon som har erfarenhet av dem och kan berätta om sin upplevelse med renoveringen?
 
D
Nej ingen info om bolaget.

men….

1) Ta i sämsta fall referenser från bolaget

2) Kolla med Skatteverket att företaget har F-skatt mm.

3) Kolla skulder hos KFM

4) Hör med ARN om det finns klagomål/ärenden.

5) Hör med den lokala tingsrätten om det finns pågående eller avslutade tvister.

6) Kolla företrädarnas bolagsskatten, tidigare KK osv?

7) Betala inga förskott utom i undantagsfall.

Lycka till med badrummet!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Nej ingen info om bolaget.

men….

1) Ta i sämsta fall referenser från bolaget

2) Kolla med Skatteverket att företaget har F-skatt mm.

3) Kolla skulder hos KFM

4) Hör med ARN om det finns klagomål/ärenden.

5) Hör med den lokala tingsrätten om det finns pågående eller avslutade tvister.

6) Kolla företrädarnas bolagsskatten, tidigare KK osv?

7) Betala inga förskott utom i undantagsfall.

Lycka till med badrummet!
Tack för det genomgående svaret, ska gå igenom din lista.
 
M Morgan Ahlebom skrev:
Hej, vi håller på att välja mellan olika firmor för badrumsrenovering och har bl a kontaktat M5 Bygg AB.

Är det någon som har erfarenhet av dem och kan berätta om sin upplevelse med renoveringen?
Vi var nära på att anlita dem men gjorde det ej av följande anledningar:
- De agerar som säljföretag med väldigt få egen personal.
- Alternativet betala när jobbet klart är bara att glömma.
- Företaget hade stämt tidigare kund (vad säger det om kommunikationen?)

Säljaren som lämnade offert var mycket trevlig tills man ifrågasatte betalningsmodellen.
Annars noterade jag att de för övrigt hade väldigt bra omdömen på reco.se
 
D
Om jag har förstått det hela rätt så är det lätt att manipulera bilden som ges på reco, tex att bolaget självt eller närstående lämnar omdömen.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Ok, att betala i förskott låter ju som en solklar dealbreaker ärligt talat.
 
  • Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Om jag har förstått det hela rätt så är det lätt att manipulera bilden som ges på reco, tex att bolaget självt eller närstående lämnar omdömen.
Det är nog sant vilket vi fick erfara för ett år sedan. Ett annat företag än denna tråd avser som hade väldigt bra omdömen på reco. Det visade sig att de var totalt inkompetenta….

En sökning på detta forum eller nätet är nog ett måste förutom din lista som är toppen att utgå ifrån!
 
Det skall man under inga omständigheter göra. Om det stämmer att de helt eller i huvudsak kör ned inhyrda underentreprenörer, så bör man också undvika dem. Konceptet är vanligt i badrumsbrancjen. Rena säljbolag som sedan tar in billigast möjliga underentreprenörer.
Jag personligen vet inte om de är en sådan firma.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Är det någon av er som har tips på en mer pålitlig firma att rekommendera?
 
M Morgan Ahlebom skrev:
Är det någon av er som har tips på en mer pålitlig firma att rekommendera?
M Morgan Ahlebom skrev:
Är det någon av er som har tips på en mer pålitlig firma att rekommendera?
Var i landet bor du?

Vi valde Dåderman och blev nöjda.
 
När det gäller omdömen på reco och de olika offertsidorna som brabyggare offerta osv. Så är omdömen där väldigt ofta falska. Som moderator här tittar jag ofta på de sidorna när det dyker upp misstänkta omdömen här. Ofta hittar man då identiska formuleringar fast från ”någon” som inte stämmer med uppgifterna här. En tydlig indikation.

Det är också intressant att titta på tidstämplarna på omdömen där. Först två år utan ett omdöme. Sedan ett halvdåligt omdöme och inom en veckas tidsfönster 5-10 kanonomdömen. Läser man 5-10 omdömen om en firma så får man ofta en känsla igenkänning. Detaljer, ordval upprepas.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Går de inte med på att betala när allt är klart och besiktigat så leta vidare. Att säljaren är bra säger ju tyvärr absolut inget alls om hur hantverket blir. Har du krav eller önskemål så se till att de är med i kontraktet, muntligt är värdelöst. Inget är så bråttom att det är värt att missa något i kontraktet, är du inte 100% nöjd med vad som står där, säg att de får revidera och skicka dig nya papper att skriva under som du skickar tillbaka sen. Säger de något om att det är deras standardkontrakt så är det bara att svara att allt ni är överens om ska vara med skriftligt för båda parters skull, vill dom inte vara noga utan bara ha det snabbt för att köra på på sitt sätt så är det också en varningsklocka om att de inte är så kundorienterade.
 
V Vindens skrev:
Var i landet bor du?

Vi valde Dåderman och blev nöjda.
Ok, vi bor i Stockholm. Har kollat in Dåderman men de verkar oerhört dyra. På vilket sätt tycker du att det extra man betalar är berättigat? Det lät aggressivare än jag avsåg det men du förstår kanske min fråga.
 
Ägaren köpte visst en ny HD förra året så kolla om han även driver inkassobolag :crysmile:
 
  • Haha
Morgan Ahlebom
  • Laddar…
M Morgan Ahlebom skrev:
Ok, vi bor i Stockholm. Har kollat in Dåderman men de verkar oerhört dyra. På vilket sätt tycker du att det extra man betalar är berättigat? Det lät aggressivare än jag avsåg det men du förstår kanske min fråga.
Vi tog in offert från 4 firmor totalt.
Dåderman var inte billigast men Palma bygg var faktiskt dyrare.
I vårt fall var badrummet endast 3kvm och Dådermans offert var endast 5% dyrare än M5.
En av största anledningarna till att vi valde Dåderman är nog att man läst så många skräckhistorier om badrumsrenoveringar på detta forum och alla omdömen/referenser vi hittade om dom var ”dyra men bra”.

Vill du höra mer så skicka ett PM.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.